تغذیهخواص مواد غذایی

خواص انبه برای سلامت، پوست و مو + طرز تهیه میلک شیک انبه

انبه جزو میوه های تابستانی و بسیار شیرین و خوشمزه است که خواص و فواید بسیاری دارد. انبه به دلیل مشخصات تغذیه ای چشمگیر، به عنوان “سلطان میوه ها” شناخته می شود. این میوه بومی جنوب آسیا است و قرن هاست که کشت می شود. این میوه در رنگ ها و شکل های مختلفی موجود می باشد.

انبه حاوی حدود بیست ماده معدنی و ویتامین مختلف است و از جمله مغذی ترین میوه ها به حساب می آید. گفته می شود انبه دارای خواص آنتی اکسیدانی زیادی است و ممکن است باعث بهبود ایمنی، کاهش خطر بیماری قلبی، سلامتی دستگاه گوارش، تقویت بینایی و کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان شود. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با خواص این میوه خوشمزه آشنا شوید.

اطلاعات تغذیه ای انبه

انبه میوه ای غنی از نظر غذایی است. منبع خوبی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. طبق وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، یک فنجان (165 گرم) انبه خرد شده حاوی موارد زیر است:

انرژی99 کیلوکالری
پروتئین1.35 گرم
کربوهیدرات24.7 گرم
فیبر غذایی2.64 گرم
چربی0.627 گرم
قندها22.5 گرم
فولات71 میکروگرم
ویتامین C60.1 میکروگرم
کلسیم1.2 میلی گرم
آهن264/0 میلی گرم
سدیم1.65 میلی گرم
پتاسیم277 میلی گرم

این میوه همچنین حاوی مواد مغذی مانند ویتامین A، ریبوفلاوین، نیاسین، منیزیم، منگنز و فسفر است. در ادامه فواید و خواص انبه برای سلامت بدن را بررسی خواهیم کرد.

خواص انبه برای سلامت بدن

خواص انبه برای سلامت بدن

1. کاهش بیماری های قلبی

گنجاندن انبه در یک رژیم غذایی متعادل می تواند به کاهش چربی بدن و کنترل سطح قند خون کمک کند. این میوه دارای پتاسیم و منیزیم است که ممکن است خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد.

مطالعه ای که توسط دانشگاه RWTH آخن انجام شد نشان داد که مصرف منیزیم ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد. پتاسیم به عنوان یک گشاد کننده عروق عمل می کند که ممکن است به کاهش استرس در رگ های خونی کمک کرده و عملکرد قلب را تقویت کند.

2. محافظت از سلامت چشم

یکی از خواص انبه برای سلامت بدن محافظت از سلامت چشم می باشد. ویتامین A و بتاکاروتن موجود در انبه ممکن است به تقویت سلامت چشم کمک کند. کمبود شدید ویتامین A حتی می تواند منجر به کوری شود. ویتامین A سلامت چشم و بینایی را بهبود می بخشد. به طور خاص این ویتامین برای عملکرد مطلوب قرنیه ضروری است.

چشم انسان دارای دو کاروتنوئید مهم مانند لوتئین و زاگزانتین است. میوه ها با رنگ های مختلف، به طور کلی (از جمله انبه) منبع غنی از زاگزانتین هستند و به طور مداوم به بهبود سلامت چشم کمک می کنند. انبه همچنین حاوی لوتئین است که باعث تقویت سلامت بینایی می شود.

3. بهبود سلامت گوارش

انبه حاوی آنزیم های گوارشی مانند آمیلاز است. این ها کربوهیدرات های پیچیده را به قندهای ساده تجزیه می کنند که ممکن است به بهبود روند هضم کمک کند، اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است. مطالعه ای که توسط دانشگاه A&M تگزاس انجام شد، نشان داد که پلی فنول های انبه ممکن است علائم یبوست را تسکین دهند.

خواص انبه برای بهبود سلامت گوارش

4. کمک به درمان دیابت

خوردن انبه ممکن است به درمان دیابت کمک کند. مطالعه روی 20 بزرگسال چاق نشان داد که مصرف نیمی از انبه تازه به مدت 12 هفته منجر به کاهش سطح گلوکز خون می شود.

مطالعه دیگری که توسط انستیتوی تحقیقات فن آوری مرکزی غذا انجام شد، ثابت کرد که عصاره پوست انبه دارای خواص ضد دیابت است. مطالعه دیگری که توسط دانشگاه علوم پزشکی سوزوکا انجام شد، نشان داد که منگیفرین موجود در انبه ممکن است اثرات مفیدی در مبتلایان به دیابت نوع 2 داشته باشد.

5. کاهش خطر سرطان

یکی دیگر از خواص انبه برای سلامت بدن کاهش خطر سرطان می باشد. تفاله میوه انبه حاوی کاروتنوئیدها، اسید اسکوربیک، ترپنوئیدها و پلی فنول ها است که گفته می شود دارای خاصیت ضد سرطانی هستند. همچنین انبه حاوی آنتی اکسیدان های منحصر به فردی است که در سایر میوه ها و سبزیجات وجود ندارد.

مطالعه ای که توسط دانشگاه تگزاس انجام شد نشان داد که پلی فنول های موجود در انبه دارای اثرات ضد سرطان زایی هستند که می توانند به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کنند (استرس اکسیداتیو می تواند خطر بیماری های مزمن مانند سرطان را افزایش دهد).

6. درمان کم خونی

انبه حاوی آهن است. وقتی همراه با سایر غذاهای غنی از آهن مصرف شود، ممکن است به افراد و زنان باردار مبتلا به کم خونی کمک کند. ویتامین C موجود در انبه می تواند به جذب آهن در بدن کمک کند.

خواص انبه برای درمان کم خونی

7. کاهش کلسترول

در تحقیقی که توسط دانشگاه مادرس انجام شد، مشخص شد که منفیفرین موجود در انبه باعث کاهش سطح کلسترول در موش های آزمایشگاهی می شود.
همچنین مشخص شد که سطح HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا)، کلسترول خوب را افزایش می دهد.

8. خواص انبه برای ارتقا سلامت مغز

انبه حاوی ویتامین B6 است. اگر همراه با سایر غذاهای غنی از ویتامین B6 مصرف شود، ممکن است باعث سلامت مغز شود. برخی تحقیقات نشان می دهد که کمبود ویتامین B6 می تواند خطر افسردگی و تشنج را افزایش دهد.

یک مطالعه انجام شده روی موش ها توسط موسسه آموزش فنی و حرفه ای Ram-Eesh ثابت کرد که عصاره انبه دارای اصول خاصی است که ممکن است حافظه را تقویت کند. با این حال، برای درک بیشتر مزایای شناختی انبه، به مطالعات بیشتری نیاز داریم.

9. کمک به سلامت کبد

مصرف انبه ممکن است عملکرد کبد را تقویت کند. برخی از شواهد حکایتی نشان می دهد که انبه نارس ممکن است در درمان اختلالات کبدی کمک کند. با این حال، تحقیقات برای اثبات این ادعا بسیار محدود است.

10. تقویت سلامت پوست

علاوه بر خواص انبه بر سلامت بدن، این میوه برای پوست و مو نیز فوایدی دارد. همانطور که گفتیم، انبه سرشار از بتاکاروتن و ویتامین A است. طبق یک مطالعه در آلمان، این کاروتنوئید ها می توانند به غنی سازی سلامت پوست کمک کنند.
همچنین بتاکاروتن یک ماده محافظتی نوری است که تصور می شود واکنش های فتوشیمیایی در اپیدرم را فرو می نشاند و در نتیجه از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می کند.

تقویت سلامت پوست با انبه

طبق یک تحقیق چینی، پلی فنول های موجود در انبه فعالیت ضد سرطانی از خود نشان می دهند. آن ها ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست کمک کنند. برخی شواهد حکایتی نشان می دهد که انبه همچنین ممکن است از رشد جوش ها و آکنه جلوگیری کند.

11. بهبود سلامت مو

انبه منبع غنی از ویتامین A است که ممکن است سلامت مو را بهبود بخشد. مطالعات انجام شده روی موش ها نشان داد که رژیم غذایی حاوی ویتامین A می تواند فولیکول های مو را فعال کند. این، به نوبه خود، ممکن است باعث بهبود سبوم (مایعی که پوست سر را مرطوب می کند) شود و سلامت پوست را تقویت کند.

انبه همچنین سرشار از پلی فنول است که به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می کند. استرس اکسیداتیو ممکن است اثرات مخربی بر سلامت مو داشته باشد.

طرز تهیه میلک شیک انبه

مواد لازم:

  • تفاله 1 انبه
  • جو دو سر، 2 قاشق غذاخوری
  • عسل، 1 قاشق غذاخوری
  • شیر، 200 میلی لیتر

روش مصرف:

مواد را در مخلوط کن مخلوط کنید. در یخچال بگذارید و بنوشید.

طرز تهیه میلک شیک انبه

عوارض جانبی انبه چیست؟

مصرف انبه به طور کلی بی خطر تلقی می شود. با این حال، برخی ممکن است به انبه حساسیت داشته باشند که ممکن است باعث آلرژی و درماتیت تماسی شود. همچنین، مصرف زیاد انبه ممکن است عوارضی مانند اسهال و افزایش سطح قند خون ایجاد کند. با این حال، تحقیقات در این زمینه بسیار محدود است.

مشخص شد که افراد خاصی به انبه حساسیت دارند. این آلرژی ها شامل درماتیت تماسی، حساسیت بیش از حد به مواد غذایی و … است. همچنین می تواند باعث تحریک شدید در گوشه های دهان، لب ها و نوک زبان شود.

سوالات متداول

1. انواع مختلف انبه چیست؟

در سراسر جهان نزدیک به 400 نوع انبه وجود دارد. محبوب ترین نوع آن ها در هند وجود دارد که بزرگترین تولید کننده این میوه است.

2. آیا انبه برای رژیم غذایی مناسب است؟

نصف فنجان انبه خرد شده تقریباً 50 کالری دارد. می توانید هر یک از میان وعده های پرکالری خود را با انبه جایگزین کنید. همچنین شکم را سیر کرده و گرسنگی شما را می کند.
از همه مهم تر، انبه منبعی غنی از فیبر است که می تواند به هضم غذا کمک کرده و با خوردن آن برای مدت طولانی احساس سیری خواهید داشت.

3. آیا انبه قند زیادی دارد؟

نصف فنجان انبه خرد شده حاوی 70 کالری است که بیشتر آن از قند تأمین می شود. بله، انبه دارای مقدار زیادی قند است (تقریباً حدود 31 گرم در هر انبه). 
انبه ممکن است بر میزان قند خون شما تأثیر نگذارد زیرا حاوی قندهای طبیعی است. 
با این حال، اگر لازم است مصرف قند خود را محدود کنید، قبل از مصرف انبه با پزشک مشورت کنید.
مزیت آن این است که شیرینی انبه ممکن است شما را از خوردن شیرینی های ناسالم دیگر باز دارد.

4. آیا می توان پوست انبه را خورد؟

پوست حاوی مواد مغذی ضروری است. پوست انبه ممکن است طعم تلخی داشته باشد اما حاوی ترکیبات مفیدی مانند منگیفرین است. از این رو می توانید پوست انبه را بخورید.
با این حال، اگر به طور اتفاقی به پوست انبه واکنش نشان دادید، از خوردن پوست آن خودداری کنید. 
افراد خاصی هنگام مصرف پوست انبه، ممکن است در اطراف دهانشان حساسیت ایجاد شود.

سخن آخر

انبه بسیار مغذی و خوشمزه است. انبه غنی از ویتامین های ضروری، مواد معدنی و پلی فنول هستند. گفته می شود انبه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی است.

با این حال، افرادی که به انبه حساس دارند باید احتیاط کنند. در غیر این صورت، انبه میوه ای سالم است و می تواند در بخشی از رژیم غذایی شما قرار بگیرد.

منبع: stylecraze

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا