تغذیهخواص مواد غذایی

13 خواص بی نظیر پرتقال بر سلامت بدن

پرتقال از محبوب ترین میوه های جهان است. آن ها روی درختان پرتقال (Citrus x sinensis) رشد می کنند و متعلق به گروه بزرگی از میوه ها هستند که به میوه های مرکبات معروف هستند. امروزه، آن ها در بیشتر مناطق گرم جهان پرورش می یابند و یا به صورت تازه و یا به صورت آب میوه مصرف می شوند. پرتقال منبع سالم فیبر، ویتامین C، تیامین، فولات و آنتی اکسیدان است. آن ها مزایای زیادی برای سلامتی دارند. در این مقاله خواص پرتقال بر سلامتی بدن را بررسی می کنیم.

ارزش غذایی

در اینجا مواد مغذی موجود در نیمی از یک پرتقال بزرگ (100 گرمی) وجود دارد:

  • کالری: 47
  • آب: 87٪
  • پروتئین: 0.9 گرم
  • کربوهیدرات ها: 11.8 گرم
  • شکر: 9.4 گرم
  • فیبر: 2.4 گرم
  • چربی: 0.1 گرم

کربوهیدرات

پرتقال عمدتا از کربوهیدرات و آب تشکیل شده است، پروتئین و چربی بسیار کم و کالری کمی دارد. قندهای ساده مانند گلوکز، فروکتوز و ساکارز شکل غالب کربوهیدرات ها در پرتقال است. آن ها مسئول طعم شیرین این میوه هستند.

فیبر

پرتقال منبع خوبی از فیبر است. یک پرتقال بزرگ (184 گرمی) حدود 18 درصد فیبر را برای بدن تامین می کند. الیاف اصلی موجود در پرتقال پکتین، سلولز، همی سلولز و لیگنین است. فیبر غذایی با بسیاری از اثرات مفید سلامتی، از جمله بهبود هضم غذا همراه است.

ویتامین ها و مواد معدنی

پرتقال منبع خوبی از چندین ویتامین و مواد معدنی به ویژه ویتامین C، تیامین، فولات و پتاسیم است. پرتقال سرشار از ویتامین C است. یک پرتقال بزرگ بیش از 100٪ RDI را تأمین می کند. تیامین یکی از ویتامین های گروه B است که ویتامین B1 نیز نامیده می شود، در طیف گسترده ای از غذاها یافت می شود.

فولات که به عنوان ویتامین B9 یا اسید فولیک نیز شناخته می شود، عملکرد های اساسی بسیاری دارد و در بسیاری از غذا های گیاهی یافت می شود. پرتقال منبع خوبی از پتاسیم است. مصرف زیاد پتاسیم می تواند فشار خون را در افرادی که قبلاً سطح بالایی دارند کاهش دهد و ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

خواص پرتقال بر سلامت بدن

1. سرشار از ویتامین C است

شاید چشمگیر ترین جنبه تغذیه ای پرتقال، مقدار بسیار بالای ویتامین C آن ها باشد. پرتقال منبع عالی ویتامین C است. یک پرتقال 116.2 درصد از نیاز بدن به ویتامین C را تأمین می کند. دریافت ویتامین C باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود و به رادیکال های آزاد که به ما آسیب می رسانند مبارزه می کند.

پرتقال سرشار از ویتامین C

2. تقویت سیستم ایمنی

ویتامین C موجود در پرتقال، باعث عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن می شود. به همین دلیل برای جلوگیری از سرماخوردگی و عفونت های مکرر گوش مفید است.

3. جلوگیری از آسیب های پوستی

آنتی اکسیدان های موجود در پرتقال از پوست در برابر رادیکال های آزاد که باعث پیری پوست می شوند، جلوگیری می کنند. خوردن یک پرتقال در روز می تواند به شما کمک کند حتی در 50 سالگی جوان به نظر برسید!

4. خواص پرتقال برای کنترل فشار خون

پرتقال، سرشار از ویتامین B6 می باشد که به تولید هموگلوبین کمک می کند و همچنین به دلیل وجود منیزیم باعث کنترل فشار خون می شود.

5. کلسترول را کاهش می دهد

طبق مطالعات، ترکیبات موجود در پوست مرکبات موسوم به (Polymethoxylated Flavones (PMF کلسترول را نسبت به برخی از دارو های تجویز شده، به طور موثر تر کاهش می دهند و بدون عوارض جانبی هستند.

6. سطح قند خون را کنترل می کند

فیبر موجود در پرتقال با کنترل سطح قند خون، پرتقال را به عنوان میان وعده ای سالم برای افراد دیابتی مناسب کرده است. علاوه بر این، پرتقال ها دارای قند های طبیعی مانند فروکتوز هستند که باعث می شود سطح قند خون، پس از خوردن این میوه بیش از حد بالا نرود.

خواص پرتقال بر کنترل قند خون
Diet

با این حال، این به این معنی نیست که در خوردن آن زیاده روی کنید. خوردن زیاد آن می تواند انسولین را افزایش دهد و حتی ممکن است منجر به افزایش وزن شود.

7. خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

پرتقال حاوی D- لیمونن است، ترکیبی که برای جلوگیری از سرطان هایی مانند سرطان ریه، سرطان پوست و حتی سرطان پستان موثر است. ویتامین C و آنتی اکسیدان های موجود در پرتقال هر دو برای تقویت سیستم ایمنی بدن مهم هستند – آن ها به مبارزه با سرطان کمک می کنند.

خاصیت الیافی این میوه، باعث می شود که از سرطان جلوگیری کند. طبق یک مطالعه، حداکثر 15 درصد موارد سرطان به دلیل جهش در DNA اتفاق می افتد که با مصرف ویتامین C می توان از آن پیشگیری کرد.

8. پیشگیری از سنگ کلیه

پرتقال منبع خوبی از اسید سیتریک و سیترات است که از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند. سیترات پتاسیم اغلب برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه تجویز می شود. به نظر می رسد سیترات موجود در پرتقال اثرات مشابهی با آن دارد.

9. پیشگیری از کم خونی

کم خونی نوعی بیماری است که با کمبود گلبول های قرمز یا هموگلوبین مشخص می شود و توانایی آن را در حمل اکسیژن کاهش می دهد. غالباً به دلیل کمبود آهن ایجاد می شود. اگرچه پرتقال منبع خوبی از آهن نیست، اما منبع عالی اسید های آلی مانند ویتامین C (اسید اسکوربیک) و اسید سیتریک است.

ویتامین C و اسید سیتریک می توانند جذب آهن بدن را از دستگاه گوارش افزایش دهند. اگر پرتقال با غذای حاوی آهن خورده شود، ممکن است از کم خونی جلوگیری کند.

10. خواص پرتقال بر سلامت چشم

خواص پرتقال بر سلامت چشم

پرتقال منبع غنی از کاروتنوئید است. ویتامین A موجود در آن ها نقش مهمی در سالم نگه داشتن غشا های مخاطی چشم دارد. ویتامین A همچنین وظیفه جلوگیری از تحلیل رفتن عضلانی ناشی از افزایش سن را دارد که در موارد شدید منجر به کوری می شود.

پرتقال چشمان شما را سالم و بینایی شما را قوی تر می کند. پرتقال همچنین سرشار از بتاکاروتن است، ترکیبی که بدن ما برای ساخت ویتامین A استفاده می کند و به ما کمک می کند در شرایط کم نور ببینیم.

11. خواص پرتقال در جلوگیری از یبوست

پرتقال ها هم فیبر محلول دارند و هم فیبر نامحلول. این به صاف نگه داشتن عملکرد روده و معده شما کمک می کند و از سندرم روده تحریک پذیر جلوگیری می کند. به علاوه فیبر موجود در آن به میزان بیشتری به درمان یبوست کمک می کند.

12. پرتقال خطر سکته را کاهش می دهد

نشان داده شده است که مصرف فلاوانون، ترکیبی در مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت، خطر سکته مغزی ایسکمیک را کاهش می دهد. سکته های ایسکمیک وقتی اتفاق می افتد که رگ خونی که خون مغز را تأمین می کند انسداد پیدا کند و باعث ایجاد حدود 87 درصد از کل سکته ها می شود.

13. خواص پرتقال بر سلامت قلب

در حال حاضر بیماری قلبی شایع ترین علت مرگ زودرس در جهان است. فلاونوئیدها – به خصوص هسپریدین – در پرتقال ممکن است اثرات محافظتی در برابر بیماری های قلبی داشته باشد.

مطالعات بالینی بر روی انسان نشان داده است که مصرف روزانه آب پرتقال به مدت چهار هفته اثر رقیق کنندگی خون را دارد و ممکن است فشار خون را به طور قابل توجهی کاهش دهد. روی هم رفته، مصرف منظم پرتقال ممکن است به شما در کاهش خطر بیماری های قلبی کمک کند.

آب پرتقال بهتر است یا میوه پرتقال؟

آب پرتقال یک نوشیدنی محبوب در سراسر جهان است. یکی از تفاوت های اصلی بین آب پرتقال خالص و میوه پرتقال این است که آب فیبر کمی دارد. یک فنجان آب پرتقال خالص دارای مقداری قند طبیعی به اندازه 2 پرتقال کامل است.

آب پرتقال بهتر است یا خود پرتقال؟

در نتیجه، مصرف آب میوه ممکن است باعث افزایش وزن و ایجاد مشکلاتی برای سلامتی شود. اگرچه آب پرتقال با کیفیت می تواند در حد متوسط ​​سالم باشد، اما استفاده از خود پرتقال به طور کلی انتخاب بهتری است.

نکته مفید

پرتقال مانند اکثر مرکبات، وقتی در جای گرم تری قرار می گیرد، آب بیشتری تولید می کند. سعی کنید پرتقال را در دمای اتاق نگهداری کنید. همچنین ویتامین C در اثر قرار گرفتن در معرض هوا سریع از بین می رود، بنابراین سعی کنید آن ها را سریع تر مصرف کنید و نگذارید زیاد بمانند.

عوارض جانبی

پرتقال عوارض جانبی شناخته شده زیادی ندارد. بعضی از افراد ممکن است به آن آلرژی داشته باشند که این مورد بسیار نادر است. برای افرادی که دل درد دارند، مصرف پرتقال می تواند علائم آن ها را بدتر کند. به این دلیل که پرتقال حاوی اسیدهای آلی و عمدتا اسید سیتریک و اسید اسکوربیک است.

برخی از افرادی که به پرتقال حساسیت دارند، ممکن است اسیدیته آن ها علائم سوزش معده را افزایش دهد. با این حال، پرتقال در کل خطرات کمی برای سلامتی دارد.

سخن آخر

پرتقال از محبوب ترین میوه های جهان است، زیرا هم خوشمزه و هم مقوی است. آن ها منبع خوبی از ویتامین C و همچنین چندین ویتامین دیگر، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند.

به همین دلیل، می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سنگ کلیه را کاهش دهند. به بیان ساده، این مرکبات یک افزودنی عالی برای یک رژیم غذایی سالم است.

منبع: healthline timesofindia

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا