تغذیهخواص مواد غذایی

خواص پیتزا برای بدن: چرا پیتزا برای شما مفید است؟

طبق تاریخچه پیتزا، پخت این وعده خوشمزه غذایی (که یک غذای محبوب است که با خمیر، سس گوجه فرنگی، پنیر و چاشنی های مختلف تهیه شده است) در اواخر دهه 1700 در ایتالیا آغاز شد. از آن زمان، پیتزا در سراسر جهان مورد علاقه میلیون ها نفر قرار گرفته است. طبق آمار به دست آمده در سال 2018 تخمین زده می شود که آمریکایی ها در هر سال 45.1 میلیارد دلار برای انتشار خواص پیتزا در سلامتی چربی بدن، در هر مجله پیتزا PMQ هزینه کردند.

  • در خصوص خواص پیتزا طبق گفته چلسی عامر، متخصص تغذیه ثبت شده: در هر برش پیتزا میانگین 12 گرم پروتئین دارد.
  • پیتزا می تواند به شما در جذب لیکوپن و آنتی اکسیدان موجود در میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن که از خواص مواد پیتزا است، کمک کند و این باعث کاهش فشار خون می شود.
  • وی افزود: سبزیجات تازه یکی از سالم ترین چاشنی های پیتزا هستند.

پیتزا ممکن است به عنوان یک غذای ناخوشایند به نظر برسد، اما این کلوچه های گوشت پیچ چرب، واقعاً فواید غذایی خاصی هم دارند. به گفته کارشناسان، دلایلی وجود دارد که می گوید: پیتزا در واقع برای شما می تواند مفید باشد.

1. چاشنی های پیتزا می تواند برای سلامتی مفید باشد

خواص چاشنی های پیتزا
سلامت بیشتر با چاشنی های پیتزا

سفارش یک پیتزا که با سبزیجات و پروتئین های سبک پر شده است، می تواند مواد مغذی کافی را که یک فرد در رژیم غذایی روزانه خود به آن نیاز دارد را فراهم کند. همه چیز به انتخاب شما در نوع پیتزایی که سفارش می دهید، بستگی دارد.

چلسی عامر می گوید: “وقتی ما به پیتزا فکر می کنیم، معمولاً به یک غذای آسان و چرب فکر می کنیم. پیتزا شایسته این نیست که به عنوان غذای مضربه تصویر کشیده شود.

پیتزا می تواند یک وعده غذایی سالم و متعادل باشد و روش های زیادی برای تقویت هر برش از پیتزا وجود دارد.

شما می توانید در هر برشی یه مواد جداگانه بگذارید. مثلا یک برش چرب و تند باشد و در برش بعدی گوشت زیاد بریزید. بهتر است از این روش به عنوان بهترین گزینه استفاده نکنیم.

2. پیتزا می تواند پروتئین زیادی داشته باشد.

بدن از پروتئین برای کمک به عملکرد روزانه بدن استفاده می کند. به طور متوسط هر برش پیتزا حدود 12 گرم پروتئین دارد که عمدتاً از پنیر حاصل می شود.

طبق آکادمی ملی پزشکی، یک بزرگسال باید برای هر 20 پوند (9 کیلو گرم) از وزن بدن خود 7 گرم پروتئین مصرف کند.

پروتئین یک ماده مغذی اساسی برای کمک به شما در سیری و پر بودن است. مانند احتیاج ساختمان به بلوک های ساختمانی.

همه نیاز های پروتئینی متفاوتی دارند. برای یافتن مقدار پروتئین مناسب برای شما، پیشنهاد می کنم به یک متخصص تغذیه واجد شرایط مراجعه کنید.

3. آنتی اکسیدان موجود در گوجه فرنگی که درپیتزا است، می تواند به بدن شما در جذب لیکوپن کمک کند.

لیکوپن یک آنتی اکسیدان است که می تواند در میوه هایی با رنگ روشن مانند: توت فرنگی، تمشک و گوجه فرنگی گرد باشد.

سس های گوجه فرنگی پایه اکثر پیتزا ها است. براساس اطلاعات كتابخانه ملی پزشكی آمریكا، افراد لیكوپن را برای كم كردن فشار خون و پایین آمدن میزان كلسترول بالا مصرف می كنند.

لیکوپن در گوجه فرنگی های پخته شده نسبت به گوجه فرنگی خام راحت تر جذب می شود. یک قاشق غذاخوری سس پیتزا، به طور متوسط حدود 2000 میکرو گرم لیکوپن دارد.

4. برای اینکه برش های سالم تری داشته باشید آن ها را ساده تر درست کنید.

روشی که برای پیتزا در ابتدا طراحی شده است، خیلی ساده و آسان است. باید یک پوسته ساده (خمیر پیتزا)، سس گوجه فرنگی فراوان و یک پنیر پوره داشته باشد.

پیتزا حاوی همین سه ماده مغذی اصلی است که برای ساختن یک وعده غذایی مناسب و رضایت بخش از جمله: کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی باید از آن استفاده کرد.

مطالعه بیشتر …

5. از یک پیتزای سبک به جای پیتزای پر چرب و سنگین استفاده کنید.

خواص پیتزا در مدل های کم حجم تر
پیتزا سبک انتخاب کنید

برای تهیه یک وعده غذایی متعادل تر ازبین انواع پیتزا، یک پیتزا پوسته نازک و سبک استفاده کنید. یک پیتزا با خمیر نازک حاوی کالری کمتری نسبت به پیتزا با خمیر ضخیم تر است.

با انتخاب یک پیتزا سبک با خمیر نازک، تعادل بهتری از کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی را از خمیر ضخیم تر دارید.

6. پیتزا یک وعده غذایی مناسب، حتی برای صبحانه است.

طبق گفته چلسی عامر: فرقی نمی کند چه ساعتی از روز پیتزا می خورید. باز هم می تواند یک انتخاب غذایی متعادل باشد. بله، این شامل صبحانه نیز می شود.

عامر می گوید: “وقتی به دنبال یک صبحانه متعادل هستید، به دنبال ترکیبی از پروتئین، کربوهیدرات و چربی باشید.”

پیتزا حاوی کربوهیدرات هایی است که در خمیر پیتزا وجود دارد. به علاوه پروتئین و چربی، در پنیر پیتزا هم هست.

به علاوه، اگر تصمیم دارید که یک وعده پیتزا را برای صبحانه بخورید به دلیل این که واقعاً در حال ولع آن را می خورید، این می تواند باعث شود تا بعداً از خوردن این وعده غذایی کامل، کمتر اذیت کنید.

ولی منظور ما این نیست که پیتزا مفید ترین ماده غذایی است.

او می گوید: گزینه های بیشتری برای صبحانه مغذی مانند: املت سبزیجات با نان کامل و یک تکه میوه وجود دارد که این مواد خواص را پیتزا در وعده صبحانه دارد.

با این وجود، پروتئین و چربی برای تعادل پوسته کربوهیدرات تصفیه شده در یک تکه پیتزا وجود دارد. یعنی این که قند خون شما بالا نمی رود.

7. انتخاب یک پیتزا با خمیر پوسته گندم کامل، باعث می شود فیبر بیشتری به غذا اضافه شود.

در بعضی از پیتزا فروشی ها ممکن است خمیر معمولی پیتزا و خمیر پیتزا گندم کامل داشته باشند، دومی را انتخاب کنید.

طبق یک مطالعه منتشر شده در ScienceDaily، نان گندم حاوی مقادیر کمتری کربوهیدرات نسبت به نان سفید است و فیبر بالاتری دارد که فرد را سریع تر پر می کند.

اگر می توانید یک پوسته کامل گندم را انتخاب کنید. زیرا در حین خوردن پیتزای خود، فیبر بیشتری دریافت می کنید و به علاوه ویتامین ها و مواد معدنی اضافی هم وارد بدن خود می کنید.

8. پیتزا می تواند به شما در حفظ رژیم غذایی کمک کند.

اگر بیشتر روز ها غذای سالم می خورید روش درستی را انتخاب کرده اید. ولی باز هم ایرادی ندارد که هرچند وقت یک بار پیتزا را امتحان کنید. این فقط به شما کمک می کند که یک سبک زندگی کلی سالم داشته باشید.

به یاد داشته باشید یک وعده غذایی چرب، شما را ناسالم نمی کند و باعث افزایش وزن نمی شود. یک قسمت از سلامتی شما با میانگین غذا هایی که می خورید تعریف شده است.

تأکید بر خوردن یا نخوردن یک پیتزا مورد علاقه خود، حتی اگر یک قطعه دوست داشتنی گوشت باشد، نمی تواند به سلامتی شما کمک می کند.

9. پیتزا می تواند استخوان های شما را قوی تر کند.

جلوگیری از پوکی استخوان از خواص پیتزا
کلسیم موجود در پنیر پیتزا از پوکی استخوان جلوگیری می کند

محصولات لبنی مانند پنیر منابع خوبی برای کلسیم هستند. بدن از کلسیم برای کمک به حفظ استخوان های قوی و جلوگیری از بروز پوکی استخوان (که می تواند باعث ایجاد استخوان های شکننده و ضعیف شود)، استفاده می کند.

یکی دیگر از خواص پیتزا، وجود پروتئین و چربی در پنیر پیتزا است. من معمولاً توصیه می کنم پنیر” سبک بخرید زیرا بسیاری از فروشگاه های پیتزا بیش از اندازه این کار را انجام می دهند. پنیر همچنین منبع خوبی از کلسیم است که بدن شما برای حفظ استخوان های قوی به آن نیاز دارد.

10. پیتزا می تواند به شما کمک کند بیشتر از سبزیجات استفاده کنید.

خواص پیتزا را باسبزیجات افزایش دهیم
استفاده از سبزیجات بیشتر در پیتزا

اگر از خوردن سبزیجاتی داخل بشقاب یا ظرف سبزی می گذارید لذت نمی برید، می توانید آن ها را روی پیتزای خود بریزید.

سبزیجات وقتی با پنیر، سس و خمیر ترکیب شوند می توانند طعم کاملاً جدیدی را ایجاد کنند که خواص پیتزا را افزایش می دهد.

اگرچه توصیه نمی کنیم که برای هر وعده غذایی پیتزا بخورید، اما توجه داشته باشید که پیتزا می تواند یک روش مناسب برای خوردن سبزیجات شما باشد.

بهترین نوع پیتزا شما، پیتزاهمراه با سبزیجات تازه است. زیرا حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند.

تنها چیزی که هنگام انتخاب سبزیجات باید به آن دقت کنید، این است که به دنبال “سبزیجات سرخ شده” مانند بادمجان نباشید. این مدل سبزیجات کالری و چربی بیشتری به شما اضافه می کند که برای یک وعده غذایی مناسب، ایده آل نیست.

‏دلم پیتزا خوردن با تو را میخواهد
‏دروغ گفتم دلم فقط پیتزا میخواد
😋😉

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا