علم و فناوریکامپیوتر و آی تی

ایمیل مارکتینگ چیست و چگونه به بیزنس ما کمک می کند؟

طبق گزارش سایت SmartInsight 2018، بازاریابی ایمیلی به عنوان یکی از مهم ترین کانال های بازاریابی، در میان بازاریابی موتورهای جستجو، سئو، بازاریابی وابسته و سایر ابتکارات بازاریابی در نظر گرفته می شود. بنابراین یک بازاریاب دیجیتال نمی تواند ایمیل مارکتینگ را نادیده بگیرد.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

روشی برای ارسال پیام‌ های موثر برای تبدیل سرنخ‌ ها به فروش با ارسال ایمیل‌ های شخصی‌ سازی شده به مشتریان هدف است. بعلاوه به ما کمک می کند تا ارزش محصول را به مشتریان هدف نشان دهیم.

اهمیت ایمیل مارکتینگ

  • در مقایسه با سایر کانال های بازاریابی هزینه کمتری دارد
  • ROI (بازگشت سرمایه گذاری) بالا تر را نشان می دهد
  • در جذب مشتریان جدید کمک می کند
  • به سادگی با سایر کانال های ارتباطی ادغام می شود
  • به ایجاد پیام های هدفمند و شخصی کمک می کند
  • به مشتریانی که تمایل بیشتری نسبت به کسب و کار شما دارند کمک می کند تا با بیزنس درگیر شوند
  • به دستیابی به مخاطبان بزرگتر و حتی لیست های هدفمند کوچکتر کمک می کند

چگونه ایمیل مارکتینگ را تمرین کنیم؟

برای این کار مرحله به مرحله با هم پیش می رویم.

مخاطب خود را تعریف کنید

مخاطبان هدف را شناسایی کنید و بر اساس موقعیت مکانی، جمعیت شناسی، شرکت، خرید های گذشته، تعامل با ایمیل و غیره، بخش هایی ایجاد کنید.

بستر مناسب ایمیل مارکتینگ را انتخاب کنید

در مرحله بعد، یک سرویس ایمیل مارکتینگ مناسب برای شرکت خود انتخاب کنید. سپس کمپین ایجاد کنید و یک فراخوان مناسب برای اقدام تنظیم کنید.

قبل از ارسال ایمیل های خود را تست کنید

A/B ایمیل های شما را با مراحل زیر تست می کند:

  • بهینه سازی عناصر اساسی ایمیل.
    • اطمینان از انتخاب هوشمندانه پیش نمایش.
    • اشتراک گذاری محتوای مرتبط با مخاطبان.
    • CTA (فراخوان) را در جایی قرار گرفته باشد که بازدید کننده ها ببینند.
    • افزودن تصاویر مرتبط و ساخت ایمیل های بصری جذاب.
    • طراحی ایمیل های سازگار با موبایل.
  • جلب اعتماد مخاطبین.
    • ساخت و تقسیم بندی یک لیست ایمیل بر اساس رفتار کاربر.
    • ارسال فوری کمپین ها.
    • دنبال کردن یک برنامه منظم برای جلب اعتماد مخاطبین.
  • بررسی نتایج
    • موضوع، متن preheader، محتوای ایمیل، CTA و صفحات فرود را از طریق تست‌ های A/B بهینه کنید.
    • بررسی عملکرد (نرخ باز شدن, نرخ CTR و پاسخ دادن).
    • soft bounce email: به این معنی است که ایمیل به سرور ایمیل گیرنده رسیده است اما تحویل داده نشده است.
    • hard bounce email: زمانی اتفاق می‌ افتد که ایمیل برای همیشه رد شده باشد.
    • Open Rate (نرخ باز شدن): درصدی از تعداد کل گیرندگانی است که یک کمپین ایمیل را باز کرده اند.
    • Click-through Rate (نرخ کلیک کردن): درصدی از گیرندگانی است که روی CTA در پیام ایمیل شما کلیک کرده اند.
    • Response Rate (نرخ پاسخ دادن): درصدی از تعداد افرادی است که با انتخاب لینک کمپین ایمیل شما نظرسنجی ایمیل شما را تکمیل کرده و اقدامی را انجام داده اند.
    • Forward Rate (نرخ فوروارد کردن): به نرخی اشاره دارد که مشترکین شما کمپین های ایمیل شما را با دیگران به اشتراک می گذارند.
    • در Bounce Rate (نرخ پرش) دو نوع پرش (Bounce) وجود دارد، سخت و ساده.

در تصویر زیر نمونه ای از ایمیل بهینه سازی شده می بینید که می تواند به شما کمک کند نرخ باز شدن بالایی داشته باشید:

نمونه یک ایمیل بهینه

انواع کمپین های ایمیلی

کمپین های ایمیلی انواع مختلفی دارند که به کمک آن ها می توانیم با مخاطبان هدف تعامل داشته باشیم. در ادامه با نحوه بهینه سازی هر یک آشنا می شویم.

انواع کمپین های ایمیلی عبارت است از :

  • ایمیل های خوش آمد گویی
  • خبرنامه
  • ایمیل های تبلیغاتی
  • ایمیل های سبد خرید
  • کمپین مشارکت مجدد
  • ایمیل های حمایت مالی

1. ایمیل خوش آمدگویی

با توجه به CampaignMonitor، بسیاری از مطالعات اخیر نشان داده اند که ایمیل های خوش آمد گویی دارای میانگین نرخ خواندن 34٪ هستند. ایمیل های خوش‌آمدگویی، کاربران جدید را تشویق می‌ کند تا با محصولات و خدمات شما درگیر شوند.

چگونه یک ایمیل خوش آمدگویی را بهینه سازی کنیم؟

  • ایمیل خوش آمدگویی خود را بلافاصله پس از ثبت نام کاربر ارسال کنید
  • محتوای ایمیل باید آموزنده، واضح و قابل اجرا باشد
  • بهینه سازی خطوط موضوع و محتوای ایمیل
  • پیام های کوتاه و واضح
  • از CTA مربوطه استفاده کنید

در تصویر زیر یک نمونه ایمیل خوش آمدگویی داخلی و یک نمونه ایمیل خوش آمدگویی خارجی را می بینید :

 ایمیل خوش آمدگویی - ایمیل مارکتینگ
ایمیل خوش آمدگویی – ایمیل مارکتینگ

2. خبرنامه

مخطبان همواره با خبر نامه های ایمیل در ارتباط هستند و از به روز رسانی محصول مطلع می شوند. این یکی از مهم ترین راه ها برای آموزش مخاطبان و مشتریان احتمالی در مورد کسب و کار شما است.

چگونه یک خبرنامه را بهینه سازی کنیم؟

  • سعی کنید متن را کاهش دهید و کمپین های جذاب بصری ارائه دهید
  • محتوای ایمیل خود را روی هم قرار دهید و CTA را بهینه کنید
  • یک هدر جالب بسازید
  • محتوای متنوع (مانند ویدیو ها، مقالات، کتاب های الکترونیکی، پادکست ها، وبینار ها) را با خوانندگان خود به اشتراک بگذارید
  • یک برنامه منظم برای ارسال ایمیل داشته باشید

در تصویر زیر نمونه ای از یک خبرنامه می بینید:

خبرنامه - ایمیل مارکتینگ
خبرنامه – ایمیل مارکتینگ

3. ایمیل های تبلیغاتی

68 درصد از کاربران تایید کرده اند که ایمیل های تبلیغاتی بر تصمیمات خرید آن ها تأثیر گذاشته است.

این ایمیل‌ ها با ارسال پیشنهادات ویژه درآمد کسب می‌ کنند. هدف این نوع از ایمیل ها ایجاد یک تغییر است.

چگونه یک ایمیل تبلیغاتی را بهینه سازی کنیم؟

  • مطمئن شوید که کمپین ها شخصی سازی شده اند
  • جذب مشتزی با پیشنهاد هایی که زمان محدود دارند (مثلا ارسال یک ایمیل حاوی کد تخفیف بابت خرید از شما که 10 روز اعتبار دارد)
  • ایمیل های پیشنهادی را در روز های تعطیل برای افزایش نرخ تعامل ارسال کنید.

در تصویر زیر یک نمونه ایمیل تبلیغاتی داخلی و یک نمونه ایمیل تبلیغاتی خارجی را می بینید :

ایمیل تبلبغاتی - ایمیل مارکتینگ
ایمیل تبلبغاتی – ایمیل مارکتینگ

4. ایمیل های سبد خرید

ایمیل‌ های انصراف با مشتریانی به اشتراک گذاشته می‌ شود که محصولات را در سبد خرید خود نگه داشته‌ اند اما فرآیند پرداخت را کامل نکرده‌ اند. این یک راه موثر برای بهبود فروش است.

چگونه یک ایمیل سبد خرید رها شده را بهینه سازی کنیم؟

  • از یک الگوی ایمیل سبد خرید ساده استفاده کنید
  • ایمیل های بازیابی سبد خرید های رها شده را شخصی سازی کنید
  • اضافه کردن یک تصویر از محصول در انتهای ایمیل می تواند نرخ کلیک را افزایش دهد
  • ارسال ایمیل یادآور (مثلا برای مشتریانی که محصولات را در سبد خرید خود نگه داشته اند)

در زیر نمونه ای از سورس کد ایمیل سبد خریدی که رها شده است را می بینید:

سورس کد ایمیل سبد خرید - ایمیل مارکتینگ
سورس کد ایمیل سبد خرید – ایمیل مارکتینگ

5.ایمیل تعامل مجدد

ارسال ایمیل برای مشترکین ایمیل غیرفعال باعث می شود نرخ تعامل و IPR ( نسبت قرار گیری صندوق ورودی) بالا برود.

چگونه یک ایمیل تعامل مجدد را بهینه سازی کنیم؟

  • برای برگرداندن مشترکین غیرفعال، gamification را انتخاب کنید
  • موضوعاتی مانند “ما منتظر پاسخ شما بودیم” یا “ما یک پیشنهاد ویژه برای شما داریم” را ترجیح دهید.
  • برای تعامل مجدد با مشترکین خود، یک نظرسنجی یا مسابقه برگزار کنید

در تصویر زیر نمونه ای از کمپین مشارکت مجدد می بینید:

ایمیل مشارکت مجدد - ایمیل مارکتینگ
ایمیل مشارکت مجدد – ایمیل مارکتینگ

6. ایمیل های حمایت مالی

این ایمیل‌ ها به شما امکان می‌ دهند در خبرنامه فروشنده دیگری تبلیغ کنید.

چگونه یک ایمیل حمایت مالی را بهینه سازی کنیم؟

  • شریک تبلیغاتی مناسب انتخاب کنید
  • فقط از یک CTA اصلی استفاده کنید چون که ارائه چند معامله به مخاطب می تواند او را گیج کند
  • همیشه اهداف خود را به طور واضح مشخص کنید
  • از پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای به حداکثر رساندن دسترسی کمپین خود استفاده کنید

در تصویر زیر یک ایمیل حمایت مالی می بینید:

ایمیل حمایت مالی - ایمیل مارکتینگ
ایمیل حمایت مالی – ایمیل مارکتینگ

تست A/B چیست؟

تست A/B یا همان تست تقسیم راهی برای تجزیه و تحلیل این است که کدام یک از دو استراتژی کمپین ایمیل می تواند منجر به نرخ باز شدن و نرخ کلیک بالا تر شود.

1. موضوع

این پیامی است که گیرنده زمانی که ایمیل ها به صندوق ورودی او می رسد می بیند. بنابراین یک موضوع جالب و جذاب می تواند خواننده را متقاعد کند که ایمیل شما را باز کند و ادامه مطلب را مطالعه کند.

چگونه موضوع را بهینه سازی کنیم؟

  • موضوع انتخابی شما باید با مخاطبان شما مرتبط باشد
  • یک عدد در موضوع خود قرار دهید
  • مطمئن شوید که موضوع خیلی طولانی نباشد (حدودا بین 17-24 کاراکتر)
  • از زبان عملی مانند «ساعت پایانی»، «دانلود»، «رایگان دریافت کنید» و غیره استفاده کنید.
  • عنوان را در موضوع انتخاب کنید

در زیر نمونه ای از یک موضوع بهینه شده می بینید:

نوار عنوان
نوار عنوان

توجه: بر اساس تحقیقات، Convince و Convert تأیید کرده‌اند که 82 درصد از بازاریابان، موضوعی کوتاه‌ تر از 60 کاراکتر را انتخاب می‌ کنند.

تعداد کاراکتر در موضوع ایمیل

2. نام فرستنده

این یک عنصر کلیدی از پیام ایمیل شما است که در صندوق ورودی گیرنده شما نمایش داده می شود. یک نام فرستنده بهینه، نرخ باز شدن ایمیل شما را افزایش می دهد و اعتماد مخاطبان هدف را جلب می کند.

چگونه نام فرستنده را بهینه سازی کنیم؟

  • همیشه یک نام فرستنده واضح داشته باشید چرا که باعث می شود نرخ باز شدن بالا برود
  • همیشه بهتر است از نام یک سازمان یا برند به جای نام یک فرد استفاده کنید
  • آشنایی با نام فرستنده باعث جلب اعتماد مخاطبان می شود
  • از آدرس نا معتبر استفاده نکنید همیشه ترجیح دهید از یک آدرس ایمیل معتبر استفاده کنید

در تصویر زیر نمونه‌ ای از یک حساب Gmail می بینید که پر از ایمیل است و در ستون اول آن، نام فرستنده وجود دارد:

نام فرستنده در ایمیل
نام فرستنده

3. شخصی سازی

این یک استراتژی برای ایجاد تعامل بیشتر است با هدف قرار دادن یک کمپین ایمیل برای یک مخاطب خاص است.

چگونه بهینه سازی کنیم؟

  • آدرس ایمیل به نام شخص باشد
  • از داده های جمعیت شناختی و رفتاری که در مورد خوانندگان خود دارید استفاده کنید
  • برای تبدیل خوانندگان خود به مشترک، ایمیل‌ های محرک رفتاری خودکار را تنظیم کنید

بر اساس تحقیقات، ناظر کمپین می‌گوید، مطالعات نشان می‌ دهد که ایمیل‌ های شخصی‌ سازی شده ۲.۵ برابر نرخ کلیک بالاتری دارند و شش برابر بیشتر احتمال دارد که تبدیل به مشتری شوند.

4. CTA

اقدامی است که در ایمیل ها گنجانده شده است تا مخاطب را برای تعامل بیشتر تشویق کند.

چگونه CTA را بهینه سازی کنیم؟

  • CTA ها بیشتر از سه کلمه نباشند (مانند “اکنون ثبتنام کنید” یا “اکنون دانلود کنید“)
  • CTA های خود را شخصی سازی کنید
  • همیشه از طرح های واکنش گرا استفاده کنید
  • فرمتی برای دکمه انتخاب کنید، زیرا قابل کلیک تر است

برا اساس چیزی که ابزار Crazy Egg نشان می دهد، نرخ کلیک با طراحی دکمه‌ ها در CTA افزایش می یابد:

افزایش نرخ تبدیل با استفاده از  CTA

در زیر پنج ابزار برتر تست A/B وجود دارد که می تواند به بهینه سازی ایمیل شما برای نرخ باز شدن بالا تر کمک کند:

  • کیت تست A/B HubSpot
  • Crazy egg
  • Omniconvert
  • Optimizely
  • VWO

چگونه لیست مشترکین ایمیل را افزایش دهیم؟

اگر متوجه افزایش لغو اشتراک می‌ شوید یا می‌ خواهید تعداد مشترکان خود را افزایش دهید، تکنیک‌ های زیر را انتخاب کنید:

  • محتوای ایمیل قابل توجهی برای تعامل بالا ایجاد کنید
  • مشترکین خود را تشویق کنید که ایمیل را فوروارد کنند، زیرا می تواند راهی عالی برای یافتن مخاطب هدف باشد
  • محتوای طولانی تر را انتخاب نکنید زیرا منجر به نرخ تبدیل پایین می شود
  • محتوایی را ارسال کنید که انتظارات مشتری شما را برآورده کند
  • برای خوانایی محتوا و پیروی از یک ساختار منطقی در ایمیل خود، ترجیح دهید از نقاط bullet استفاده کنید
  • از تصاویر قانع کننده برای نرخ باز شدن بالا استفاده کنید
  • ایمیل‌ هایی با طرح‌ های واکنش‌ گرا پیش‌ نویس کنید
  • پاسخ سریع راهی آسان تر برای تشویق خوانندگان به ثبت نام در لیست ایمیل است حتی زمانی که آفلاین هستند
  • از طریق شبکه اجتماعی با مخاطبان تماس بگیرید تا لیست ثبت نام ایمیل خود را با سرعت بیشتری افزایش دهید
  • از نام گیرندگان استفاده کنید و ایمیل ها را برای خوانندگان خود شخصی سازی کنید
  • در پایان یک CTA واضح اضافه کنید
  • موضوع، preheader ،CTA و محتوای ایمیل خود را تست کنید
  • ایمیل های خود را بخش بندی کنید و گزینه ای برای اشتراک گذاری اجتماعی ارائه دهید

چگونه لیست ایمیل را برای باز کردن و نرخ کلیک بالا تقسیم بندی کنیم؟

این کار اگر به روش صحیح انجام شود، تقسیم بندی لیست ایمیل می تواند یک فرآیند بسیار ساده باشد.

نکات مهم:

  • تقسیم بندی جغرافیایی: با این تقسیم بندی، می توانید مخاطبان خود را بر اساس مناطق جغرافیایی مانند شهر، ایالت، کشور یا قاره مورد هدف قرار دهید.
  • جمعیت شناسی: مخاطبان خود را بر اساس سن، تحصیلات، درآمد، جنسیت، شغل، ملیت و موارد دیگر تقسیم بندی کنید.
  • تقسیم بندی رفتاری: مخاطبان هدف را بر اساس رفتار ها و الگو های تصمیم گیری آنه ا مانند خرید، فعالیت آنلاین، سابقه جستجو و موارد دیگر تقسیم کنید.


چگونه یک ایمیل مارکتینگ را در حالت پاسخگویی اتوماتیک قرار دهیم؟


اساساً دو نوع ایمیل وجود دارد که می توانید برای خوانندگان خود ارسال کنید:

  • ایمیل های پخش
  • ایمیل های پاسخگویی خودکار

ایمیل‌ های پخش، کمپین‌ های ایمیلی یک‌ باره ای هستند که به گروهی از مخاطبان در لیست مخاطبین شما ارسال می‌ شوند. ایمیل پاسخگویی خودکار، یک اسکریپت برنامه‌نویسی است که در آن ایمیل‌ ها در فواصل زمانی مکرر بر اساس رفتار مشترکین ارسال می‌ شوند.

در تصویر زیر یک نمونه مناسب از ایمیل های خودکار پاسخگویی می بینید:

پاسخگویی خودکار
پاسخگوی خودکار

برای ایجاد پاسخگوی خودکار:

  1. در بخش mail، به منو>> AutoResponders (پاسخگویان خودکار) بروید.
  2. روی Create AutoResponder کلیک کنید و یک پیام در نام داخلی بنویسید.
  3. لیست مرتبط با پاسخگوی خودکار را انتخاب کنید.
  4. AutoResponder را به یک روز خاص اختصاص دهید.
  5. زمان تأخیر، روز های هفته را که می‌ خواهید پیام ارسال شود، انتخاب کنید.
  6. آدرس های the from and reply-to را انتخاب.
  7. یک موضوع جذاب بنویسید.
  8. قبل از ارسال ایمیل، Google Analytics را به عنوان منبع انتخاب کنید.
  9. در نهایت، اگر می‌ خواهید پیام فوراً ارسال شود، ذخیره و منتشر کنید.

منبع : simplilearn.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا