تغذیهخواص مواد غذاییرژیمسلامت

خواص بخارپز کردن

اکثر مردم یکی از بزرگترین خواص بخارپز کردن غذا را رژیمی شدن آن می دانند در صورتی که کلی خواص دیگر نیز دارد و برای سلامتی مفید است.

متخصصان تغذیه توصیه می کنند که ازغذاهای سالم استفاده کنید تا از بیماری ها دور بمانید؛ مصرف فست فودها به دلیل مواد نگهدارنده و کالری های ناسالم توصیه نمی شود و طول عمر را کاهش می دهد.

از غذاهای بخارپز می توانید در وعده صبحانه، ناهار و شام میل کنید. در ادامه برای شما خواص بخارپز کردن غذا را معرفی می کنیم.

آشپزی به روش بخارپز هم آسان است و هم زحمت زیادی ندارد، برای تهیه این غذا نیاز به مواد اولیه خاصی ندارید و با ناچیزترین مواد غذایی می توانید درست کنید.

فواید غذاهای بخارپز

خواص بخارپز کردن

مطالعات نشان می دهد بخارپز کردن بهترین روش برای حفظ خواص مغذی و ویتامین های موجود در مواد غذایی است.

در پخت غذا به روش آب پز کردن به دلیل شعله بالا و حرارت زیادی که به مواد غذایی می دهیم تمام مواد مغذی را از آن می گیریم و چیزی جز کالری مصرف نمی کنیم.

1- کمک به کاهش کلسترول

بخارپز کردن گوشت چربی را از گوشت به صورت کامل جدا می کند. از آنجا که در بخارپز کردن از روغن استفاده نمی کنید غذای سالم تری دارید. غذای بخارپز یعنی دریافت کالری کمتر و کنترل میزان کلسترول.

2- کمک به حفظ رنگ و مزه غذا

با بخارپز کردن غذا تا حد امکان رنگ اولیه ماده غذایی را حفظ می کنید اما برای مزه دار کردن آن می توانید داخل آب آن مقداری ادویه اضافه کنید تا مزه دلچسبی به آن بدهید.

3- کمک به حفظ ریز مغذی ها

در روش های معمولی پخت، مواد مغذی و معدنی مواد غذایی را از بین می برد و تقریبا در 70 درصد کالری مصرف می کنید تا مواد مغذی.

با روش های گوناگون بخارپزمی توانید بیوتین، ریبوفلاوین، پانتونیک اسید، ویتامین C، ویتامین B3، ویتامین B12، ویتامین B1 و ویتامین B موجود در سبزیجات را حفظ کنید. لازم است بدانید با این روش مواد معدنی مثل: کلسیم، فسفر، زینک و پتاسیم را نیز حفظ می کنید.

4- روشی ساده برای پخت و پز

قرار دادن مواد اولیه به صورت لایه لایه روی هم به شما کمک می کند تا در کوتاه ترین زمان ممکن غذای سالم و به مقدار بالایی را تهیه کنید در ضمن اینکه می توانید با کم کردن شعله و مقدار آبی که برای بخارپز کردن در نظر می گیرید به کارهای دیگر خانه نیز رسیدگی کنید.

توصیه های لازم جهت بخارپز کردن

خواص بخارپز کردن
  1. می توانید برای بخارپز کردن از دستگاه بخارپز استفاده کنید. امروزه مدل های جدید و به روزی از بخارپزهای برقی دربازار موجود است که مجهز به تایمر و.. است.
  2. برای بخارپز کردن مرغ یا ماهی می توانید آنها را چند ساعت در مخلوط ادویه نگه دارید و سپس ادویه های آن را تمیز کنید و بخارپز کنید. روی آن مقداری روغن اسپری کنید.
  3. برای بخارپز کردن مرغ بهترین ادویه ها جعفری، رزماری، آویشن و ریحان است.
  4. برای مزه دار کردن ماهی به روش بخارپز می توانید ماهی را در سرکه بالزامیک و آبلیمو و روغن زیتون بخوابانید.
  5. برای مزه دار کردن گوشت نیز می توانید از سس سویا، کنجد و انواع فلفل استفاده کنید.
  6. انواع مواد غذایی مانند شلغم، هویج، سیب زمینی، کلم بروکلی، مرغ، گوجه، قارچ، فلفل سبز و قرمز، گوشت، ماهی، پیاز، کدو، بادمجان، لوبیا سبز، ذرت و.. را می توانید بخارپز کنید و با تمام مواد معدنی آن میل کنید.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا