پوست و موتغذیهتغذیه سالمسلامت

11 خوراکی مفید برای کمک به تقویت و رشد مو

بیشتر مردم در هر سنی مخصوصا بزرگسالی، خواهان مو های بلند و پرپشت هستند. زیرا با بالا رفتن سن، سیستم ایمنی بدن نیز ضعیف تر می شود و این یکی از دلایلی است که باعث ریزش مو و کاهش سرعت رشد مو، می شود. اما نگران نباشید زیرا با مصرف خوراکی های مناسب و تقویت مو ها نه تنها می توانید از ریزش بیش از حد آن ها جلوگیری کنید بلکه میزان رشد مو ها را نیز افزایش دهید.

خوراکی های مفید برای افزایش و تقویت رشد مو

اگرچه نمی توانید عواملی مانند سن و ژنتیک را تغییر دهید، اما رژیم غذایی یکی از مواردی است که شما بر آن کنترل دارید. در حقیقت، رژیم غذایی فاقد مواد مغذی مناسب می تواند منجر به ریزش مو شود. از سوی دیگر، خوردن رژیم غذایی متعادل با مواد مغذی مناسب، می تواند به رشد مو ها کمک کند، به ویژه اگر به دلیل تغذیه نامناسب دچار ریزش مو شده اید.

در ادامه 11 مورد از بهترین خوراکی هایی که می توانند به رشد مو های شما کمک کنند را معرفی خواهیم کرد.

1- تخم مرغ

تخم مرغ منبع غنی از بیوتین است.

تخم مرغ منبع عالی پروتئین و بیوتین است، دو ماده مغذی که ممکن است باعث رشد مو شود. وجود پروتئین کافی در غذا برای رشد مو مهم است زیرا فولیکول های مو بیشتر از پروتئین ساخته شده اند. ثابت شده است که کمبود پروتئین در رژیم غذایی باعث ریزش مو می شود.

بیوتین برای تولید پروتئین مو که کراتین نامیده می شود، ضروری است. به همین دلیل مکمل های بیوتین اغلب برای رشد مو به بازار عرضه می شوند. تحقیقات همچنین نشان داده است که مصرف بیوتین بیشتر می تواند به بهبود رشد مو در افراد مبتلا به کمبود بیوتین کمک کند.

با این حال، اگر از رژیم غذایی متعادل استفاده می کنید، کمبود بیوتین غیر معمول است. شواهد کمی وجود دارد که نشان می دهد افراد سالم از مصرف بیشتر بیوتین سود می برند. تخم مرغ همچنین از خوراکی های عالی و منبع غنی “روی”، سلنیوم و سایر مواد مغذی سالم برای رشد مو است. این امر آن ها را به یکی از بهترین غذا هایی که برای سلامت مطلوب مو ها مصرف می شود، تبدیل می کند.

تخم مرغ عالی است:
منبعی از پروتئین و بیوتین است که یک غذای مناسب برای سلامت و رشد مو ها است. کمبود هر یک از این مواد مغذی با ریزش مو ارتباط دارد.

2- انواع توت ها

یکی از ترکیبات توت، ویتامین سی است که برای رشد مو ها بسیار مؤثر است.

توت ها حاوی ترکیبات مفید و ویتامین هایی هستند که ممکن است رشد مو را تقویت کنند. یکی از مفید ترین آن ها ویتامین C است که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است.

آنتی اکسیدان ها می توانند از فولیکول های مو در برابر آسیب مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد محافظت کنند. این مولکول ها به طور طبیعی در بدن و محیط وجود دارند. به عنوان مثال، 1 فنجان (144 گرم) توت فرنگی، نیاز روزانه شما به ویتامین C را تأمین می کند.

همچنین، بدن از ویتامین C برای تولید کلاژن استفاده می کند، پروتئینی که به تقویت مو ها کمک می کند تا از شکننده شدن و شکسته شدن آن ها جلوگیری کند. علاوه بر این، ویتامین C به بدن کمک می کند تا آهن را از رژیم غذایی جذب کند. سطوح پایین آهن ممکن است باعث کم خونی شود که با ریزش مو ارتباط دارد.

3- اسفناج

اسفناج یک سبزی سالم و یک ماده غذایی سرشار از مواد مغذی است.

اسفناج یک سبزی سالم و یک خوراکی سرشار از مواد مغذی مفید مانند فولات، آهن و ویتامین A و C است که همه آن ها ممکن است رشد مو را تقویت کنند. ویتامین A به غدد پوست کمک می کند تا چربی ایجاد کنند. خواص اسفناج، این ماده روغنی به مرطوب شدن پوست سر کمک می کند تا مو ها سالم بمانند.

یک فنجان (30 گرم) اسفناج تا 54 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین A را تامین می کند.

اسفناج همچنین یک منبع گیاهی عالی از آهن است که برای رشد مو ضروری است. آهن به گلبول های قرمز خون برای حمل اکسیژن در سراسر بدن کمک می کند تا سوخت و ساز بدن شما را افزایش داده و به رشد و ترمیم مو و دیگر اعضای بدن کمک کند.

4- ماهی چرب

ماهی ها منابع عالی از اسید های چرب امگا 3 هستند که با رشد مو ارتباط دارند.

ماهی های چرب مانند ماهی آزاد، شاه ماهی و ماهی خال مخالی، از جمله غذا هایی هستند که ممکن است رشد مو را تقویت کنند. آن ها منابع عالی از اسید های چرب امگا 3 هستند که با رشد مو ارتباط دارند.

یک مطالعه روی 120 زن نشان داد که مصرف مکمل حاوی اسید های چرب امگا 3 و امگا 6 و همچنین آنتی اکسیدان ها باعث کاهش ریزش مو و افزایش تراکم مو می شود. همچنین مطالعه دیگری نشان داد که مصرف مکمل روغن ماهی به طور قابل توجهی باعث کاهش ریزش مو و افزایش رشد مو در زنان دارای مو های نازک می شود.

با این حال، تعداد انگشت شماری از مطالعات در مورد اسید های چرب امگا 3 و رشد مو وجود دارد. قبل از اینکه متخصصان بهداشت بتوانند هرگونه توصیه ای را انجام دهند، مطالعات بیشتری مورد نیاز است. اگرچه، ماهی چرب همچنین غذا و منبع عالی پروتئین، سلنیوم، ویتامین D3 و ویتامین B است، مواد مغذی که ممکن است به تقویت و رشد مو های سالم و قوی کمک کند.

5- سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین منبع عالی بتاکاروتن است.

سیب زمینی شیرین منبع عالی بتاکاروتن است. بدن این ترکیب را به ویتامین A تبدیل می کند که با سلامت مو ارتباط دارد. یک سیب زمینی شیرین متوسط (حدود 114 گرم) حاوی بتاکاروتن کافی برای تامین بیش از چهار برابر نیاز روزانه شما به ویتامین A است.

تحقیقات نشان داده است که ویتامین A باعث تولید چربی پوست می شود که به سلامت مو ها کمک می کند. علاوه بر این، ویتامین A موجود در غذا، می تواند سرعت رشد مو ها را افزایش داده و از پسروی دیگر فولیکول های مو جلوگیری می کند.

6- آووکادو

آووکادو خوشمزه، مغذی و منبع عالی چربی های سالم است.

آووکادو یک خوراکی خوشمزه، مغذی و منبع عالی چربی های سالم است. همچنین منبع عالی ویتامین E است که می تواند رشد مو را تقویت کند. یک آووکادو متوسط (حدود 200 گرم) 21 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین E را تامین می کند.

مانند ویتامین C، ویتامین E نیز یک آنتی اکسیدان است که با خنثی سازی رادیکال های آزاد به مبارزه با استرس اکسیداتیو، کمک می کند. در یک مطالعه، افراد مبتلا به ریزش مو پس از مصرف غذا و مکمل ویتامین E به مدت هشت ماه، 34.5 درصد رشد مو بیشتری را تجربه کردند.

ویتامین E همچنین مناطقی از پوست مانند پوست سر را در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب محافظت می کند. قسمت آسیب دیده در پوست سر می تواند منجر به کیفیت پایین مو و فولیکول های موی کمتر شود. علاوه بر این، آووکادو منبع عالی اسید های چرب ضروری است. این چربی ها توسط بدن تولید نمی شوند، بلکه اجزای سازنده سلول های شما هستند. کمبود اسید های چرب ضروری با ریزش مو ارتباط دارد.

7- آجیل و خشکبار

آجیل حاوی مواد مغذی و یک خوراکی مفید برای رشد مو است

آجیل یک خوراکی خوشمزه و حاوی انواع مواد مغذی و یک غذا است که ممکن است رشد مو را تقویت کند. برای مثال، یک اونس (28 گرم) بادام 37 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین E را تأمین می کند.

علاوه بر این، آجیل و خشکبار، انواع مختلفی از ویتامین B، روی و اسید های چرب ضروری را نیز تأمین می کنند. کمبود هر یک از این مواد مغذی با ریزش مو ارتباط دارد. خواص آجیل همچنین با طیف گسترده ای از مزایای دیگر سلامتی علاوه بر رشد مو، از جمله کاهش التهاب و کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

8- دانه ها

مصرف این دانه ها در غذا یا به صورت خام، می تواند رشد مو را تقویت کند.

دانه ها مقادیر زیادی مواد مغذی با کالری نسبتاً کمی را ارائه می دهند. مصرف بسیاری از این مواد مغذی در غذا یا به صورت خام، می تواند رشد مو را تقویت کند. این دانه ها شامل ویتامین E، روی و سلنیوم است.

یک اونس (28 گرم) تخمه آفتابگردان تقریبا 50 درصد از ویتامین E مورد نیاز روزانه شما را با انواع مختلفی از ویتامین های گروه B برای مو ها، تامین می کند. علاوه بر این، برخی دانه ها مانند تخم کتان و دانه چیا نیز اسید های چرب امگا 3 را تأمین می کنند.

9- فلفل شیرین

فلفل دلمه ای منبع عالی ویتامین C است که می تواند به رشد مو ها کمک کند.

فلفل دلمه ای منبع عالی ویتامین C است که می تواند به رشد مو ها کمک کند. در حقیقت، یک فلفل زرد تقریباً 5.5 برابر پرتقال، ویتامین C تامین می کند.

ویتامین C به تولید کلاژن کمک می کند، که می تواند به تقویت تار های مو کمک کند. همچنین آنتی اکسیدان قوی است که می تواند از تار های مو در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند. استرس اکسیداتیو زمانی رخ می دهد که رادیکال های آزاد بر سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی بدن غلبه می کنند. این موضوع با ریزش مو و سفیدی مو ارتباط دارد.

علاوه بر این، فلفل دلمه ای نیز منبع عالی ویتامین A است. وجود این ویتامین در غذا می تواند به سرعت رشد مو ها کمک کند در حالی که تولید سبوم را تحریک می کند و به سلامت مو ها کمک می کند.

10- صدف خوراکی

صدف یکی از بهترین منابع غذایی "روی" است.

صدف یکی از بهترین منابع غذایی سرشار از “روی” است. “روی” یک ماده معدنی است که وجود آن در غذا، به حمایت از چرخه رشد و ترمیم مو کمک می کند. کمبود “روی” در رژیم غذایی ممکن است باعث ایجاد تلوژن افلوویوم شود، یک شکل رایج اما برگشت پذیر از ریزش مو ناشی از کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی.

مطالعات نشان داده است که مصرف مکمل “روی” می تواند اثرات ریزش مو ناشی از کمبود روی را معکوس کند. با این حال، مصرف زیاد “روی” نیز می تواند باعث ریزش مو شود. به همین دلیل است که دریافت “روی” از غذا هایی مانند صدف بهتر از مصرف مکمل ها است، زیرا غذا ها “روی” را در دوز های کوچک اما سالم تأمین می کنند.

11- میگو

میگو ها منبع غنی از پروتئین هستند.

میگو ها غذا های محبوبی هستند که سرشار از بسیاری از مواد مغذی هستند و می توانند رشد مو را تقویت کنند. به عنوان مثال، میگو منبع عالی پروتئین، ویتامین B، روی، آهن و ویتامین D است. یک وعده 3.5 گرم (100 گرم) میگو 38 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین D را تامین می کند.

جالب توجه است که مطالعات کمبود ویتامین D3 را با ریزش مو مرتبط کرده اند. علی رغم اینکه چربی بسیار کمی دارد، میگو مقدار کمی اسید های چرب امگا 3 را نیز تامین می کند. رژیم های غذایی غنی از اسید های چرب امگا 3 با بهبود رشد مو مرتبط هستند.

سخن پایانی

آنچه می خورید می تواند تأثیر زیادی بر سلامت مو های شما داشته باشد. کمبود مواد مغذی مناسب از جمله ویتامین A ،C ،D و E، روی، ویتامین B، آهن، بیوتین، پروتئین و اسید های چرب ضروری ممکن است رشد مو ها را کند کرده یا حتی باعث ریزش مو شود.

خوشبختانه، اصلاح کمبود هر یک از این مواد مغذی ممکن است به درمان ریزش مو و افزایش سرعت رشد مو کمک کند. اگر فکر می کنید فاقد هر یک از این مواد مغذی هستید، سعی کنید برخی از خوراکی های فوق را جهت افزایش رشد مو به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

منبع: healthline

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا