ترفند خودروترفند هاتعمیراتخودرو

چگونه از دست داغ شدن ماشین خلاص شویم؟

شروع فصل گرما برای خیلی از افراد مخصوصا آنهایی که از خودروهای میان رده و یا بی کیفیت تولید داخل استفاده می کنند، یعنی شروع بالا رفتن آمپر آب، داغ شدن موتور و جوش آوردن ماشین. ما در این مقاله قصد داریم به این نکته بپردازیم و راهکارهایی را برای خلاص شدن از دست داغ شدن ماشین در فصل گرما، ارائه دهیم.

داغ شدن ماشین

اولین و مهمترین نکته در برخورد با داغ کردن ماشین این نکته است: درِ رادیاتور را باز نکنید!
دمای آب داخل رادیاتور (خودروی روشن) بسته به مدل و نوع تنظیمات خودرو چیزی بین 80 تا 90 درجه سانتی گراد است که با روشن شدن فن رادیاتور این دما چیزی حدود 10 تا 15 درجه خنک تر می شود.
البته زمانی که خودروی شما در اصطلاح جوش آورده باشد دما از 90 هم عبور کرده. پس باز نمودن در رادیاتور به منزله ی باز کردن در یک زودپز حاوی آب حدودا 90 درجه، آن هم تحت فشار و چرخش است.

اما چرا آبی که قرار بود با خنک کردن موتور و متعلقات ماشین ما، داغ شدن ماشین را درمان کند خود به این حال و روز درآمده؟

چرا آب ماشین داغ می شود؟

برای جواب این سوال لازم است ابتدا با سیستم کلی موتور خودرو و خنک کننده آن آشنا شویم.
اجزای اصلی سیستم خنک کننده ماشین عبارتند از:
1. واترپمپ (پمپ آب)
2. ترموستات
3. رادیاتور
4. فن خنک کننده
5.مایع خنک کننده

واتر پمپ
وظیفه پمپاژ نمودن آب در مجاری در نظر گرفته شده، برای مایع خنک کننده در اطراف موتور را دارد.

واترپمپ خودرو ار قطعات جلوگیری از داغ شدن ماشین

ترموستات
این قطعه به عنوان یک دروازه برای کنترل چرخش آب بین موتور و رادیاتور عمل می کند. به زبان ساده ترموستات آب دور محفظه موتور را جدای از  آب داخل رادیاتور نگه می دارد تا زمانی که دمای آن بالا رفت (تا دمای مشخصی) باز شده، آب داغ را به داخل رادیاتور و آب خنک داخل رادیاتور را به سمت موتور هدایت می کند.

ترموستات از قطعات جلوگیری از داغ شدن ماشین

رادیاتور
محفظه ای متشکل از مجاری پیوسته حاوی مایع خنک کننده می باشد. آب داغ شده از سمت موتور به داخل رادیاتور هدایت می  شود و بعد از خنک شدن دوباره به سمت موتور برمی گردد.

رادیاتور از قطعات جلوگیری از داغ شدن ماشین

فن خنک کننده
فن یا همان پروانه ای قوی ست که به رادیاتور چسبیده و در زمان های مشخص شده شروع به چرخیدن نموده تا آب داخل رادیاتور را خنک و داغ شدن ماشین را بکاهد.

فن از قطعات جلوگیری از داغ شدن ماشین

مایع خنک کننده
مایعی متشکل از آب و افزودنی هایی ست تا که دیرتر به جوش آمده و سریعتر خنک شود. مایع خنک کننده به محفظه های تعبیه شده دور موتور هدایت شده و با گرفتن حرارت تولید شده در اطراف موتور به خنک شدن آن کمک می کند. سپس برای اینکه باز هم بتواند حرارت جذب کند به داخل رادیاتور رفته و در آنجا دمایش پایین می آید.

مایع خنک کننده برای جلوگیری از داغ شدن ماشین

نکته مهم!

شاید فکر کنید رادیاتور اگر می توانست دمای آب را تا نزدیک به صفر برساند دیگر مشکلی به نام داغ شدن موتور ماشین پیش نمی آمد. اما دمای مایع خنک کننده ای که به سمت موتورِ در حال کار هدایت می شود نباید از درجه ی خاصی پایین تر باشد.

می پرسید چرا؟ به این دلیل که قطعات موتور در حال کار، دمای بالایی دارند. اگر آب با دمای خیلی پایین را به سمت آن ها هدایت کنیم باعث افت دمای سریع و در نتیجه پایین آمدن عمر آن ها می شود. به طور معمول در اکثر خودروها دمای آب خروجی از رادیاتور به سمت موتور چیزی حدود 70 درجه است.

اما با وجود سیستم خنک کننده در همه ی خودروها، چرا ما باز هم شاهد آمپرهای بالا رونده هستیم؟

نشتی رادیاتور از عوامل داغ شدن ماشین

جواب کاملا ساده است؛ بخشی از سیستم، وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهد.
برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • قفل بودن ترموستات
    ترموستات در مواقعی که لازم است مسیر جریان آب را باز کند، به درستی عمل نمی کند.
  • نشتی رادیاتور و کم شدن مایع خنک کننده
    کم شدن مایع خنک کننده باعث می شود آب کافی برای خنک نمودن موتور در دسترس نباشد.
  • خرابی واتر پمپ
    واتر پمپ به موقع و به میزان لازم به گردش آب در مجاری مخصوص کمک نمی کند.
  • درست عمل نکردن فن ها
    آب داغی که به امید خنک شدن به رادیاتور وارد می شود، به دلیل عمل نکردن فن ها داغ باقی می ماند.
  • مسدود شدن مجاری داخلی رادیاتور به وسیله رسوب و یا هر چیز دیگری
    گردش ناقص آب در مجاری رادیاتور و همچنین تخلیه و آب گیری ناقص آن

موتور خودرو دارای قطعات متحرک بسیاری می باشد که به دلیل وجود اصطحکاک بین آنها و سرعت بالا، معمولا پس از روشن شدن خودرو شروع به داغ شدن می کنند.

روغن موتور از موارد مورد نیاز جلوگیری از داغ شدن ماشین

اما داغ شدن اتوموبیل می تواند دلایل دیگری داشته باشد که به طور مستقیم به سیستم خنک کننده ربطی ندارند.
موتور خودرو دارای قطعات متحرک بسیاری می باشد که به دلیل وجود اصطحکاک بین آنها و سرعت بالا، معمولا پس از روشن شدن خودرو شروع به داغ شدن می کنند. یکی از روش هایی که برای کمک به این مسئله در نظر گرفته شده، استفاده از روغن های با کیفیت و دارای استاندارد در موتور برای روان نمودن حرکات قطعات است. در بعضی تحقیقات مشخص شده که روغن موتور چیزی بین 75 تا 80 درصد از گرمای موتور را جذب می کند.

اما باید بدانیم که روغن موتور هم دارای ظرفیت و عمر مفیدی می باشد. هرچه زمان بیشتری از روغن موتور استفاده شود، میزان روان کنندگی آن پایین آمده و چند خاصیت دیگر آن مانند پاک کنندگی موتور و خاصیت جذب دما نیز به حداقل می رسد.

تعویض به موقع روغن موتور و استفاده از روغن های با کیفیت و دارای استاندارد می تواند تا میزان قابل توجهی از داغ شدن های بی مورد خودرو جلوگیری کرده و عمر قطعات موتور را نیز بالا می برد.

از دلایل دیگر داغ کردن ماشین که کارشناسان به آن اشاره دارند، فشارهای وارده بیش از حد مجاز به موتور ماشین است.
برخی از این فشارها عبارتند از:

  • بارگیری بیش از حد مجاز توان خودرو
  • بالا بردن سرعت در حالت دنده های سنگین
  • دستکاری اگزوز به هر نحوی که جلوی خروجی موتور را بگیرد
  • استفاده از لاستیک های با عرض بیشتر از حد معمول
  • پایین آمدن سطح روغن موتور
  • تنظیم نبودن موتور

تمام موارد بالا باعث وارد آمدن فشار بیش از اندازه به موتور شده و دمای نرمال آن را بالاتر می برند.

در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نمی باشد که اگر آمپر خودروی شما تا میزان مشخصی بالا رفته و بعد از آن دیگر بین یک بازه ی کوچک (کمتر از یک درجه روی درجات آمپر) در حال نوسان بود، اصلا جای نگرانی وجود ندارد.

چرخه ی خنک نمودن موتور به وسیله سیستم خنک کننده

در واقع این اتفاق به این معنی می باشد که دمای اولیه آب بالا رفته، ترموستات به درستی عمل می نماید و دقیقا بعد از باز شدن ترموستات فن رادیاتور شروع به کار کرده و عملیات خنک شدن ماشین شروع می شود (پایین آمدن حدود نیم درجه ای آمپر).

بعد از آن دیگر این سلسله عملیات تا زمانی که لازم باشد با همین روال تکرار و تکرار و تکرار خواهند شد. دمای آب بالا رفته (آمپر تا حد خاصی به بالا برمی گردد)، ترموستات باز شده تا آب به سمت رادیاتور هدایت شود. فن روشن شده و آب را خنک می کند. آب خنک شده به سمت موتور هدایت شده و با آب داغ شده جایگزین می شود (آمپر حدود نیم درجه پایین می آید).

در مقاله ی دیگری به روش های کاربردی و سریع برای خنک کردن ماشین اشاره داشته ایم که مطالعه آن هم خالی از لطف نمی باشد!

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا