تغذیهخواص مواد غذایی

خواص خرمالو و تاثیر شگفت انگیز آن بر سلامتی

درخت خرمالو اصالتاً از کشور چین می باشد، هزاران سال است که به دلیل میوه های خوشمزه و چوب های زیبا پرورش داده می شوند. خرمالو به رنگ نارنجی و دارای عطر و طعم شیرین و عسلی مانند است. در حالی که صد ها نوع از خرمالو وجود دارد، هاچیا از محبوب ترین آن ها می باشد. در ادامه به خواص خرمالو می پردازیم:

خواص خرمالو

خرمالو ها دارای ویتامین ها و مواد معدنی و مجموعه بسیار بزرگی از ترکیبات گیاهی از جمله تانن، فلاونوئید ها و کاروتنوئید ها است که تاثیر فوق العاده ای بر سلامت دارد. یک خرمالو برای تامین ایمنی بدن، بینایی و رشد جنین بسیار مناسب است.

مملو از مواد مغذی

خرمالو دارای مقدار بسیار زیادی مواد مغذی می باشد که برای سلامت بسیار حائز اهمیت است.

ترکیبات یک خرمالومتوسط (168 گرم) حاوی مقادیر زیر می باشد:

  • کالری، کربوهیدرات، پروتئین، چربی فیبر
  • ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K
  • ویتامین B6 – B1 – B2
  • پتاسیم، مس، منگنز، فولات، منیزیم و فسفر است.

این میوه های نارنجی و خوشمزه کم کالری و سرشاراز فیبرهستند و از آن ها می توان به عنوان یک رژیم مناسب برای کاهش وزن استفاده کرد.

منبع عالی آنتی اکسیدان های قدرتمند

خرمالو هم چنین سرشار از آنتی اکسیدان های کاروتنوئید مانند بتاکاروتن است، رنگ دانه ای که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن وجود دارد که باعث جلوگیری از آسیب به سلول ها می شود.

مصرف خرمالو باعث کاهش بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی، دیابت نوع 2، سرطان روده و سرطان ریه و بیماری های عصبی مانند آلزایمرمی شود.

خواص خرمالو موجب سلامت قلب

با تغییر رژیم غذایی می توان از بسیاری از بیماری ها پیش گیری کرد. رژیم غذایی غنی از فلاونوئید می تواند با کاهش فشار خون، کاهش کلسترول LDL “بد” و کاهش التهاب، از سلامت قلب حمایت کند.

خرمالو حاوی آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی از جمله کوئرستین و کامفرول است.

نکته: مصرف خرمالو نارس باعث کاهش فشار خون می شود.

کاهش التهابات از جمله خواص خرمالو است

بیماری های قلبی، آرتروز، دیابت، سرطان و چاقی همه با التهاب مزمن در ارتباط هستند.

خرمالو حاوی کاروتنوئید ها، فلاونوئید ها و ویتامین E است. می توان با مصرف خرمالو التهاب در بدن را کاهش داد.

خرمالو سرشار از فیبر

خرمالو میوه ای سرشاراز فیبراست که مصرف آن باعث کاهش سطح کلسترول می شود. داشتن کلسترول بیش از حد، می تواند خطر بیماری قلبی، سکته و حمله قلبی را افزایش دهد. فیبرموجود در خرمالو به باکتری های خوب روده کمک می کند که می تواند بر سلامت دستگاه گوارش تأثیر مثبت بگذارد.

خرمالو سرشار از منبع فیبر

کمک به بینایی

خرمالو دارای مقدار زیادی ویتامین A و آنتی اکسیدان های مهم است که باعث تقویت بینایی و سلامت چشم می شود.

انواع خرمالو

خرمالو های هاچیا

به شکل قلب قابض است، به این معنی که در آن مواد شیمیایی گیاهی به نام تانن بسیار زیاد است که این باعث می شود طعم خشک و تلخی به میوه نارس بدهد. این نوع خرمالو قبل از خوردن باید کاملاً رسیده باشد.

خرمالو فویو

خرمالوی فویو حاوی تانن است اما برخلاف خرمالو های هاچیا، می توان حتی در صورت نارس بودن از خوردن آن لذت برد.

روش مصرف خرمالو

خرمالو را می توان به روش های مختلفی مصرف کرد، از جمله:

  1. به صورت تازه، می توانید آن را به عنوان یک سالاد میوه با انواع مرکبات مخلوط کنید.
  2. به صورت خشک، به عنوان یک میان وعده با خرمالو از خودتان پذیرایی کنید.
  3. هم چنین می توانید از آن به صورت پخته در آشپزی استفاده کنید.
  4. استفاده از خرمالوی یخ زده برای تهیه سالاد، ژله و نوشیدنی ها
  5. برگ های میوه خرمالو دارای ویتامین C، تانن و فیبر زیادی است، می توان از آن به عنوان چایی برای درمان استفاده کرد.
استفاده خرمالو در آشپزی

توجه: خوردن زیاد خرمالو نارس می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند، پس در خوردن آن دقت کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا