روانشناسیسلامت

اعتماد به نفس ، 25 راهکار موثر برای افزایش آن

اعتماد به نفس ابزاری است که می توانید در زندگی روزمره خود از آن برای انجام انواع کارهای جالب مانند مدیریت ترس های خود و انجام کارهای دیگری که برای شما مهم است.

اما بسیاری از مردم نمی دانند که اعتماد به نفس آن ها دقیقاً مانند عضله کار می کند، این در پاسخ به سطح عملکرد مورد نیاز از آن رشد می کند.

در اینجا چند راه برای شما تعریف خواهیم کرد تا بدانید که چگونه باید با اعتماد به نفس باشید:

1. یادگیری یک انتخاب عالی است.

برای آن کلاس ثبت نام کنید و از آن لذت ببرید، همچنین یک کتاب را بخوانید و در رابطه با موضوعی که همیشه درباره آن کنجکاو بودید مطالعه کنید.

یادگیری چیزهای جدید شما را درگیر می کند، ذهن را فعال نگه می دارد و مطمئناً اعتماد به نفس شما را تقویت می کند.

2. باشگاه بروید و ورزش کنید.

اثرات فیزیولوژیکی پس از ورزش در باشگاه بدنسازی باعث می شود تا احساس خوبی داشته باشید.

مطالعات بی شماری نشان داده اند که تمرین منظم در باشگاه می تواند نه تنها احساس خوب را درون شما تقویت کند، بلکه می تواند اعتماد به نفس شما را نیز افزایش دهد.

3. لیستی از مواردی که شما را آزار داده است بنویسید و آن ها را از ذهن خود دور کنید.

اعتماد به نفس

لیستی از چیزهایی را که تحمل می کنید بنویسید، سپس بنویسید که چگونه می توانید هرکدام را حذف کنید و به حداقل برسانید یا کاهش دهید.

من شخصاً دوست دارم این کار را با قلم و کاغذ انجام بدهم؛ زیرا احساس می کنم کمی واقعی تر است و حس بهتری القا می کند.

همچنین ایده خوبی است که موارد اولویتی را در صدر لیست خود قرار دهید، بنابراین می توانید ابتدا آن ها را حل کنید.

4. موفقیت های بزرگ و کوچک خود را جشن بگیرید.

به پیروزی یا موفقیت بزرگی که تجربه کرده اید نگاه کنید و به خودتان بخاطر نقش موثر در این موفقیت هدیه دهید.

به رسمیت شناختن دستاورد های خود بسیار موثر است.

5. هنگامی که در یک رویداد اجتماعی هستید، تنها با افرادی که می شناسید ارتباط برقرار نکنید.

بهتر است با کسی که نمی شناسید مکالمه کنید، با انجام این کار ممکن است شما از تجربه ی جدیدی که به دست می آورید خوشحال شوید.

همچنین می توانید با شکستن محدوده دایره اجتماعی خود در محل کار، این ارتباطات را گسترش دهید.

6. روزانه کاری را انجام دهید که باعث شود شما لبخند بزنید.

این مورد می تواند به سادگی یک ارسال ایمیل و تشکر از یک همکار باشد که برای شما مفید بوده است و یا یک هدیه به شریک زندگی خود هنگامی که بیدار می شود تا با یافتن آن شگفت زده شود.

زندگی نباید تکراری و کسل کننده باشد، بلکه همه ما باید تلاش کنیم تا سبک آن را دوست داشتنی و سرگرم کننده نگه داریم.

7. با نوشتن یک لیست از 20 مورد از مواردی که باعث می شود احساس خوبی داشته باشید، ذهن خود را به خوبی تغذیه کنید.

اعتماد به نفس

از این روش به عنوان یک لیست سپاس گزاری استفاده کنید. انتخاب های معمول شما ممکن است شامل این موارد باشد: شریک زندگی، فرزندان، والدین و … .

توصیه می کنم حداقل یک بار در ماه این لیست را بنویسید و از همه مهمتر اطمینان حاصل کنید که به 20 مورد بیش از همه اهمیت می دهید.

8. یک ثانیه هم فکر نکنید که نمی توانید اعتماد به نفس داشته باشید.

در حال حاضر موارد زیادی وجود دارد که شما با اعتماد به نفس طبیعی انجام می دهید، فقط باید به آن ها توجه کنید و با آن ها آشنا شوید.

به عنوان مثال به راه رفتن در پارک یا صحبت با یک دوست صمیمی فکر کنید.

شما همه این کارها را به طور طبیعی و با اطمینان انجام می دهید.

به همان احساس و اعتماد به نفس خود توجه کنید و آن را با چیز هایی که در رابطه با آن اعتماد به نفس ندارید ارتباط دهید.

9. کتاب قانون خود را پاره کنید.

ممکن است شما متوجه آن نباشید، اما تقریباً به طور کامل یک مجموعه قوانین منسوخ شده را تعیین کرده اید که تعیین می کنند چه کاری انجام می دهید، چه کاری انجام نمی دهید، چه کاری باید انجام دهید و چه کاری نباید انجام دهید.

این قوانین تفکر شما را محدود کرده و رفتار شما را محدود می کنند.

وقت آن رسیده که آن ها را تغییر دهیم.

این کتاب قانون ناخودآگاه را پاره کنید و آن را در آتش بیندازید.

هنگامی که این کار را کردید بلافاصله متوجه خواهید شد که چگونه تصمیم خود را به چالش کشیده و هیجان انگیز می کنید.

زندگی جدید شما پویا و سرگرم کننده خواهد بود.

10. هم تجربیات خوب و هم بد را در زندگی بشناسید.

از همه تجربیات خود چیزهای خوب و همچنین موارد بد استقبال کنید.

همه این ها به همان اندازه معتبر هستند و چیزهای پنهان را از بین می برند و یادآوری این نکته حائز اهمیت است که چیزهای بد اغلب در دراز مدت بیشتر از چیزهای خوب مفید هستند.

11. همیشه بدانید که شما برای هر موقعیت سختی در نظر گرفته شده اید.

اعتماد به نفس

بفهمید که برای هر موقعیتی که ممکن است در آن قرار بگیرید، انتخاب شده اید و مهم نیست که این مسیر چقدر سخت باشد.

هر موقعیتی که باشد با آن رو به رو شوید و بر آن غلبه کنید.

12. به جای فریاد زدن “من سزاوار بهتر از این هستم!”، بگویید “من می توانم بهتر از این باشم”.

غالباً می شنوم که افرادی از شرایط شخصی خود شکایت می کنند اما از انجام هر کاری خودداری می کنند، مثل آن ها نباشید.

اگر کارها به درستی پیش نمی روند، راه حل ها را پیدا کنید و آن ها را عملی کنید.

جسارت و قاطعیت شما اعتماد به نفس شما را تقویت می کند و به شما کمک می کند تا به سرعت در نردبان موفقیت صعود کنید.

13. اعتماد به نفس به معنای پذیرش اشتباه است.

ممکن است کار ساده ای نباشد اما همیشه باید آماده باشید تا در صورت اشتباه نظر خود را تغییر دهید.

همه ایده های شما برنده نخواهد بود، ترفند این است که بدانیم چه موقع کارها به درستی انجام نمی شود.

در این موارد شما هنوز کنترل دارید.

می توانید دوباره سعی کنید آن ها را به مسیر خود برگردانید، یا آن ها را به طور کامل فراموش کنید (گاهی اوقات این بهترین راه است).

14. از مبارزه با چیزهایی که در زندگی خود دوست ندارید دست بردارید.

درعوض یک محیط هماهنگ در اطراف خود ایجاد کنید که جریان داشته باشد و به شما اجازه دهد که باشید.

به عبارت دیگر کارهایی را که نمی خواهید انجام دهید ادامه ندهید.

به عنوان مثال اگر همیشه یک غذای مشابه را در هفته تهیه می کنید و همیشه نیز شکایت می کنید که تکراری است، جلوی آن را بگیرید!

شما می توانید با مراجعه به فروشگاه های مواد غذایی، کافه ها و رستوران هایی که قبلاً هرگز از آن استفاده نکردید، از این غذای تکراری جدا شوید.

15. از مقایسه خود با دیگران دست بردارید.

آیا خود را با دیگران مقایسه می کنید؟ متوقفش کنید سعی نکنید به خود از طریق مقایسه اعتبار دهید، شما همانطور که هستید کاملاً خوب هستید.

من قبلاً این کار را کردم و همیشه خودم را با دوستان، اعضای خانواده و همکاران مقایسه می کردم.

اگر در بین آن ها موفق ترین باشید، مقایسه کردن خود تان با آن ها ممکن است باعث افزایش اعتماد به نفس شما شود.

اما مانند من که وقتی جوان تر بودم اگر بسیاری از همکاران شما بسیار موفق تر از شما هستند، مقایسه کردن از اعتماد به نفس شما می کاهد.

توصیه من به شما این است که مقایسه ها را کنار بگذارید و در عوض روی مسیر منحصر به فرد خود تمرکز کنید.

16. اشکالی ندارد که خجالتی باشید.

خجالتی بودن اشکالی ندارد و این بدان معنا نیست که شما یک شخص بی اعتماد به نفس هستید.

اگر از کمرویی رنج می برید، ممکن است فکر کنید این یک ضعف بزرگ در درون شما است.

اما افراد درونگرا بعد های مختلفی دارند مانند: آن ها شنوندگان درجه یکی هستند، مهارت های دیداری عالی دارند و … .

17. محیط خود را تمیز کنید.

اعتماد به نفس

محیط شما به طور مستقیم بر افکارتان تأثیر می گذارد.

بنابراین اگر محاصره شده از آشفتگی، کاغذ و زباله هستید کمی وقت بگذارید تا وسایل خود را تمیز کرده و سامان دهید.

18. لیستی از کارهایی را که دوست دارید انجام دهید بنویسید.

خودتان لیستی از کارهای شگفت انگیزی را که دوست دارید در زندگی خود انجام دهید بنویسید و آن ها را انجام دهید.

حتی اگر در حال حاضر ابزاری برای زندگی رویایی خود ندارید، حداقل می توانید شروع کنید.

بهترین راه برای انجام این کار نوشتن کار هایی است که دوست دارید انجام دهید.

این موارد ممکن است شامل موارد جالب مانند سفر به جهان، یادگیری یک زبان جدید یا کوهنوردی باشد.

هنگامی که این موارد را به لیست خود اضافه کردید، در اینجا متوقف نشوید.

تحقیق و آماده سازی راه های تبدیل رویا های خود به واقعیت ها را آغاز کنید.

19. برای غلبه بر نقاط ضعف خود از نقاط قوت خود استفاده کنید.

همه ما نقاط ضعفی داریم اما در صورت تمرکز مداوم بر روی آن ها اعتماد به نفس شما را تضعیف می كنند.

هرگز اجازه ندهید كه این نقاط ضعفتان شما را عقب نگه دارد یا اعتماد به نفس شما را از بین ببرد.

20. لیستی از کارهای عقب مانده تهیه کرده و در اسرع وقت آن ها را انجام دهید.

کار های بزرگتر را در ابتدای لیست کارهای خود بگذارید، به نظر می رسد این کار شما را تخلیه کرده و راحت خواهید شد، این کار را انجام دهید و خود را آزاد کنید.

21. از بدن خود مراقبت کنید.

سلامت بدن اهمیت زیادی دارد، زیرا اگر با بدن خود رابطه بدی داشته باشید تاثیر مستقیمی بر اعتماد به نفس شما خواهد داشت.

اگر از بدن و ظاهر خود ناراضی هستید کاری برای بهبود آنها انجام دهید.

ورزش، رژیم غذایی و یک ظاهر مناسب شیوه های متداول برای بهبود سلامت بدن و اعتماد به نفس شما هستند.

22. هرگز از تقویت اعتماد به نفس خود دست برندارید.

اعتماد به نفس یک روند مداوم است.

این هدف نقطه پایانی ندارد که به آن برسید و سپس متوقف شوید.

فکر کنید مثل یادگیری است. اگر تنها در مدرسه به یادگیری می پردازید و هرگز چیز دیگری را یاد نمی گیرید، فکر می کنید آیا قادر به رشد و پیشرفت خود باشید؟ اعتماد به نفس هم همینطور است.

خود را به جلو سوق دهید و خواهید دید که سطح اعتماد به نفستان با شما رشد خواهد کرد.

23. یاد بگیرید که نه بگویید، شما برای خوشحال کردن دیگران زندگی نمی کنید.

به این دلیل که نمی خواهید دیگران آزرده خاطر نشوند “بله” را نگویید.

بدون نیاز به ایجاد بهانه می توانید درخواست هایی را که نمی توانید برآورده کنید، رد کنید.

در حالی که گفتن بله به همه چیز هایی که از شما خواسته می شود ممکن است احساس کنید که در حال کمک به دیگران هستید اما در دراز مدت خودتان را رنج خواهید داد.

24. افراد دارای اعتماد به نفس بالا را الگو قرار دهید.

به افرادی که احترام می گذارید نگاه کنید.

آن ها را کپی نکنید بلکه مشخص کنید که چه کاری انجام می دهند که متفاوت است و باعث افزایش اعتماد به نفس آن ها شده است.

تماشای افراد نه تنها سرگرم کننده است بلکه می تواند بسیار آموزنده نیز باشد.

افراد موفقی را که می شناسید و یا افرادی که در تلویزیون با آن ها مصاحبه می شود تماشا کنید و از آن ها الگو بگیرید.

25. هنگامی که شروع به شک به خود می کنید، ذهن خود را روی چیز دیگری متمرکز کنید.

وقتی چنین احساسی دارید سعی کنید مسیر تمرکز خود را به سمت چیز های مثبت تغییر دهید.

پیاده روی در پارک می تواند کمک بزرگی به شما بکند، زیرا به خوبی می تواند احساسات و حس و حال شما را مثبت کند و بار منفی ذهن شما را تخلیه کند.

اگر قصد شروع دارید، سعی کنید کاری کاملاً متفاوت است انجام دهید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا