تغذیهتغذیه سالم

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه چه زمانی است؟

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است. این ماده حاوی یک محرک بسیار محبوب به نام کافئین است. در این مقاله توضیح داده می شود که بهترین زمان برای نوشیدن قهوه برای حداکثر استفاده از فواید آن و به حداقل رساندن عوارض جانبی آن چه زمانی است.

کورتیزول و قهوه

بسیاری از افراد با بالا آمدن سطح انرژی از نوشیدن قهوه لذت می برند. با این حال تصور می شود که پس از نوشیدن قهوه، خیلی زود اثرات انرژی بخش آن کاهش می یابد، زیرا هورمون کورتیزول در این زمان در حد اوج خود است.

کورتیزول هورمونی است که می تواند هوشیاری و تمرکز را تقویت کند. همچنین میزان سوخت و ساز بدن، پاسخ سیستم ایمنی و فشار خون را تنظیم می کند.

این هورمون از ریتمی خاص برای چرخه خواب و بیدار شدن شما پیروی می کند، بنابراین پس از بالا رفتن انرژی طی 30-45 دقیقه به آرامی کاهش می یابد.

گفته می شود بهترین زمان برای نوشیدن قهوه اواسط تا اواخر صبح است که سطح کورتیزول شما کمتر است.

برای اکثر افرادی که حدود ساعت 6:30 صبح از خواب بلند می شوند، این زمان بین 9:30 و 11:30 صبح است.

دلیل دیگری که به شما پیشنهاد شده است که باید قهوه صبح خود را کمی با تأخیر بیاندازید این است که کافئین حاصل از قهوه می تواند سطح کورتیزول را افزایش دهد.

نوشیدن قهوه هنگامی که سطح کورتیزول در اوج خود قرار دارد ممکن است سطح این هورمون را بیشتر کند.

افزایش سطح کورتیزول در طولانی مدت می تواند سیستم ایمنی بدن شما را مختل کند و باعث ایجاد مشکلات سلامتی می شود.

هنوز مطالعه طولانی مدت در مورد پیامد های تاثیر کورتیزول بالا ناشی از نوشیدن قهوه بر سلامتی صورت نگرفته است. علاوه بر این افزایش قارچ ناشی از کافئین در کورتیزول در افرادی که مرتباً کافئین مصرف می کنند ممکن است وجود داشته باشد.

قهوه می تواند باعث افزایش عملکرد ورزشی شود

قهوه و تاثیر آن در ورزش

قهوه به دلیل داشتن توانایی کافی در تقویت بیداری و افزایش هوشیاری شناخته شده است، اما این نوشیدنی به دلیل دارا بودن کافئین نیز یک تقویت کننده عملکرد ورزشی موثر است.

به علاوه قهوه می تواند جایگزین بسیار ارزانتری برای مکمل های حاوی کافئین مانند پودر های قبل از تمرین باشد.

چندین مطالعه نشان داده اند که کافئین می تواند خستگی ورزش را به تاخیر بیاندازد و قدرت عضلات را بهبود بخشد.

اگر به دنبال بهینه سازی اثرات مفید قهوه در عملکرد ورزش هستید، بهتر است آن را 30-60 دقیقه قبل از تمرین ورزشی مصرف کنید. این زمانی است که سطح کافئین در بدن شما به اوج می رسد.

آیا قهوه سبز بر لاغری تاثیر دارد؟

اضطراب و مشکلات خواب

کافئین موجود در قهوه می تواند باعث بیدار ماندن و افزایش عملکرد ورزش شود، اما همچنین می تواند در بعضی از افراد مشکل خواب و اضطراب ایجاد کند.

اثرات تحریک کننده کافئین از قهوه 5 ساعت به طول می انجامد و بسته به تفاوت های فردی، تقریبا نیمی از کل کافئین مصرف شده بعد از 5 ساعت در بدن شما باقی می ماند.

مصرف قهوه خیلی نزدیک به زمان خواب مانند همراه شام ​، می تواند باعث مشکلات خواب شود.

برای جلوگیری از اثرات مخرب کافئین در خواب، توصیه می شود حداقل 6 ساعت قبل از خواب از مصرف کافئین خودداری کنید.

علاوه بر مشکلات خواب کافئین می تواند اضطراب را در برخی افراد افزایش دهد. اگر اضطراب دارید، ممکن است متوجه شوید که نوشیدن قهوه باعث وخیم تر شدن آن می شود، در این صورت ممکن است نیاز به مصرف کمتری داشته باشید یا از نوشیدن آن کاملاً پرهیز کنید.

همچنین می توانید چای سبز را که حاوی یک سوم کافئین موجود در قهوه است، به جای آن استفاده کنید. این نوشیدنی همچنین اسید آمینه L-theanine را تأمین می کند که دارای خواص آرامش بخش است.

مصرف چه مقدار قهوه بی خطر است؟

افراد سالم می توانند روزانه 400 میلی گرم کافئین مصرف کنند، معادل حدود 4 فنجان (950 میلی لیتر).

توصیه به زنان باردار و پرستار روزانه 300 میلی گرم کافئین است، برخی تحقیقات حاکی از آن است که حد بالای ایمن 200 میلی گرم در روز است.

این توصیه ها برای مصرف کافئین بی خطر است. منابع رایج دیگر کافئین شامل چای، نوشابه، نوشیدنی انرژی زا و حتی شکلات تیره است.

نتیجه

قهوه نوشیدنی محبوبی است که در سراسر جهان از نوشیدن آن لذت می برند. پیشنهاد شده است که بهترین زمان برای نوشیدن قهوه اواسط تا اواخر صبح است که سطح کورتیزول شما پایین است.

مصرف قهوه 30-60 دقیقه قبل از تمرینات ورزشی شما می تواند به تأخیر در خستگی و افزایش قدرت عضلات کمک کند.

به خاطر داشته باشید که اثرات تحریک کننده کافئین از قهوه می تواند در صورت مصرف بیش از حد نزدیک به خواب باعث ایجاد مشکلات خواب شود، همچنین باعث افزایش اضطراب در برخی افراد می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا