پزشکیسلامت

استرس اکسیداتیو چیست و چه تاثیری بر بدن دارد؟ راه های پیشگیری چیست؟

استرس اکسیداتیو عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها در بدن است. رادیکال های آزاد مولکول های حاوی اکسیژن با تعداد الکترون های ناموزون هستند.

عدد ناهموار به آن ها اجازه می دهد تا به راحتی با مولکول های دیگر واکنش نشان دهند. رادیکال های آزاد می توانند باعث ایجاد واکنش های شیمیایی زنجیره ای بزرگ در بدن شما شوند زیرا به راحتی با سایر مولکول ها واکنش نشان می دهند. به این واکنش ها اکسیداسیون گفته می شود. آن ها می توانند مفید یا مضر باشند.

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که می توانند الکترون را به یک رادیکال آزاد اهدا کنند بدون اینکه خود را ناپایدار کنند. این باعث می شود که رادیکال آزاد تثبیت شده و کمتر واکنش پذیر شود.

برای آگاهی از نحوه تاثیر استرس اکسیداتیو بر بدن و نحوه مدیریت و جلوگیری از آن در ادامه با ما همراه باشید.

اثرات استرس اکسیداتیو بر بدن

اکسیداسیون یک فرآیند طبیعی و ضروری است که در بدن شما انجام می شود. از سوی دیگر، استرس اکسیداتیو زمانی رخ می دهد که بین فعالیت رادیکال های آزاد و فعالیت آنتی اکسیدانی تعادل وجود نداشته باشد.

در صورت عملکرد صحیح، رادیکال های آزاد می توانند به مبارزه با عوامل بیماری زا کمک کنند. عوامل بیماری زا منجر به عفونت می شوند.

هنگامی که رادیکال های آزاد بیشتری وجود داشته باشد تا آنتی اکسیدان ها در تعادل باشند، رادیکال های آزاد می توانند باعث آسیب رساندن به بافت چربی، DNA و پروتئین های بدن شما شوند.

اثرات استرس اکسیداتیو بر بدن

پروتئین ها، لیپیدها و DNA بخش بزرگی از بدن شما را تشکیل می دهند، بنابراین آسیب می تواند در طول زمان منجر به ایجاد بیماری های زیادی شود. این شامل:

استرس اکسیداتیو همچنین باعث افزایش سن می شود.

عوامل خطر چیست؟

هر فردی به طور طبیعی در بدن خود از طریق فرآیندهایی مانند ورزش یا التهاب برخی از رادیکال های آزاد تولید می کند. این طبیعی است و بخشی از سیستم پیچیده بدن برای حفظ سلامت خود است.

همچنین ممکن است در معرض رادیکال های آزاد محیط قرار بگیرید. برخی منابع عبارتند از:

  • اوزون
  • برخی از آفت کش ها و پاک کننده ها
  • دود سیگار
  • تابش – تشعشع
  • آلودگی

رژیم غذایی سرشار از قند، چربی و الکل نیز ممکن است به تولید رادیکال های آزاد کمک کند.

مدیریت و پیشگیری از استرس اکسیداتیو

اجتناب کامل از قرار گرفتن در معرض رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو غیرممکن است. با این حال، مواردی وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن اثرات استرس اکسیداتیو بر بدن خود انجام دهید.

اصلی ترین کاری که می توانید انجام دهید، افزایش سطح آنتی اکسیدان ها و کاهش تشکیل رادیکال های آزاد است.

یکی از روش های پیشگیری از استرس اکسیداتیو این است که مطمئن شوید که به اندازه کافی آنتی اکسیدان در رژیم غذایی تان وجود دارد. خوردن پنج وعده در روز از انواع میوه و سبزیجات بهترین راه برای تامین نیاز بدن برای تولید آنتی اکسیدان ها است. نمونه هایی از میوه ها و سبزیجات عبارتند از:

  • انواع توت ها
  • گیلاس
  • میوه های خانواده مرکبات
  • آلو
  • سبزیجات برگ تیره
  • کلم بروکلی
  • هویج
  • گوجه فرنگی ها
  • زیتون
پیشگیری از استرس اکسیداتیو

نمونه های دیگری از منابع آنتی اکسیدانی رژیم غذایی عبارتند از:

  • ماهی و آجیل
  • ویتامین E
  • ویتامین C
  • زردچوبه
  • چای سبز
  • ملاتونین
  • پیاز
  • سیر
  • دارچین

سایر شیوه های زندگی سالم نیز می توانند از استرس اکسیداتیو جلوگیری کرده یا آن را کاهش دهند. در اینجا برخی از شیوه های زندگی که به شما کمک می کند آورده شده است:

  • یک برنامه ورزشی منظم و متوسط: ورزش منظم با طول عمر بیشتر، اثرات پیری کمتر و کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری.
  • سیگار نکشید: همچنین از قرار گرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنید.
  • با مواد شیمیایی با احتیاط برخورد کنید: این شامل تمیز کردن مواد شیمیایی، اجتناب از قرار گرفتن در معرض اشعه های غیر ضروری و آگاهی از سایر منابع قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، مانند آفت کش هایی است که در غذا یا باغبانی استفاده می شود.
  • از کرم ضد آفتاب استفاده کنید: کرم ضد آفتاب از آسیب اشعه ماوراء بنفش به پوست شما جلوگیری می کند.
  • الکل مصرف نکنید.
  • به اندازه کافی بخوابید: خواب کافی برای حفظ تعادل در تمام سیستم های بدن شما بسیار مهم است. عملکرد مغز، تولید هورمون، آنتی اکسیدان و تعادل رادیکال های آزاد و بسیاری چیز های دیگر بر خواب تأثیر می گذارد.
  • از پرخوری خودداری کنید: مطالعات نشان داده است که پرخوری و خوردن مداوم، بدن شما را بیشتر از زمانی که در فواصل زمانی مناسب غذا می خورید و وعده های کوچک یا متوسط ​​می خورید در حالت استرس اکسیداتیو نگه می دارد.

سخن آخر

در حالی که رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها بخشی از عملکرد طبیعی و سالم بدن شما هستند، استرس اکسیداتیو زمانی رخ می دهد که رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها در تعادل نباشند.

استرس اکسیداتیو می تواند به بسیاری از بافت های شما آسیب برساند که در طول زمان منجر به برخی از بیماری ها می شود.

در حالی که نمی توانید به طور کامل از قرار گرفتن در معرض رادیکال های آزاد دوری کنید، می توانید شیوه زندگی، رژیم غذایی، ورزش و محیط را برای حفظ تعادل بدن و جلوگیری از آسیب و بیماری انتخاب کنید.

منبع: healthline

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا