پزشکیتغذیهخواص مواد غذاییسلامت

آنچه باید درباره اسید چرب امگا 3 بدانید!

اسید چرب امگا 3 در غذاها و مکمل های غذایی وجود دارد و مصرف آن ها به عملکرد خوب غشاهای اطراف سلول های بدن کمک می کنند. در ادامه مقاله به آنچه باید درباره اسیدهای چرب امگا 3 بدانید، می پردازیم. با ما همراه باشید.

امگا 3 چیست؟

اسید چرب امگا 3 که روغن های امگا 3 نیز نامیده می شوند، اسید های چرب غیر اشباع (PUFAs) هستند. آن ها به طور گسترده ای در طبیعت وجود دارند. سه نوع از اسید های چرب امگا 3 که در فیزیولوژی انسان نقش دارند. عبارت اند از: آلفا لینولنیک اسید (ALA) که در روغن های گیاهی، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) که هر دو به طور معمول در غذا های دریایی یافت می شوند.

درباره خواص اسید چرب امگا 3

تحقیقات اولیه، علاوه بر نگهداری اولیه سلول ها در بدن اسید های چرب امگا 3 را با سایر مزایای سلامتی دیگر مرتبط کرده است. با این حال، بسیاری از تحقیقات که این ارتباطات را نشان می دهد، فعلاً در مراحل اولیه است و یا در مرحله آزمایشات حیوانی است. به طور کلی، تا زمانی که دانشمندان تحقیقات بیشتری انجام ندهند، مشخص نیست که اسید چرب امگا 3 تا چه حد برای افراد فراتر از نگهداری اولیه سلول های بدن مفید است. در ادامه به معرفی برخی مزایای احتمالی اسیدهای چرب امگا 3 می پردازیم، این شامل موارد زیر می باشد.

1. اسید چرب امگا 3 ممکن است منجر به کاهش التهاب شوند

بر اساس مقاله ای در مجله داروسازی بالینی بریتانیا تحقیقات نشان داده است، اسید های چرب، نوع DHA و EPA التهاباتی را که با بیماری های مختلف قلب و عروقی ارتباط دارد، کاهش می دهد. با این حال، در حالی که این تأثیرات در مطالعات روی حیوانات مشهود بود، آزمایشات بالینی بر روی انسان ها قطعی نبود.

به نظر می رسد افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید از مصرف مکمل های روغن ماهی سود می برند. اما، هیچ فایده مشخصی برای افراد مبتلا به بیماری التهابی روده و آسم وجود ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوارض ناشی از بثورات کولیت اولسراتیو بر پوست (بیماری التهابی روده)+ علل و نحوه کنترل آن، این مقاله را بخوانید.

اسیدهای چرب امگا 3.
اسید چرب امگا 3

نکته: منبع ODSTrusted خاطرنشان کرد که مطالعات نشان داده است افرادی که ماهی می خورند (ماهی، منبع اصلی اسید چرب امگا 3 است)، در مقایسه با افرادی که ماهی نمی خورند. معمولاً کمتر در معرض ابتلا به بیماری های طولانی مدت قرار دارند. با این حال، مشخص نیست که این به خاطر امگا 3 است که ماهی دارد یا چیز دیگری. علاوه بر این، اگر به دلیل امگا 3 موجود در ماهی باشد، مشخص نیست که آیا فردی که از مکمل های امگا 3 استفاده می کند، همان مزایا را دارد یا خیر.

2. ممکن است احتمال حمله قلبی را کاهش دهد

تری گلیسیرید ها، چربی هستند و اگر میزان آن از حد استاندارد بیشتر افزایش یابد، خطر بیماری های قلبی عروقی افزایش می یابد. به گفته منبع معتبر مرکز ملی سلامت مکمل و یکپارچه (NCCIH)، محققان مصرف امگا 3 را برای کاهش سطح تری گلیسیرید موثر می دانند.

با این حال، NCCIH خاطر نشان می کند که دارو های حاوی امگا 3 در بین سایر مواد دارای تأییدیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای درمان سطوح بالای تری گلیسیرید هستند. اگرچه این امر در مورد مکمل های امگا 3 صدق نمی کند.

با توجه به منبع ODSTrusted، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف مکمل های امگا 3 ممکن است خطر حمله قلبی را کاهش دهد. اما، او در ادامه خاطر نشان می کند که سایر مطالعات، ارتباطی بین مصرف مکمل های امگا 3 و کاهش مشکلات قلبی عروقی پیدا نکرده اند.

در نهایت یک مقاله دیگر، در مجله فیزیولوژی و بیوشیمی بیان می کند که این یک حوزه بحث انگیز تحقیقاتی است که هنوز مورد بحث است.

یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که مصرف مکمل های امگا 3 می تواند به نفع آمریکایی های آفریقایی تبار باشد. مشارکت کنندگان سیاه پوست دریافت کننده مکمل، در مقایسه با افرادی که از دارونما استفاده می کردند، 77 درصد کاهش حمله قلبی را مشاهده کردند.

3. ممکن است به مبارزه با چاقی کمک کند

در مقاله ای در مجله بیوشیمی تغذیه آمده است که تحقیقات روی انسان هنوز مکمل امگا 3 را برای کمک به کاهش وزن نشان نداده است. با این حال، آن ها ممکن است بتوانند به فرد در جلوگیری از افزایش وزن کمک کنند. اگرچه دقیقاً مشخص نیست که چگونه می تواند این کار را انجام دهد.

4. ممکن است به سلامت نوزاد کمک کند

منبع NCCIHTrusted، مطالعه ای را انجام داده است که نشان می دهد فرزندان مادرانی که از مکمل روغن ماهی با دوز بالا استفاده کرده اند کمتر از کودکان مادرانی که دارونما مصرف کرده اند به آسم مبتلا می شوند. با این حال، NCCIH توجه دارد که سایر مطالعات با این یافته مغایرت دارند.

*** بیشتر بدانید: 13 خواص روغن ماهی و آنچه باید درباره آن بدانید!

انواع اسید های چرب امگا 3

فراوان ترین اسید چرب امگا 3 که در مواد غذایی ما وجود دارد. عبارت اند از:

  • آلفا لینولنیک اسید (ALA)
  • ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)
  • دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)

*** بیشتر بدانید: روزانه مصرف چه میزان امگا 3 برای بدن مجاز است؟

اسید های چرب نوع آلفا لینولنیک اسید (ALA)

نوع آلفا لینولنیک اسید، بیشتر در دانه های شاه دانه، خرفه، سویا، دانه های چیا، دانه هسته انگور، دانه های کتان و گردو یافت می شود و قبل از آن که در بدن مورد استفاده قرار گیرد، باید به DHA و EPA تبدیل شود (وقتی به DHA و EPA تبدیل شود به راحتی در بدن ذخیره و مورد استفاده قرار می گیرد) و از آنجا که سیستم بدن افراد به طور طبیعی می تواند مقادیر کمی ALA را به DHA و EPA تبدیل کند. این نوع از امگا 3 معمولی ترین نوع آن محسوب می شود.

طبق مطالعات، مصرف رژیم غذایی غنی از ALA می تواند از حملات قبلی پیشگیری کند. اما، برخی دیگر از مطالعات، مصرف آن را با خطر افزایش سرطان پروستات مرتبط دانستند.

اسید های چرب نوع (DHA و EPA)

نوع DHA، یکی از اجزای تشکیل دهنده پوست و شبکیه چشم است و مصرف آن باعث افزایش عملکرد مغز و بینایی می شود. بنابراین، با غنی سازی مواد غذایی می توانید بینایی و عملکرد مغز کودکان و افراد مسن را بهبود بخشید. همچنین، مصرف نوع EPA، موجب کاهش التهاب، کاهش علائم افسردگی و کاهش گرگرفتگی دوران یائسگی می شود.

نوع DHA و EPA، باعث افزایش عملکرد مغز و بینایی می شود.

اسید های چرب نوع (DHA و EPA)، بیشتر در ماهی های چرب که در آب های سرد زندگی می کنند. مانند: ماهی خال مخالی، ماهی آزاد، شاه ماهی و ساردین یافت می شود.

مصرف کدام یک برای ما بهتر است؟

مهم ترین آن ها نوع (DHA و EPA) می باشد که از غذا های دریایی مانند: ماهی، صدف و جلبک ها و همچنین، فرآورده های حیوانی مانند: گوشت، تخم مرغ و لبنیات به دست می آید. اگر به هر دلیلی تمایل به خوردن این مواد غذایی ندارید، می توانید از مکمل ها استفاده کنید.

به هرحال، طبق تحقیقات انجام شده هنوز میزان تاثیر مصرف مکمل ها مشخص نیست و علاوه بر آن ممکن است عوارض جانبی را ایجاد کند که در ادامه به توضیح مختصری در این باره می پردازیم.

عوارض مصرف مکمل های اسید چرب امگا 3

با توجه به منبع NCCIH، عوارض جانبی مکمل های امگا 3 معمولاً خفیف است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عرق بد بو
  • سردرد
  • سوزش سردل
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • بوی بد دهان

در ادامه، جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره راه های رفع بوی بد دهان (هالیتوز) + عوامل و نحوه تشخیص آن، این مقاله را بخوانید.

مصرف مکمل می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

هشدار

طبق تحقیقات منبع ODSTrusted، اگر از دارو های ضد انعقاد خون (دارو هایی که مانع لخته شدن خون آن ها می شود) مصرف می کنید، مصرف دوز های بالای مکمل های امگا 3 ممکن است منجر به مشکلات خونریزی شود. بنابراین، از مصرف آن خودداری کنید.

سخن آخر

اسید چرب امگا 3 بخش مهمی از تغذیه افراد است و به سلامت اولیه همه سلول های بدن کمک می کند. اکثر مردم برای دستیابی به این هدف به اندازه کافی اسید های چرب امگا 3 در رژیم غذایی خود دریافت می کنند.

ماهی منبع اصلی اسید های چرب امگا 3 است. شواهد روشنی وجود دارد که نشان می دهد خوردن ماهی بیشتر می تواند به کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در فرد کمک کند. با این حال، هنوز شواهد قطعی وجود ندارد که نشان دهد مصرف مکمل های امگا 3 فواید مشابهی برای سلامتی دارد.

منبع:

www.medicalnewstoday.com
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا