پزشکیسلامت

9 روش موثر جهت بهبود گردش خون چیست؟

اگرچه خواب رفتن پاها می تواند تا حدودی آزار دهنده باشد، اما مطمئناً تهدید کننده زندگی نیست. با این حال، افراد زیادی هستند که از مشکلات گردش خون مزمن رنج می برند و خواب رفتن دست و پا، یک نشانه از گردش خون ضعیف است. بنابراین گردش خون برای سلامت کل بدن شما حیاتی است و لازم است تا اقداماتی جهت بهبود گردش خون انجام دهید.

اگر به دنبال راهی جهت بهبود گردش خون هستید با ما همراه باشید. ما در ادامه این مقاله به بررسی 9 روش موثر در جهت بهبود گردش خون می پردازیم:

عوارض گردش خون ضعیف چیست؟

خون و مایعات به طور مداوم از طریق رگ های خونی در سراسر بدن شما در گردش است. در حقیقت این وظیفه بر عهده قلب می باشد. همان طور که خون شما در سراسر بدن شما گردش می کند، اکسیژن و مواد مغذی را به سلول های بدن می رساند و به خلاص شدن از مواد زائد اضافی در سیستم کمک می کند.

بنابراین، وقتی گردش خون شما ضعیف است، به این معنی است که خون شما به میزان کارآمد در سیستم شما جریان ندارد و در نهایت از مشکلات مختلفی از جمله بی حسی (خواب رفتن دست و پا) رنج می برید.

با این وجود، اگر گردش خون شما به طور منظم ضعیف باشد، احتمالاً با برخی از موارد جدی تر از جمله: نفخ، نفوذ انرژی و احتباس مایعات روبه رو هستید.

چگونه گردش خون خود را بهبود ببخشیم؟

کار هایی که می توانید برای بهبود گردش خون انجام دهید. عبارت اند از:

1- ورزش کنید

مهم نیست چه ورزشی می کنید، هر ورزشی که باعث پمپاژ خون شما شود، به ویژه پیاده روی مفید خواهد بود. پس از انجام ورزش خواهید دید که گردش خون شما بهبود می یابد. با این حال، حتماً وقت خود را برای پیشرفت در تمریناتی مانند: دویدن، شنا، دوچرخه سواری و … اختصاص دهید.

ورزش یک راه عالی برای مقابله با مشکلات گردش خون ضعیف است و از بسیاری جهات نیز برای بدن شما مفید است. از جمله مزایای ورزش منظم می توان موارد زیر را نام برد:

  • کنترل وزن
  • مبارزه با شرایط بهداشتی و بیماری ها
  • بهبود خلق و خوی
  • افزایش انرژی
  • خواب را بهبود ببخشید
  • زندگی جنسی را تقویت کنید
  • به شما کمک کند تا از نظر اجتماعی درگیر شوید
  • راهی برای تفریح است
ورزش کنید.
ورزش کنید.

*** بیشتر بدانید: ورزش و سلامتی برای مقابله با بیماری

2- ماساژ بگیرید

ماساژ نه تنها می تواند باعث آرامش و رهایی از فشار های زندگی شما شود، بلکه می تواند جریان خون در عروقی که قبلا با کاهش و یا عدم جریان خون روبه رو شده باشد، را تسریع کند. هم چنین حرکات ماساژ در دفع اسید لاکتیک از ماهیچه ها و همچنین گردش بهتر مایع لنفاوی بدن شما را فراهم می کند.

مایع لنفاوی چه کاری انجام می دهد؟ این ماده “زباله های متابولیکی را از عضلات و اندام های داخلی دور می کند و در نتیجه باعث کاهش فشار خون و بهبود عملکرد بدن می شود.”

ماساژ بگیرید.
ماساژ بگیرید.

3- مقدار زیادی آب بنوشید

آیا می دانید توصیه می شود روزانه 8 لیوان آب بنوشید؟ با این حال، نوشیدن آب کافی راهی عالی برای مقابله با مشکلات گردش خون است. آب به بهبود جریان خون و هم چنین دفع سموم از بدن کمک می کند.

مقدار زیادی آب بنوشید.
مقدار زیادی آب بنوشید.

4- چای سبز بنوشید

چای سبز می تواند به بهبود گردش خون کمک کند. برای دیدن خواص چای سبز در بهبود گردش خون، روزانه 2-3 فنجان چای سبز بنوشید.

چای سبز بنوشید.
چای سبز بنوشید.

5- پوست خود را روزانه اسکراب کنید

اسکراب روزانه برای از بین بردن پوست مرده و بهبود گردش خون بسیار مناسب است.بنابراین، هر روز صبح قبل از دوش گرفتن، با استفاده از یک برس خشک پوست خود را به آرامی ماساژ دهید. اما مطمئن باشید که به درستی آن را اسکراب می کنید.

برای این کار صبور باشید و از پاها شروع کنید و تا حلقه های قلب تا قلب ماساژ دهید. شما به طرز باورنکردنی احساس بهبود گردش خون خواهید کرد.

پوست خود را روزانه اسکراب کنید.
پوست خود را روزانه اسکراب کنید.

6- از استرس خلاص شوید

استرس یکی از آسیب زننده ترین عواملی است که می تواند به بدن شما ضربه بزند و هم چنین می تواند در گردش خون شما مشکل ایجاد کند. با این حال، با یافتن راه هایی برای کاهش استرس، می توانید بدن خود را از مشکلات مختلفی از جمله گردش خون نجات دهید.

در اینجا چند روش عالی برای مبارزه با استرس آورده شده است:

  • یوگا.
  • مراقبه.
  • مصرف کافئین را محدود کنید.
  • آدامس جویدن.
  • مجله.
  • به موسیقی آرامش بخش گوش دهید.
  • وقت را با دوستان و خانواده خود بگذرانید.
انجام حرکات یوگا جهت کاهش استرس.
روشی برای پرهیز از استرس

*** بیشتر بدانید: آموزش انجام حرکات ساده یوگا برای کشش و تقویت در خانه

7- مصرف الکل را کاهش دهید

نوشیدن بیش از حد الکل می تواند منجر به سخت شدن رگ های شما شود که مانع توانایی بدن شما برای جریان خون صحیح می شود.

*** بیشتر بدانید: تاثیر الکل بر کلسترول

مصرف الکل را کاهش دهید.
مصرف الکل را کاهش دهید.

8- دراز بکشید و پاها را بالا بیاورید

بالا بردن پاها راهی عالی برای از بین بردن فشار رگ های شما است. بنابراین، 20 دقیقه از روز خود را برای بلند کردن پاها اختصاص دهید و تفاوت عمده ای در گردش خون خود احساس خواهید کرد.

بلند کردن مرتب پاها، دارای مزایای زیادی از جمله:

  • گردش خون بهتر.
  • کاهش تورم در پاها.
  • تخلیه رگ های شما را تقویت می کند.
دراز بکشید و پاها را بالا بیاورید.
دراز بکشید و پاها را بالا بیاورید.

9- حرکات کششی را انجام دهید

اکثریت مردم روزهای خود را پشت میز می گذرانند، همان طور که می دانید نشستن طولانی مدت می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. بلند شدن منظم، گردش و کشش باعث افزایش جریان خون در بافت ها و اندام های بدن شما می شود.

بنا براین، با چند دقیقه کشش اساسی چند بار در روز، می توانید گردش خون خود را به شدت بهبود ببخشید و با مشکلات گردش خون و همچنین بسیاری از مشکلات دیگر که ناشی از صرف وقت زیاد در حالت نشسته است، کمک می کند.

حرکات کشش را انجام دهید.
حرکات کشش را انجام دهید.

منبع: veinclinics.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا