تغذیهتغذیه سالمرژیمسلامت

خواص اسفناج : ارزش غذایی و تاثیرات آن بر سلامتی

اسفناج یکی از سبزیجات برگ سبز است که ریشه آن از ایران است. از خانواده آمارانت است و مربوط به چغندر و کینوا است. علاوه بر این، از آن جا که مملو از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است، گیاهی بسیار سالم است.

خوردن این گیاه ممکن است به سلامت چشم، کاهش استرس اکسیداتیو، جلوگیری از سرطان کمک کند و سطح فشار خون را کاهش دهد.

راه های مختلفی برای مصرف اسفناج وجود دارد. می توانید آن را به صورت کنسروی یا تازه خریداری کنید و یا به صورت خام مصرف کنید. این گیاه چه به صورت جدا و یا همراه با غذاها بسیار خوشمزه و لذیذ است.

این مقاله همه چیزهای لازم درباره اسفناج را به شما می گوید.

بشقاب اسفناج

ارزش غذایی

ارزش غذایی 100 گرم اسفناج خام برابر است با:

  • کالری: 23
  • آب: 91%
  • پروتئین: 2.9 گرم
  • کربوهیدرات: 3.6 گرم
  • قند: 0.4 گرم
  • فیبر: 2.2 گرم

کربوهیدارت

بیشتر کربوهیدرات موجود در اسفناج حاوی فیبر است که به طرز شگفت انگیزی سالم و مقوی است. اسفناج همچنین حاوی مقدار کمی قند می باشد که به حالت گلوکز و فروکتوز موجود می باشد.

فیبر

این گیاه برگ سبز سرشار از فیبر نامحلول است، که باعث تقویت سلامت بدن به شیوه های متفاوت می شود. باعث کارکرد بهتر سیستم گوارشی می شود و مناسب برای درمان یبوست می باشد.

اسفناج دارای کربوهیدرات کم و فیبر زیاد می باشد. این نوع از فیبر باعث هضم بهتر غذا می شود.

ویتامین ها و مواد معدنی

اسفانج منبع غنی ای از ویتامین ها و مواد معدنی می باشد مانند:

  • ویتامین A. این گیاه حاوی کارتنوئید زیاد می باشد که در بدن تبدیل به ویتامین A می شود.
  • ویتامین C. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی می باشد که به سلامت پوست و سیستم ایمنی بدن کمک می کند.
  • ویتامین K1. این ویتامین برای لخته شدن خون ضروری است. قابل ذکر است، یک برگ اسفناج بیش از نیمی از نیاز روزانه شما را شامل می شود.
  • فولیک اسید. همچنین به عنوان فولات و ویتامین B9 شناخته می شود، این ترکیب برای زنان باردار بسیار ضروری است و برای عملکرد طبیعی سلول و رشد بافت نیز ضروری است.
  • آهن. اسفناج منبع غنی ای از مواد معدنی ضروری می باشد. آهن به ساخت هموگلوبین کمک می کند که باعث اکسیژن رسانی به بافت بدن می شود.
  • کلسیوم. این ماده معدنی برای سلامت استخوان ها و همچنین برای مولکول سیگنالینگ حیاتی برای سیستم عصبی، قلب و عضلات ضروری است.

اسفناج همچنین حاوی مواد دیگری مانند پتاسیوم، منیزیوم، ویتامین B6، B9 و E می باشد.

اسفناج یک سبزی بسیار غنی از مواد مغذی است. مقادیر زیادی کاروتنوئید ، ویتامین C ، ویتامین K ، اسیدفولیک ، آهن و کلسیم را در خود جای داده است.

ترکیبات گیاهی

اسفناج حاوی ترکیبات گیاهی بسیار مهمی است مانند:

  • لوتئین. این ترکیب با بهبود سلامت چشم مرتبط است.
  • کامپرول. این آنتی اکسیدان ممکن است خطر ابتلا به سرطان و بیماری های مزمن را کاهش دهد.
  • نیترات. اسفناج حاوی مقادیر زیادی نیترات است که ممکن است باعث سلامت قلب شود.
  • کوئرستین. این آنتی اکسیدان ممکن است عفونت و التهاب را دفع کند. اسفناج یکی از غنی ترین منابع غذایی کورستین است.
  • زاگزانتین. زاگزانتین نیز مانند لوتئین می تواند سلامت چشم را بهبود بخشد.

فواید اسفناج برای سلامتی

اسفناج به شدت برای سلامتی مفید است و تاثیرات متفاوتی بر روی سلامت بدن می گذارد. نشان داده شده است که استرس اکسیداتیو، سلامت چشم و فشار خون را بهبود می بخشد.

استرس اکسیداتیو

رادیکال های آزاد محصولات جانبی متابولیسم هستند. آن ها می توانند باعث استرس اکسیداتیو شوند، که باعث تسریع پیری و افزایش خطر ابتلا به سرطان و دیابت می شوند.

با این حال، اسفناج حاوی آنتی اکسیدان است که با استرس اکسیداتیو مقابله می کند و به کاهش آسیب های آن کمک می کند.

با مطالعه بر روی هشت فرد سالم نشان داد که اسفناج به جلوگیری از آسیب اکسیداتیو کمک می کند. اگرچه این مطالعه کاملاً کوچک و محدود بود، اما تحقیقات دیگر بر روی حیوانات و انسان ها از نتایج آن پشتیبانی می کنند.

سلامت چشم

اسفناج غنی از زاگزانتین و لوتئین است که کاروتنوئیدهای مسئول رنگ در برخی از سبزیجات هستند. چشم انسان همچنین حاوی مقادیر زیادی از این رنگدانه ها است که از چشمان شما در برابر صدمات ناشی از نور خورشید محافظت می کند.

علاوه بر این، چندین مطالعه نشان می دهند که زاگزانتین و لوتئین برای جلوگیری از تخریب ماکولا و آب مروارید که از دلایل عمده نابینایی هستند، کمک می کنند. این ترکیبات حتی ممکن است بتوانند آسیب موجود را معکوس کنند.

جلوگیری از سرطان

اسفناج حاوی دو جز MGDG و SQDG است که ممکن است رشد سرطان را کندتر کند. در یک مطالعه نشان داد که این ترکیبات به رشد تومور در گردن و رحم فرد کمک کردند. آن ها همچنین اندازه تومور را کاهش دادند.

چندین مطالعه انسانی مصرف اسفناج را با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط می دانند. خوردن این برگ سبز ممکن است به جلوگیری از سرطان پستان کمک کند.

به همین ترتیب، یک مطالعه حیوانی خاطرنشان کرده است که اسفناج ممکن است تشکیل سرطان را سرکوب کند. علاوه بر این، اسفناج مقادیر زیادی آنتی اکسیدان دارد که ممکن است با سرطان نیز مقابله کند.

فشار خون

اسفناج حاوی مقادیر زیادی نیترات است که نشان داده شده است به کاهش فشار خون کمک می کند و خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

یک مطالعه بر روی 27 نفر نشان داد که خوردن اسفناج به طور مداوم سطح فشار خون را کاهش می دهد. چندین مطالعه دیگر اثرات مشابهی را مشاهده کردند، که نشان می دهد اسفناج سلامت قلب را افزایش می دهد.

اسفناج فواید زیادی دارد. این ماده ممکن است استرس اکسیداتیو را کاهش دهد، باعث سلامت چشم، مبارزه با سرطان و تنظیم فشار خون شود.

برگ اسفناج

عوارض جانبی

اسفناج به طور کلی بسیار سالم در نظر گرفته می شود. با این حال، ممکن است در برخی افراد اثرات سوئی ایجاد کند.

سنگ کلیه

سنگ کلیه در اثر تجمع اسید و نمک معدنی ایجاد می شود. متداول ترین نوع آن سنگ های کلسیم است که از اگزالات کلسیم تشکیل شده است.

اسفناج هم از نظر کلسیم و هم از نظر اگزالات زیاد است، بنابراین افرادی که در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه قرار دارند باید مصرف خود را محدود کنند.

لخته شدن خون

اسفناج دارای ویتامین K1 زیادی است که چندین عملکرد در بدن را انجام می دهد اما بیشتر به دلیل نقش آن در لخته شدن خون شناخته می شود.

به همین ترتیب، می تواند با داروهای رقیق کننده خون تداخل ایجاد کند. افرادی که از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می کنند، باید قبل از خوردن مقادیر زیادی اسفناج، با پزشک خود مشورت کنند.

افرادی که مستعد سنگ کلیه هستند ممکن است بخواهند از اسفناج اجتناب کنند. این سبز برگ همچنین دارای ویتامین K1 بسیار بالایی است که می تواند برای افرادی که رقیق کننده خون هستند مشکل ساز شود.

سخن آخر

اسفناج یک گیاه سبز برگ مغذی است.

نشان داده شده است که این سبزیجات از چندین جهت برای سلامتی مفید است. اسفناج ممکن است استرس اکسیداتیو را کاهش دهد، سلامت چشم را بهبود بخشد و از بیماری های قلبی و سرطان جلوگیری کند.

اگر به توانایی تقویت سلامتی آن علاقه دارید، اسفناج غذایی آسان برای افزودن به رژیم غذایی است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن