پزشکیسلامت

خستگی چشم چیست؟ علل، عوامل و روش های تسکین آن

خستگی چشم وقتی اتفاق می افتد که چشم شما بیش از حد توان خود کار کند. خستگی چشم زمانی اتفاق می افتد که عضلات چشم ما نتوانند به مدت کافی استراحت، هیدراتاسیون و محافظت در برابر صفحه نمایش کامپیوتر داشته باشند.

با گذشت زمان، چشمان شما دچار درد شده و احساس خستگی می کنند. برخی از افراد، چشمان آن ها به حدی کار می کند که داغ می شود و به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در برابر اشعه های مضر، خیرگی و آلاینده های هوا، دچار خستگی مداوم چشم می شوند.

هنگامی که این اتفاق می افتد، ما باید تماس خود را با تلویزیون، صفحه نمایش کامپیوتر و تلفن های همراه محدود کنیم و به سراغ درمان برویم.

خستگی چشم ممکن است آزار دهنده باشد. اما معمولاً جدی نیست و هنگامی که به چشم خود استراحت می دهید یا اقدامات دیگری برای کاهش ناراحتی چشم انجام می دهید، از بین می رود. در بعضی موارد، علائم و نشانه های خستگی چشم می تواند یک بیماری زمینه ای چشم را نشان دهد که نیاز به درمان دارد.

علائم

علائم و نشانه های خستگی چشم شامل موارد زیر است:

  • درد شدید، خستگی و سوزش یا خارش چشم
  • خشکی چشم
  • دوبینی یا تاری دید
  • سردرد
  • درد گردن، شانه ها یا پشت
  • افزایش حساسیت به نور
  • مشکل در تمرکز
  • احساس اینکه نمی توانید چشمان خود را باز نگه دارید

چه عواملی باعث خستگی چشم می شوند؟

هر چیزی که نیاز به استفاده شدید از چشم داشته باشد می تواند باعث خستگی شود.

  • مشاهده صفحه نمایش های دستگاه های دیجیتال
  • خواندن بدون مکث برای استراحت دادن به چشمان خود
  • رانندگی در مسافت های طولانی و انجام فعالیت هایی که نیاز به تمرکز بیشتر دارند
  • قرار گرفتن در معرض نور شدید یا خیره شدن
  • تلاش برای دیدن در نور بسیار کم
  • داشتن مشکل اساسی در چشم، مانند خشکی چشم یا بینایی اصلاح نشده (عیوب انکساری)
  • استرس یا خستگی
  • قرار گرفتن در معرض هوای خشک، سیستم گرمایش یا تهویه هوا

استفاده از رایانه و دستگاه دیجیتال

استفاده گسترده از رایانه و سایر وسایل دیجیتال یکی از دلایل عمده خستگی چشم است. اگر مدت طولانی به کامپیوتر، تلفن هوشمند یا کنسول بازی خیره شوید، ممکن است چشمان شما به راحتی خسته شوند.
انجمن بینایی سنجی آمریکا، آن را سندرم بینایی رایانه یا خستگی چشم دیجیتال می نامد. افرادی که هر روز دو ساعت یا بیشتر پشت سر هم به صفحه نمایش نگاه می کنند بیشترین خطر ابتلا به این بیماری را دارند.

استفاده از رایانه از عوامل خستگی چشم

پیش بینی می شود با استفاده بیشتر افراد از تلفن های هوشمند و سایر دستگاه های دیجیتال دستی، این مشکل بزرگتر شود، چرا که این دستگاه ها، چشمان شما را مجبور به کار بیشتر از حد معمول می کند. زیرا چشم برای تمرکز و دیدن کلمات کوچک تلاش زیادی می کند.

دستگاه های دیجیتال نیز ممکن است با خستگی چشم در ارتباط باشند، زیرا هنگام تماشای صفحه کامپیوتر تمایل دارید کمتر پلک بزنید. افراد معمولاً هر دقیقه حدود 18 بار پلک می زنند. این به طور طبیعی چشم ها را شاداب می کند.
اما مطالعات نشان می دهد که افراد هنگام مشاهده صفحه کامپیوتر یا دستگاه دیجیتال فقط حدود نصف این تعداد پلک می زنند که این می تواند باعث خشکی، خستگی، خارش و سوزش چشم شود.

روش های تسکین خستگی چشم

اگر متوجه شدید که چشمان شما بیشتر اوقات احساس خستگی، خشکی یا درد می کند یا اگر هنگام تمرکز طولانی مدت روی رایانه یا دستگاه دیگر سردرد دارید، راه حل های بالقوه بسیاری وجود دارد که باید آن ها را امتحان کنید.

تحقیقات نشان می دهد حتی تنظیمات ساده مانند تغییر روشنایی یا وقفه های مکرر از صفحه کامپیوتر نیز ممکن است کمک کند. اگر علائم شما همچنان ادامه دارد، بهتر است برای معاینه کامل چشم به یک چشم پزشک مراجعه کنید.

رفع خستگی چشم با ماسک چشم تسکین دهنده

این کار می تواند چشم های خسته را دوباره زنده کند. یک حوله کوچک را در آب استریل سرد بخیسانید تا روی هر دو چشم شما قرار بگیرد. حتماً آب حوله را بگیرید. سپس آن را از طول تا زده یا بغلتانید تا چشم هایتان را بپوشاند.

دراز بکشید و حوله را به مدت دو تا هفت دقیقه روی چشمان خود قرار دهید. می توانید هر زمان که دوست دارید این کار را تکرار کنید.

رفع خستگی چشم با ماسک چشم تسکین دهنده
  • همچنین می توانید از کمپرس سرد (مانند یخ) یا کیسه های چای روی چشم خود استفاده کنید. کیسه های چای حاوی تانن هستند که می توانند به انقباض رگ ها کمک کنند و چشم های پف کرده را از خستگی چشم راحت کنند.
  • از قرار دادن برش های خیار بر روی چشم خودداری کنید، زیرا این امر می تواند باعث آلودگی باکتریایی شود.
  • اگر می خواهید چشم هایتان آرام تر شوند، قبل از استفاده از ماسک، چند قطره گلاب یا روغن اسطوخودوس به ماسک چشم اضافه کنید یا آن ها را روی پلک های خود ماساژ دهید.

به چشمان خود استراحت بدهید

اگر در حال کار روی صفحه رایانه، مطالعه یا انجام کارهای دیگری هستید که نیاز به تمرکز دارند برای رفع خستگی چشم خود موارد زیر را انجام دهید.

✅ سعی کنید به نوک بینی خود نگاه کنید، سپس به جسمی که تقریباً به طول بازو یا 6/1 متر فاصله دارد نگاه کنید و به نوک بینی نگاه کنید. این کار را 10 بار تکرار کنید. سعی کنید هر 15 تا 30 دقیقه با نگاه به جهت دیگری تمرکز خود را تغییر دهید.
یا می توانید در زمان کار با کامپیوتر برخیزید و با یک دقیقه راه رفتن، به چشمان خود استراحت دهید.

✅ از قانون 20-20-20 استفاده کنید. زمانی که در حال کار با کامپیوتر هستید، چشم خود را به مدت حداقل 20 ثانیه با نگاه کردن به چیزی که در فاصله 20 فوتی (6.1 متری) شما قرار دارد، استراحت بدهید.

می توانید با نگاه کردن های مکرر (هر 10 ثانیه یک بار) از چیزی نزدیک به چیزی که دور تر از شما است به چشمانتان استراحت بدهید.

نور خیره کننده، روشنایی و کنتراست مانیتور خود را تنظیم کنید

اگر مدت طولانی در مقابل مانیتور کامپیوتر یا صفحه نمایش کار می کنید یا مطالعه می کنید، مطمئن شوید که مانیتور خیلی به چشم شما نزدیک نیست. 
سعی کنید فاصله صورت تا مانیتور را تا جایی که می توانید بین 20-40 اینچ یا 50-100 سانتی متر قرار دهید. تنظیمات مربوط به روشنایی و کنتراست را انجام دهید تا زمانی که به راحتی بتوانید صفحه را مشاهده کنید.

نور خیره کننده، روشنایی و کنتراست مانیتور خود را تنظیم کنید

برخی از وب سایت ها ابزاری را برای کمک به شما در انجام این تنظیمات ارائه می دهند. درخشان ترین نور باید در کناره های مانیتور باشد. پرده های اتاق را ببندید تا براق شدن صفحه نمایش خود را کاهش دهید.

رفع خستگی چشم با بیشتر پلک زدن

برخی از دردهای چشم به علت پلک نزدن در زمان تمرکز به صفحه نمایش است. برای این کار شما می توانید با پلک زدن هنگام خیره شدن به صفحه نمایش از خستگی چشم ناشی از این عمل جلوگیری کنید.

همچنین می توانید چشم هایتان را ببندید و آن ها را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا از خستگی و تار شدن چشم هایتان جلوگیری کنید. این کار علاوه بر رفع خستگی چشم ها، احساس خوبی به شما می دهد.

روشنایی را تغییر دهید

نور های شدید، لامپ های اضافی یا لامپ های فلورسنت را خاموش کنید. این موارد باعث می شود که چشمان شما برای تنظیم بیشتر با محیط کار کند و قرار گرفتن در معرض نور زیاد نیز باعث تحریک بیش از حد چشم و بدن می شود.

تغییر روشنایی

این می تواند منجر به تحریک پذیری و خستگی کلی شود. با تغییر لامپ های خود به انواع نرم / گرم، یک فضای روشنایی راحت ایجاد کنید. برای تنظیم سطح نور از کلیدهای کم نور استفاده کنید.

نور طبیعی می تواند باعث براق شدن صفحه مانیتور کامپیوتر و افزایش خستگی چشم شود. برای کاهش تابش خیره کننده حتما از صفحه نمایش ضد انعکاس استفاده کنید.

منبع: webmdwikihow

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا