پزشکیسلامت

موثر ترین روش های درمانی برای درمان آرتروز زانو

آرتروز زانو از جمله درد هایی است که می تواند موجب آزار و اذیت افراد شود. افراد دارای این مشکل نمی توانند به راحتی راه بروند و درد می کشند. افرادی که به این مشکل دچار هستند به دنبال درمان این مشکل خود می گردند، ما در این مقاله تصمیم داریم چند راه خانگی و کاربردی را برای درمان آرتروز زانو به شما معرفی کنیم تا بتوانید به کمک این درمان ها از شر آرتروز زانو خود خلاص شوید.

درمان های موثر و خانگی آرتروز

1. چای زنجبیل بخورید

درمان آرتروز با مصرف چای زنجبیل ممکن است

تحقیقات نشان داده اند خوردن چای زنجبیل در درمان آرتروز تاثیر فوق العاده ای دارد. همچنین در تحقیقات اخیر اثبات شده است که چای زنجبیل می تواند عملکردی شبیه دارو های غیر استروئیدی(ضد التهابی) دارد. به همین دلیل می ‌‌توان از آن به عنوان کاهش دهنده درد زانو استفاده کرد. زنجبیل می تواند واکنش های التهابی بدن را کاهش دهد.

استفاده از زنجبیل به منظور بهبود آرتروز زانو و التهابات موجود در بدن استفاده می شود و هیچ گونه عوارض جانبی ندارد و نمی تواند موجب آسیب رساندن به بدن شما شود. مصرف زنجبیل به صورت خام، پودر شده یا تازه در آشپزی می‌‌تواند با نتایج مثبتی همراه باشد و خواص مواد را افزایش دهد.

شما به منظور مصرف زنجبیل می توانید مقداری از زنجبیل را در ظرفی ریخته و آن را بجوشانید. توجه کنید که بعد از مصرف این ماده مغذی از کنترل علائم و نشانه‌های خود غافل نشوید.

2. از مواد غذایی که خاصیت ضد التهابی دارند استفاده کنید

برای درمان آرتروز بهتر است که از خوردن غذا هایی مانند: غذاهای سرخ‌ شده، فرآوری ‌شده، هله هوله و فست فود اجتناب کنید.

محققان طبق آخرین تحقیقاتی که انجام داده اند متوجه شده اند که استفاده از رژیم غذایی مدیترانه ای که غذاهایی همچون: میوه ها، سبزیجات، غلات، گیاهان سود مند و انواع مغز ها جزء این رژیم غذایی است، می تواند باعث کاهش التهاب آرتروز زانو شده تا شما بتوانید به تدریج به فعالیت های جسمانی خود (قبل از بروز آرتروز) بازگردید.

3. بوییدن گیاهان خوشبو

برای درمان آرتروز زانو از بوییدن گیاهان خوش بو غافل نشوید

بوییدن گیاهان خوشبو مانند: اسطوخودوس می تواند به تغییر مکان سطح درد کمک کند. دانشمندان ژاپنی پی برده اند گیاه اسطوخودوس می‌‌تواند باعث کاهش سطح درد در زانو شود. وجود این هورمون در بدن موجب بالا رفتن سطح استرس می شود.

افراد مبتلا به آرتروز زانو می توانند با بوییدن گیاه اسطوخودوس به کاهش سطح هورمون استرس کمک می کند. با کاهش هورمون استرس در بدن این امکان را دارید که به درد ناشی از آرتروز توجه کمتری بکنید و در آرامش کامل به زندگی خود ادامه دهید.

4. چای بابونه بنوشید

با مصرف چای بابونه به درمان آرتروز خود سرعت بخشید

چای بابونه یکی دیگر از مواردی است که می تواند به کاهش درد مفاصل و آرتروز شما کمک کند. به منظور تهیه این چای می توانید برگ های این گیاه را در کیسه ای بگذارید و کیسه را هنگام تهیه چای بابونه درون قوری قرار دهید و پس از دم کشیدن از چای بابونه استفاده کنید.

5. از کمپرس آب سرد و آب داغ استفاده کنید

برای کاهش درد آرتروز می توانید از کمپرس آب سرد و آب داغ استفاده کنید. بدین منظور می توانید کمپرس آب سرد را به مدت 1 الی 2 دقیقه زیر مفصل درد ناک خود قرار دهید. سپس کمپرس آب سرد را از زیر مفصل دردناک خود خارج کرده و بلافاصله کمپرس آب داغ را به مدت 40 ثانیه در زیر مفصل خود قرار دهید. اینک دوباره جای کمپرس آب سرد و داغ را عوض کنید و این کار را 2 بار در هفته انجام دهید.

6. به استخر بروید

امروزه درمانی که پزشکان به بیماران دچار آرتروز زانو پیشنهاد می کنند، راه رفتن در آب است. دلیل پیشنهاد این درمان توسط پزشکان این است که در آب وزن بدن افراد فشار کمتری به مفاصل زانو می آورد. پزشکان معتقدند که راه رفتن خون بدن افراد را به جریان می اندازد و جریان خون در مفاصل به کاهش درد افراد مبتلا به آرتروز زانو کمک می کند.

7. راه رفتن بدون کفش

برای درمان آرتروز هنگام راه رفتن در خانه، چمن یا آب بدون کفش راه بروید

بر اساس تحقیقات انجام شده، پا برهنه راه رفتن در مقایسه با زمانی که کفش می‌پوشید و راه می روید تفاوت های زیادی دارد و باعث می‌شود تا فشار کمتری به زانو وارد گردد و از سطح درد و ناتوانی حرکتی کاسته شود. در مواقعی که می خواهید کفش بخرید به دنبال کفشی باشید که به طور دقیق انحنای کف پای شما را پوشش دهد و به مفاصل شما فشاری وارد نکند.

8. از غذا هایی که ادویه زیادی دارند استفاده کنید

ادویه جاتی مانند: فلفل قرمز، زردچوبه و زنجبیل شامل عناصری هستند که باعث کاهش التهاب و تورم می شوند. مصرف ادویه جات نام برده شده می تواند از وقوع درد در نواحی آرتروز زانو جلوگیری کند.

بدین منظور شما می توانید از غذاهایی که شامل ادویه فراوان است (غذا های هندی و…) استفاده کنید یا می توانید یک ظرف حاوی سس تند آماده کنید و هنگام سرو غذا به همراه سالاد از این سس استفاده کنید.

9. مصرف کلسیم را افزایش دهید

مواد حاوی کلسیم قابلیت دارند که استخوان بندی شما را قوی کنند و در برابر آسیب ها از استحکام استخوان ها محافظت کنند. تمام مردان و زنان جامعه مجاب هستند که روزانه 1000 میلی گرم کلسیم را به بدن خود برسانند. این امر موجب می شود استخوان بندی آن ها استحکام قوی تری پیدا کند و استخوان ها در برابر آرتروز زانو مقاومت نشان دهند.

10. از نور خورشید نهایت استفاده را ببرید

کمبود کلسیم بدن خود را با نور خورشید جبران کنید

افرادی که به آرتروز مبتلا می شوند از کمبود ویتامین D رنج می ‌برند. ویتامین D باعث تولید کلاژن در مفاصل می ‌شود. تحقیقات اخیر نشان داده اند که با مصرف ویتامین D از آسیب دیدگی مفاصل ناشی از استئوآرتریت پیشگیری خواهد کرد. برای افزایش سطح ویتامین دی شما می‌ توانید ۲ تا ۳ بار در هفته به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه جلوی نور آفتاب بنشینید تا بدن بتواند ویتامین دی مورد نیاز خود را از نور آفتاب دریافت کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا