تغذیهتغذیه سالم

خواص نان جو وآنچه لازم است درباره آن بدانید!

آنچه که باید از خواص نان جو بدانید؟!

بنابراین دوستداران نان، با دانستن خواص نان جو می توانند، نان جو را جایگزین سالم تری برای نان های فرآوری شده با آرد تصفیه شده بدانند.

نان منبع اصلی غذا محسوب می شود. بیشتر انرژی و پروتئین مورد نیاز را تأمین می کند. جو چربی و کالری کم اما فیبر زیادی دارد و حاوی آنتی اکسیدان است و فواید زیادی برای سلامتی دارد.

چرا نان های تهیه شده با آرد تصفیه شده برای سلامتی مضر است؟

پیام های متفاوتی در مورد مزایای سلامتی نان تهیه شده با آرد تصفیه شده و اینکه آیا برای شما خوب است یا مضر است.

متخصصان بهداشت ما را به خوردن غلات کامل تشویق می کنند، اما برخی از نان های سبوس دار با آرد تصفیه شده تهیه می شوند و فاقد مواد مغذی هستند، به همین دلیل سایر متخصصان می گویند نان تهیه شده با آرد تصفیه به طور بالقوه برای سلامتی شما مضر است.

بعضی از نان ها کربوهیدرات زیادی دارند و می توانند سطح قند خون را افزایش دهند. به عنوان مثال، غلات گندم سبوس دار مواد مغذی بیشتری دارند، اما نان گندم ساخته شده با آرد تصفیه شده می تواند قند خون را به سرعت افزایش دهد.

همه ما شنیده ایم که اکثر نان های سفید از مواد مغذی محروم هستند و ارزش غذایی کمی دارند و هیچ ارزشی ندارند.

نان جو همچنین دارای کربوهیدرات کمی است و ویتامین ها و مواد معدنی، فیبر، سلنیوم و بسیاری دیگر از مواد مغذی را که در نان های تهیه شده با آرد نان تصفیه شده یافت نمی شود، تأمین می کند و متخصصان تغذیه می گویند فواید غذایی جو مهم و مفید تراز سایرغلات است.

خواص نان جو

بر اساس وب سایت غذایی دکتر آکس: ” جو در مقایسه با بسیاری ازغلات دیگر، حتی سایرغلات کامل باستانی، دارای چربی و کالری کمتری است، اما از نظر فیبرغذایی و برخی مواد معدنی کمیاب بیشتر است.”

گفته می شود که وارد کردن جو به رژیم غذایی در نان یا سایر مواد غذایی نیز در کاهش خطر بیماری عروق کرونر قلب، دیابت و برخی سرطان ها مفید است.

مواد اصلی تهیه نان جو:

آرد جو، تخم مرغ، شیر یا آب، روغن کلزا، زیتون یا دیگر روغن ها است.

بعضی از آن ها از مخمر، عسل یا شکر قهوه ای و نمک استفاده می کنند.

مواد لازم:

  • شکر 1.5 قاشق غذاخوری
  • پودر خمیر مایه فوری 1 قاشق غذاخوری سر صاف
  • تخم مرغ 1 عدد + 1عدد سفیده
  • آرد جو 2 لیوان
  • آرد نانوایی 2 لیوان
  • 1 عدد زرده
  • روغن کلزا یا روغن زیتون  نصف لیوان
  • ماست 5 قاشق
  • آب ولرم 1 لیوان
  • مقداری نمک
  • کنجد یا مغز تخمه آفتابگردان یا تخمه کدو یا هر نوع ک مایل به خوردن آن هستید برای تزیین

نکته: هر چقدر آرد جو را زیادتر بریزید نونتون سنگین تر میشه.

دستور پخت نان جو خانگی

ابتدای کار آرد جو و سپس آرد نانوایی را الک کنید، شکر و پودر خمیر مایه را به آن اضافه کنید و مواد را با قاشق هم بزنید، سپس 1عدد تخم مرغ کامل و 1عدد سفیده ونصف لیوان روغن به آن اضافه کنید وخمیر را به خوبی ورز دهید.

نکته : نصف روغن باقی بگذارید تا درهنگام ورز دادن خمیر دست خود را چرب کنید.

  • ماست و آب ولرم را به آرامی به آن اضافه کنید، سپس کمی نمک به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید، حدود 10 الی 15 دقیقه خمیر را خوب ورز دهید.
  • خمیر کمی چسبنده است که با ورز دادن از چسبندگی آن کاسته می شود. دقت کنید به آن آرد اضافه نکنید، چون در نتیجه بافت خمیر سفت می شود و نان سفتی خواهید داشت. سعی کنید خمیر نه زیاد شل باشد نه سفت.
  • حال روی خمیر را بپوشانید و به مدت 1.5 الی 2 ساعت به آن استراحت بدهید، حجم آن به 3 برابر افزایش می یابد و بعد به آرامی با نوک انگشتانتان پف خمیر را بگیرید.
  • روی میز مقداری آرد بپاشید و با استفاده از وردنه خمیر را روی آن پهن کنید.
  • سپس به هر شکلی که دوست دارید آن را قالب زده و در سینی فر گذاشته، سپس خمیر های قالب زده را به مدت 20 دقیقه استراحت دهید.
  • باقی مانده روغن و 1عدد زرده تخم مرغ را مخلوط کنید و با فرچه بر روی نان ها بکشید.
  • و فر را با دمای 180 درجه از قبل گرم کنید، سپس روی آن کنجد، مغز تخمه آفتاب گردان و مغز تخم کدو بریزید و آن را به مدت 20 دقیقه درون فر قرار دهید تا طلایی شود.
  • روی آن کنجد و مغز تخمه آفتابگردان و مغز تخم کدو بریزید.
  • داخل فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه بیست دقیقه بگذارید تا روی نان ها طلایی شود.

ارزش غذایی و خواص نان جو

  • فعالیت آنتی اکسیدانی نان با جایگزینی آرد جو به جای آرد گندم افزایش می یابد.
  • فیبر های غذایی با گنجاندن آرد جو به نان به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.
  • کیفیت ظاهری بهتر نان جو با افزودن دانه کنجد.
  • افزایش خواص آنتی اکسیدانی از خواص نان جو با افزودن دانه کنجد.
  • همبستگی قوی بین فنولیک کل و فعالیت آنتی اکسیدانی نان جو.

تأثیر افزودن کنجد با آرد جو بر کیفیت نان:

چنانچه می دانید استفاده از آرد جو در تهیه نان محدود است زیرا آرد جو ویژگی ظاهری نان را کاهش می دهد.

افزودن دانه کنجد (4 گرم در 100 گرم، پایه آرد) علاوه بر افزایش محتوای فنولیک کل آن و فعالیت آنتی اکسیدانی آن به ترتیب 100٪ و 130٪، در مقایسه با نان گندم، ویژگی های ظاهری نان را افزایش داد. بنابراین افزودن دانه کنجد باعث افزایش استقبال مصرف کننده از نان پر جو و فواید بالقوه سلامتی این محصول می شود.

می توان از آرد جو برای جایگزینی 30٪ تا 45٪ آرد گندم در نان استفاده کرد بدون اینکه برمیزان پذیرش نان توسط مصرف کننده تأثیر منفی بگذارد. با این حال هنگامی که محتوای آرد جو بیش از این حد افزایش می یابد، نان های حاصل از آن سخت تر، تیره تر وغیر یکنواخت شکل می گیرند.

همچنین نتایج حاکی از آن است که نان مخلوط با آرد جو دارای پروتئین، چربی و فیبر بیشتری است، اما میزان کربوهیدرات کمتری دارد.

از طرف دیگر جو در زمین های كم بارور و فقیر كشت می شود و معمولاً به عنوان خوراك دام مورد استفاده قرار می گیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا