تغذیهخواص مواد غذایی

خواص فندق برای سلامتی چیست؟ عوارض جانبی و خطرات

فندق به جنس Coryllus و خانواده Betulaceae تعلق دارد. آن ها سرشار از مواد مغذی، چربی های سالم، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها هستند. آن ها نه تنها خوشمزه هستند بلکه چندین فایده برای سلامتی نیز دارند.
آن ها به تنظیم فشار خون و سطح قند خون در بدن کمک می کنند. همچنین سلامت قلب را افزایش داده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند. فندق را می توان به صورت خام، بو داده یا به عنوان پودر خوشمزه مصرف کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خواص فندق و فواید و عوارض جانبی آن در ادامه با ما همراه باشید.

خواص فندق برای سلامتی

محافظت در برابر آسیب سلولی

فندق حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند توکوفرول است. آنتی اکسیدان ها بدن را در برابر رادیکال های آزاد که ممکن است به سلول ها آسیب برساند، محافظت می کند. ترکیبات زیست فعال مانند توکوفرول (ویتامین E) به مبارزه با آسیب سلولی کمک می کند.

فندق همچنین ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد. در یک مطالعه، این نوع آجیل، با کاهش استرس اکسیداتیو در کودکان مرتبط بودند. گنجاندن فندق در رژیم غذایی شما نیز ممکن است ایمنی را افزایش دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله خواص آجیل برای بدن و سلامت آن را مطالعه نمایید.

کمک به کاهش وزن

یکی از خواص فندق کمک به کاهش وزن است. فندق سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده (MUFA) و ترکیبات فعال زیستی از جمله توکوفرول و فیتواسترول ها است. مطالعات روی حیوانات نشان داد که فندق در رژیم غذایی پرچرب به طور قابل توجهی وزن بدن را کاهش می دهد.

خواص فندق برای کاهش وزن

در حقیقت، ثابت شده است که فندق کیفیت رژیم غذایی را برای افرادی که چاق هستند یا مقاومت به انسولین دارند بهبود می بخشد. همچنین فیبر و پروتئین موجود در فندق ممکن است شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه دارد و به کاهش اشتها کمک کند.

کمک به کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی

فندق ممکن است با کنترل سطح کلسترول از سلامت قلب محافظت کند. خواص محافظتی قلبی فندق را می توان به مواد شیمیایی گیاهی و ترکیبات فنولیک آن ها نسبت داد.

این ها با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی (CVD)، بیماری عروق کرونر قلب (CHDs) و سکته مغزی مرتبط است.

کمک به حرکت سالم روده

فندق منبع عالی فیبر غذایی است. فیبر غذایی هضم و سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد. فندق به تجمع مدفوع کمک می کند، جذب مواد مغذی را آسان می کند و به حرکت سالم روده کمک می کند. همچنین می تواند به درمان رفلاکس اسید، زخم، یبوست، اسهال و بواسیر کمک کند.

بهبود تعداد اسپرم

مطالعات اولیه گزارش داده اند که افزودن فندق به رژیم غذایی، تعداد کل اسپرم آن ها را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد. با این حال، تحقیقات گسترده و آزمایشات بالینی بیشتری برای درک این مکانیسم فندق مورد نیاز است.

به بهبود حساسیت به انسولین کمک می کند

مصرف منظم آجیل (از جمله فندق) ممکن است به بهبود حساسیت به انسولین کمک کند. در یک مطالعه، افراد مبتلا به سندرم متابولیک بعد از مصرف روزانه 30 گرم آجیل مخلوط (15 گرم گردو، 7.5 گرم بادام و 7.5 گرم فندق) حساسیت به انسولین آن ها بهبود یافت.

کاهش حساسیت به انسولین ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک خواص فندق در بهبود حساسیت به انسولین مورد نیاز است.

کمک به کاهش التهاب

مصرف فندق ممکن است به تسکین التهاب کمک کند زیرا سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است. یک رژیم غذایی سرشار از فندق در افراد مبتلا به کلسترول بالا نشانگر های التهابی را کاهش می دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تأیید این ادعا ها مورد نیاز است.

به کاهش سطح کلسترول کمک می کند

یکی دیگر از خواص فندق کمک به کاهش سطح کلسترول است. آنتی اکسیدان های فندق ممکن است به کاهش سطح کلسترول کمک کند. در یک مطالعه، فندق می تواند سطح کلسترول را در افراد مبتلا به کلسترول بالا کاهش دهد.

همچنین رژیم غذایی غنی از فندق باعث کاهش کلسترول بد (LDL) بدون کاهش سطح کلسترول خوب شد. به این ترتیب، آجیل ممکن است خطر چاقی، دیابت و بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. با این حال، فندق را به مقدار متوسط ​​مصرف کنید زیرا کالری بالایی دارد.

ارزش غذایی فندق

اگرچه فندق کالری بالایی دارد، اما سرشار از مواد مغذی و چربی های سالم است. ارزش غذایی فندق عبارت است از:

خواص فندق
  • کالری: 176
  • کل چربی: 17 گرم
  • پروتئین: 4.2 گرم
  • کربوهیدرات: 4.7 گرم
  • فیبر: 2.7 گرم
  • ویتامین ای: 4.2 گرم
  • تیامین: 0.2 گرم
  • منیزیم: 45.6 میلی گرم
  • مس: 0.5 میلی گرم
  • منگنز: 1.7 میلی گرم

فندق سرشار از فیبر است. یک اونس حاوی 11.2 گرم فیبر است. فندق همچنین سرشار از ویتامین B6، فولات، فسفر، پتاسیم و روی است.

به غیر از خوردن این آجیل ها، می توانید آن ها را به شیوه های مختلف دیگر در رژیم غذایی خود قرار دهید. به خواندن ادامه دهید تا بدانید چگونه است.

فندق را می توانید به صورت طبیعی یا بو داده مصرف کنید. تفت دادن بافت، طعم یا رنگ آن ها را بسته به زمان و دما بهبود می بخشد. مردم اغلب فندق را به عنوان میان وعده می خورند یا به سالاد اضافه می کنند. فندق آسیاب شده می تواند در دستور العمل های مختلف گنجانده شود.

عوارض جانبی و خطرات فندق

  • افراد مبتلا به آلرژی

شواهد نشان می دهد که افرادی که به آجیل حساسیت دارند باید از استفاده فندق در رژیم غذایی خود محتاط باشند. مطمئن شوید که به فندق حساسیت دارید یا خیر.

  • ممکن است منجر به افزایش وزن شود

مصرف بیش از حد فندق می تواند باعث افزایش وزن شود. زیرا کالری بالایی دارد. اما خوردن متوسط ​​فندق برای سلامتی مفید است.

سوالات متداول

1. آیا خوردن فندق، هر روز اشکالی ندارد؟

خیر، شما می توانید فندق را به طور متوسط ​​(حدود 20 عدد) هر روز بخورید.

2. آیا فندق خواب آور است؟

بله، فندق حاوی تریپتوفان است که ممکن است باعث خواب شود. 
با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است.

3. آیا فندق برای پوست مفید است؟

بله، فندق سرشار از اسید های چرب و ویتامین E است که ممکن است سلامت پوست را بهبود بخشد.

4. آیا خوردن فندق خام بی خطر است؟

بله، مصرف فندق خام بی خطر است.

سخن آخر

فندق منبع خوبی از چربی های سالم، فیبر غذایی و آنتی اکسیدان ها است. مصرف منظم آن ها می تواند به کنترل وزن کمک کرده و خطر بیماری های قلبی عروقی، سندرم متابولیک و سرطان را کاهش دهد.

فندق خوشمزه و مغذی است. می توانید آن را به عنوان میان وعده بو داده یا در سالاد، دسر و صبحانه میل کنید. با این حال، اگر به آجیل حساسیت دارید محتاط باشید، زیرا ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شوند. در غیر این صورت، مصرف منظم، اما متعادل، ایده آل است.

امیدوارم مقاله خواص فندق و فواید آن برایتان مفید باشد. موفق و پیروز باشید.

منبع: stylecraze

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا