اخبار مداقتصادحرفه و شغلمد و فشن

تأثیر ویروس کرونا بر صنعت مد

اطمینان از تداوم تجارت

از آنجا که افراد بسیار زیادی در فروشگاه های لباس و پوشاک، فروشگاه های زنجیره ای و حتی فروشگاه های لوازم آرایشی مشغول به کار هستند، می توان گفت که تأثیر ویروس کرونا بر صنعت مد و فشن، بسیار جدی بوده است. البته اگر بزرگان صنعت مد و پوشاک اقدامات و تصمیمات درستی را در جهت کنترل بیماری داشته باشند، می توانند از این بحران با سربلندی بیرون آمده و حتی برند خودشان را نیز مطرح تر کنند. رهبران این صنعت باید برنامه ریزی های دقیقی برای دوران کرونا و حتی پسا کرونا داشته باشند و در این زمینه تحقیقات لازم را انجام داده باشند.

تاثیر کرونا بر صنعت پوشاک و مد

در این مقاله سه هدف را دنبال می کنیم. در ابتدا، اقداماتی را بررسی می کنیم که موجب دوام کسب و کار در صنعت مد می شود. سپس به فعالیت های میان مدت برای بهبود شرایط فعلی می پردازیم و در نهایت تأثیر ویروس کرونا بر صنعت پوشاک و مد در ایران را بررسی می کنیم.

اطمینان از تداوم کسب و کار

میزان آسیب شیوع کرونا بر صنعت مد را نمی توان به طور دقیق تعیین کرد. هرچند روشن است که این بیماری به پایه های این صنعت آسیب های جدی وارد کرده است و حتی بهترین برند های مد و فشن را درگیر شرایط دشواری کرده است. برای بازسازی پایه های این صنعت، اقدامات زیر پیشنهاد می شود:

1. مهربان باشید و سلامت کارکنان را در اولویت قرار دهید

با کارکنان خود رابطه صمیمانه داشته باشید. انتظارات خود را در مورد شرایط جدید کار، موارد مربوط به بهداشت و سلامت محیط و همچنین کارایی افراد بیان کنید. از هر فرصتی برای ایجاد انگیزه و روحیه دادن به افرادتان استفاده کنید. بهتر است گاهی در مورد چالش های روزمره (بیماری کارکنان یا اعضای خانواده شان) انعطاف بیشتری نشان دهید و حتی به آن ها پیشنهاد مرخصی بدهید

سلامت کارکنان بالاترین اولویت را دارد و برای دستیابی به این امر، راهکار هایی همچون دور کاری و افزایش تعداد شیفت ها با کارکنان کمتر پیشنهاد می شود. از دیگر اولویت های کسب و کار حمایت از سلامت مشتریان است.

در این مورد می توان با معرفی فرآیند ها و شیوه های جدید تولید و فروش به مشتریان، خیال آن ها را آسوده کرد. همچنین با ارائه خدمات بهداشتی در فروشگاه ها و ایمن سازی محیط برای حضور مشتریان و تحویل سفارش های آنلاین، به آن ها اطمینان خاطر بیشتری داد.

2. کاهش استفاده از پول نقد

با تشکیل گروهی متشکل از تیم تدارکات و فروش، به بررسی هزینه ها و راهکار های کاهش استفاده از پول نقد بپردازید. همچنین با همکاری مراکز کنترل کرونا، اقدامات توصیه شده برای کاهش استفاده از پول نقد را انجام دهید.

3. وضعیت موجودی خود را مرور کرده و زنجیره تأمین را ارزیابی کنید

برای خرید های سال آینده تصمیم گیری کنید. تصمیمات باید بر اساس “مد روز“، میزان خرید و اطلاع از سبک مورد نظر گرفته شود. پس از شروع فروش در فصل بهار، برای باقی مانده سال برنامه ریزی کنید. با توجه به فضای انبار، ممکن است لازم باشد در تعطیلات، برخی از محصولات را فورا بفروشید.

ماسک های عجیب در صنعت مد

همانطور که شرکت شما و سایر فروشندگان وضعیت موجودی انبار خود را به روز می کنید، باید به طور مداوم از تأثیر های منفی کرونا بر برند ها (صنعت مد) و تولید کنندگان که تحت فشار هستند، آگاه باشید. با برآورد میزان موجودی محصولات در انبار و مشورت با شرکای خود، از آن ها حمایت کنید.

4. تقویت شبکه فروش و تبلیغات اینترنتی

برای کاهش تأثیرات منفی کرونا بر صنعت مد و کسب و کار شما، باید سرمایه گذاری بر شبکه فروش و تبلیغات اینترنتی را افزایش دهید تا حضور دیجیتالی شما در فضای مجازی افزایش یابد. این تلاش ها در درجه اول باید در وب سایت ها اعمال شود؛ چرا که ممکن است با فروشندگان الکترونیکی یا شرکای عمده فروشی که تجارت الکترونیک قوی تری دارند، در رقابت باشید.

5. برای کاهش تأثیر کرونا بر صنعت مد، منطق سرمایه گذاری و بازاریابی خود را مجدداً مرور کنید

برای کاهش تاثیر کرونا بر کسب و کارتان، بهتر است تغییراتی ایجاد کنید. این تغییرات می تواند شامل تغییر در نام تجاری، فعال سازی مشتری و تمرکز بر دنیای دیجیتال باشد. از مزایای بازاریابی دیجیتال این است که با استفاده از آن نه تنها می توانید فروش آنلاین خود را افزایش دهید، بلکه می توانید با اطلاعیه های جذاب افتتاحیه به صورت حضوری (در آینده)، مشتریان را ترغیب کنید.

6. ارتباط خود را با مشتریان حفظ کنید

همانطور که مشتریان در طول بحران ویروس کرونا همچنان در جستجوی ارتباط با یکدیگر هستند، شرکت های صنعت پوشاک و مد نیز باید به ارتباط با مصرف کنندگان ادامه دهند، حتی اگر این مصرف کنندگان خرید نمی کنند. این ارتباط باید به گونه ای باشد که برای نام تجاری معتبر باشد و برای مصرف کننده، مطابقت داشته باشد.

برای برخی از کسب و کار ها، این ارتباط ممکن است به معنای اطلاع رسانی در مورد اطمینان از سلامت کارگران انبار و یا توضیح خرید ایمن به مشتریان باشد. برای برخی دیگر ممکن است صحبت در مورد اجناس جدید، کارایی آن ها و یا سوالاتی در باره شادی و آرامش در کرونا، ارتباط ارزشمندی با مشتریان رقم بزند و جامعه ای را برای نام تجاری شما تشکیل دهد.

اقدامات مهم در جهت کاهش تأثیر ویروس کرونا بر صنعت پوشاک و مد

صنعت مد و پوشاک بارها و بارها توانایی خود را در اختراع مجدد و تنظیم مکان و نحوه خرید مصرف کنندگان ثابت کرده است. شرکت های پوشاک و مد باید به سرعت برای تداوم کسب و کار اقدام کنند، نکات منفی را به حداقل برسانند و از تغییرات مدل کسب و کار که ممکن است در نتیجه این بیماری به وجود آمده باشد، عبور کنند و قدمی به پیش بروند.

اقدامات مهم در جهت کاهش تأثیر ویروس کرونا بر صنعت پوشاک و مد

1. با وفاداران برند ارتباط برقرار کنید

برای شروع سریع رشد، ابتدا به وفادارترین مصرف کنندگان خود نگاه کنید. غیر معمول نیست که 10 درصد از مصرف کنندگان یک برند تجاری، 60 درصد از فروش را هدایت کنند. بنابراین فعال کردن این VIP ها یک امر ضروری است. این مصرف کنندگان احتمالاً با پیشنهادات برند های زیاد دیگری رو به رو خواهند شد، بنابراین شما باید امتیازات خاصی را برای مصرف کنندگان خاص خود، تعیین کنید.

شخصی سازی بهترین راه برای انجام این کار خواهد بود. تبلیغات اختصاصی، دسترسی زودهنگام به محصولات جدید یا نسخه های محدود و دعوت از تجربیات مصرف کنندگان خاص، می تواند اهرم های موثری باشد. در عین حال، بسیاری از مصرف کنندگان ممکن است، نسبت به قبل از بحران وضعیت مالی متفاوتی داشته باشند.

تقسیم بندی دقیق مصرف کنندگان و تبلیغات شخصی (نه تنها تخفیفات، بلکه پیشنهاداتی که ارزش معناداری را ارائه می دهند) برای حفظ وفاداران شما بسیار مهم است.

2. مدل عملیاتی خود را بر اساس دیجیتال بسازید و واقعا همه کاره شوید

در حالی که در کوتاه مدت، شوک تقاضا باعث کاهش تبدیل و فروش آنلاین شده است، ما معتقدیم که در دراز مدت، ممکن است تغییرات دائمی در رفتار خرید مصرف کنندگان ایجاد شود که باعث افزایش ترافیک و دسته بندی های آنلاین می شود. به عنوان مثال، در چین، بخش ها و بازار های جدید مشتریان به سمت تجارت الکترونیکی متمایل شده اند.

همین امر می تواند در ایران اتفاق بیفتد. خرده فروشان می توانند استقبال گسترده تری از تجارت الکترونیک در میان گروه های نفوذ ناپذیر (مانند لباس زیر زنانه) و بخش های مصرف کننده داشته باشند.

از این فرصت استفاده کرده و با تبدیل این فرصت ها به مرکز مدل عملیاتی خود، به عرصه دیجیتال جهش کنید. با بازبینی اهداف ترکیب کانال و تخصیص سرمایه گذاری شروع کنید تا سهم بیشتری به کانال های آنلاین اختصاص دهید. شخصی سازی را در بازاریابی دیجیتال تسریع کنید تا بتوانید همان کیفیت آنلاین را که مصرف کنندگان در فروشگاه ها به آن عادت دارند، ارائه دهید.

روش های جدیدی را برای مشارکت با خرده فروشان الکترونیکی کشف کنید تا از طریق کانال های خود از رشد تجاری خود محافظت کنید و از ارزش ویژه برند خود محافظت کنید.

3. پس از کرونا مردم چه می خواهند؟

در حالی که هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند که حالت عادی بعد از کرونا چگونه خواهد بود، ما انتظار داریم که مصرف کنندگان تمایل زیادی داشته باشند که پس از اتمام بیماری، عادات پیش از کرونا خود را انجام دهند. برخی از موضوعاتی که در تحقیقات مصرف کننده ما و در بحث با مدیر عاملان شروع به ظهور کرده است، شامل موارد زیر است:

عموم مردم، احتمالا به یک محیط کاری متفاوت برمی گردند. محیطی که در آن دورکاری، ساعات کاری انعطاف پذیر و تأکید بر تعادل بین کار و زندگی، اصول جدیدی هستند. پس از کرونا راحتی در خرید پوشاک احتمالا نکته ای مهم برای مردم است.

کرونا و تاثیر آن بر مد

تأثیر ویروس کرونا بر صنعت پوشاک و مد در ایران

یکی از تأثیر های شیوع ویروس کرونا کاهش فعالیت‌های اقتصادی، به ویژه در صنعت پوشاک و مد است. به اعتقاد برخی کارشناسان اقتصادی، خطر ویروس کرونا به حدی است که ممکن است باعث رکودی بزرگ در جهان شود. اثر گذاری شیوع ویروس کرونا بر کسب و کار های ایرانی نیز بسیار مشهود است.

آنچه دیدیم این است که تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا و اجرای برخی راهکار ها در جهت کنترل شیوع آن، به‌ خصوص در ماه‌ های ابتدایی، برخی از مشاغل با تعداد مشتری کمتر فعالیت کردند و برخی دیگر مجبور به تعطیلی شدند. هرچند با گذشت زمان، این محدودیت ها کمتر شد.

همچنین باید گفت با شیوع ویروس کرونا، میزان تولید، فروش، میزان پول نقد و وضعیت اشتغال تغییرات منفی داشت. همچنین دیده ایم که قیمت کالاهای مختلف نیز از این تغییرات منفی جا نمانده است. علت افزایش قیمت کالا ها را می توان به تغییر قیمت مواد اولیه مربوط دانست. به علت تأثیر های منفی کرونا بر تمام حوزه های اقتصادی چون صنعت مد از برخی مشکلات نمی توان فرار کرد.

کرونا و ماسک های جدید صنعت مد

یکی از تاثیر هایی که این ویروس بر صنعت مد داشته در نحوه ی پوشش است که تغییرات قابل توجهی داشته است. یکی از عوامل این تغییرات، تحول در دنیای کار است.از زمان گسترش این ویروس، شیوه ی کار از خانه یا دور کاری بسیار رواج پیدا کرده و در چنین شرایطی استفاده از کراوات یا کیف دستی و یا کفش های پاشنه بلند از رواج می افتد.

منبع: mckinsey.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا