تغذیهخواص مواد غذایی

13 خواص روغن ماهی و آنچه باید درباره آن بدانید!

روغن ماهی یکی از رایج ترین مکمل های غذایی است. زیرا؛ سرشار از اسید های چرب امگا 3 است که برای سلامتی شما بسیار مهم است. اگر ماهی نمی خورید، مصرف مکمل روغن ماهی می تواند به شما در دریافت اسید های چرب امگا 3 کمک کند. در اینجا 13 خواص روغن ماهی برای سلامتی آورده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر ادامه مطلب را بخوانید:

روغن ماهی چیست؟

روغن ماهی، چربی یا روغنی است که از بافت ماهی استخراج می شود. این ماده معمولاً از ماهی های روغنی مانند شاه ماهی، ماهی تن، آنچو و ماهی خال مخالی حاصل می شود. حدود 30٪ روغن ماهی از امگا 3 تشکیل شده است، در حالی که 70٪ باقیمانده از چربی های دیگر تشکیل شده است. علاوه بر این، روغن ماهی معمولاً حاوی مقداری ویتامین A و D است.

فواید روغن ماهی برای سلامت

سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می کند 1-2 سهم ماهی در هفته بخورید. این بدان دلیل است که اسید های چرب امگا 3 در ماهی فواید زیادی برای سلامتی از جمله محافظت در برابر تعدادی از بیماری ها فراهم می کند. در ادامه به بررسی فواید روغن ماهی می پردازیم:

نکته: اگر در هفته 1-2 وعده ماهی نمی خورید، مکمل های روغن ماهی می توانند به شما در دریافت مقدار کافی امگا 3 کمک کنند.

خواص روغن ماهی

1. حمایت از سلامت قلب

بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. مطالعات نشان می دهد که افرادی که مقدار زیادی ماهی می خورند، میزان بیماری قلبی بسیار کمتری دارند. با مصرف ماهی یا روغن ماهی چندین عامل خطر برای بیماری های قلبی کاهش می یابد. خواص روغن ماهی برای سلامت قلب عبارت اند از:

  • سطح کلسترول: می تواند سطح کلسترول HDL “خوب” را افزایش دهد.
  • تری گلیسیرید: می تواند تری گلیسیرید را حدود 15-30٪ کاهش دهد.
  • فشار خون: به کاهش فشار خون در افراد با سطح بالا کمک می کند.
  • پلاک: ممکن است از پلاک هایی که باعث سفت شدن عروق شما می شوند، جلوگیری کند.
  • آریتمی کشنده: در افرادی که در معرض خطر هستند، ممکن است حوادث آریتمی کشنده را کاهش دهد. آریتمی ها، ریتم های غیرطبیعی قلب هستند که می توانند در موارد خاص باعث حملات قلبی شوند.

2. درمان برخی اختلالات روانی

مغز شما تقریباً از 60 درصد چربی تشکیل شده است و بیشتر این چربی ها، اسیدهای چرب امگا 3 می باشد. بنابراین امگا 3 برای عملکرد طبیعی مغز ضروری است. برخی مطالعات نشان می دهد که افراد دارای اختلالات روانی خاص، امگا 3 کمتری دارند. همچنین تحقیقات نشان می دهد روغن ماهی می تواند از بروز اختلالات روانی جلوگیری کرده و یا این علائم را بهبود بخشد. به عنوان مثال:

  • می تواند احتمال اختلالات روان پریشی را در افرادی که در معرض خطر هستند، کاهش دهد.
  • مصرف ماهی و مکمل روغن ماهی در دوز های بالا ممکن است برخی از علائم اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی را کاهش دهد.

3. کاهش وزن

شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر از 30، را چاقی می نامند. در سطح جهانی، حدود 39٪ از بزرگسالان دارای اضافه وزن هستند، در حالی که 13٪ از آن ها چاق هستند. چاقی می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سایر بیماری ها، از جمله: بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و سرطان را افزایش دهد.

برخی مطالعات نشان می دهد که مکمل های روغن ماهی، در ترکیب با رژیم غذایی، می توانند به شما در کاهش وزن کمک کنند، اما همه تحقیقات نتایج یکسانی را نشان نمی دهند. یک تحلیل از 21 مطالعه نشان می دهد که مکمل های روغن ماهی به طور قابل توجهی وزن افراد چاق را کاهش نمی دهد، تنها باعث کاهش دور کمر افراد می شود.

4. پشتیبانی از سلامت چشم

چشمان شما مانند مغز شما به چربی های امگا 3 متکی هستند. شواهد نشان می دهد افرادی که به میزان کافی امگا 3 دریافت نمی کنند، بیشتر در معرض خطر بیماری های چشمی هستند. یک مطالعه نشان داد که مصرف دوز بالای روغن ماهی به مدت 19 هفته باعث بهبود بینایی در تمام بیماران AMD می شود. با این حال، این یک مطالعه بسیار کوچک بود.

5. کاهش التهاب

التهاب، روش اعلام سیستم ایمنی بدن، برای مبارزه با عفونت و درمان آسیب ها است. با این حال، التهاب مزمن با بیماری های جدی مانند چاقی، دیابت، افسردگی و بیماری های قلبی همراه است. از آن جا که روغن ماهی دارای خواص ضد التهابی است، ممکن است به درمان بیماری های التهاب مزمن کمک کند. علاوه بر این، مکمل های روغن ماهی می توانند نیاز های دارویی را در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، به طور قابل توجهی کاهش دهند.

6. پشتیبانی از پوست سالم

پوست شما بزرگترین اندام در بدن شما است و حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 است. سلامت پوست می تواند در طول زندگی شما بر اثر افزایش سن و یا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب کاهش یابد و دچار برخی بیماری ها از جمله پسوریازیس و درماتیت شود. مطالعات نشان داده است که استفاده از مکمل های روغن ماهی در بهبود پسوریازیس و درماتیت موثر می باشد.

7. کاهش چربی کبد

بیماری کبد به طور فزاینده ای شایع است، به ویژه بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD)، که در آن چربی در کبد تجمع می یابد. روغن ماهی می تواند عملکرد و التهاب کبد را بهبود بخشد که ممکن است به کاهش علائم NAFLD و میزان چربی در کبد شما کمک کند.

8. بهبود علائم افسردگی

جالب است که بدانید افراد مبتلا به افسردگی اساسی، سطح امگا 3 کمتری دارند. بنابراین با مصرف روغن ماهی و مکمل های امگا 3 ممکن است بتوانید با تامین امگا3، علائم افسردگی را بهبود بخشید.

بیشتر بدانید: افسردگی چیست؟ چگونه می توان آن را درمان کرد؟!

9. بهبود و پیشگیری از بیش فعالی در کودکان

با تامین امگا 3 از طریق مصرف ماهی یا مکمل های روغن ماهی می توان به بهبود و پیشگیری برخی از اختلالات رفتاری در کودکان مانند اختلال بیش فعالی کمک کرد.

10. جلوگیری از علائم افول ذهنی (آلزایمر)

با افزایش سن، عملکرد مغز شما کند می شود و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر افزایش می یابد. افرادی که ماهی بیشتری می خورند، در سنین پیری کمتر دچار آلزایمر می شوند.

11. بهبود علائم آسم و خطر آلرژی

برخی مطالعات نشان می دهد که روغن ماهی ممکن است علائم آسم را کاهش دهد. علاوه بر این، مصرف ماهی و مکمل های روغن ماهی در طی بارداری ممکن است خطر آسم و آلرژی را در دوران کودکی کاهش دهد.

12. بهبود سلامت استخوان

با افزایش سن، استخوان ها مواد معدنی ضروری خود را از دست می دهند و این می تواند منجر به بیماری پوکی استخوان شود و با کوچک ترین ضربه ممکن است دچار شکستکی استخوان شوید. از این جهت امگا3، کلسیم و ویتامین D برای سلامت استخوان بسیار مهم است.

بهبود و سلامت استخوان

13. پیشگیری از بارداری زودرس

مصرف روغن ماهی مزایای بسیاری دارد، از جمله این موارد پیشگیری از بارداری زود رس می باشد. برای بهره مندی از خواص روغن ماهی و تامین امگا3 می توان از ماهی و مکمل های روغن ماهی استفاده کرد.

انواع مکمل های روغن ماهی:

مکمل های روغن ماهی با انواع مختلفی وجود دارد. از جمله:

  • اتیل استرها (EE)
  • تری گلیسیرید ها (TG)
  • تری گلیسیرید های اصلاح شده (rTG)
  • اسیدهای چرب آزاد (FFA)
  • فسفولیپیدها (PL)
مکمل های روغن ماهی

هشدار

در صورت مصرف مکمل روغن ماهی موارد هشدار را را رعایت کنید. از جمله این موارد:

  • بسیاری از مکمل ها حاوی حداکثر 1000 میلی گرم روغن ماهی در هر وعده هستند – اما فقط 300 میلی گرم EPA و DHA دارند. برچسب مکمل ها را بخوانید و مکملی را انتخاب کنید که حاوی حداقل 500 میلی گرم EPA و DHA به ازای هر 1000 میلی گرم روغن ماهی باشد.
  • اسید های چرب امگا 3 مستعد اکسیداسیون هستند و همین باعث سستی آن ها می شود. برای جلوگیری از این مسئله، می توانید مکمل های حاوی یک آنتی اکسیدان مانند ویتامین E انتخاب کنید.
  • مکمل های خود را در یخچال و دور از نور نگه دارید.
  • از مکمل روغن ماهی که بوی تند یا قدیمی دارد استفاده نکنید.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا