سینمافرهنگ و هنر

استاپ موشن؛ یکی از سبک های قدیمی ساخت انیمیشن

استاپ موشن یک سبک قدیمی از انیمیشن سازی است که معمولا از آن به عنوان «مدرسه قدیمی» یاد می شود. البته که استاپ موشن هنوز هم محبوبیت خاص خود را دارد. همچنین به دلیل حضور مداوم آن در دنیای ویدئو آثار معروف زیادی به این روش ساخته شده است. می توان در دنیای Stop Motion فیلم های محبوب مانند کابوس قبل از کریسمس و پروژه های برنده جایزه از جمله Laika Coraline ،Kubo and the Two Strings و Missing را می توان نام برد.

در حالی که استاپ موشن اغلب در ساخت فیلم های بلند استفاده می شود، اما می توان از آن در حوزه بازاریابی نیز استفاده کرد.

به طور کلی ویدئو های متحرک چشم نواز هستند و می توانند روش مؤثری برای جذب مخاطب و اهداف تبلیغاتی برند شما باشند. در این بازار مملو از ویدئو که تعداد فیلم های متحرک رو به افزایش است. استاپ موشن یک سبک انیمیشن است که می تواند برند شما را متمایز کند.

استودیو ممتاز دیزاین، یکی از ارائه دهندگان خدمات بازاریابی در زمینه استاپ موشن است. در دنیای انیمیشن، ما همیشه به دنبال راه های جدید برای جذب مشتریان و مخاطبان مورد نظر خود هستیم. اما در زمینه تبیلیغات اغلب اوقات، استاپ موشن نادیده گرفته می شود. دلایل مختلفی برای نادیده گرفتن استاپ موشن وجود دارد، از جمله عدم آگاهی، تصورات از پیش تعیین شده در مورد سبک قدیمی استاپ موشن و محدودیت های زمانی ساخت آن.

ما درک می کنیم که استاپ موشن برای همه مناسب نیست، اما می تواند جهشی برای ارتقای سطح بازاریابی ویدیویی شما باشد.

در این مقاله، ما دلایلی که می تواند شما را به استفاده از استاپ موشن تشویق کند، ارائه می دهیم. ابتدا به این مسئله می پردازیم که چرا باید از Stop Motion برای کسب و کار استفاده کنید. سپس نمونه هایی از استاپ موشن ارائه می دهیم تا بتوانید در پروژه بعدی خود از آن ها الهام بگیرید.

استاپ موشن چیست؟

استاپ موشن یک تکنیک متحرک سازی است که در آن دوربین به طور مکرر متوقف شده و به صورت فریم به فریم شروع به کار می کند تا به اجسام بی جان شکل و حرکت بدهد. Ryan Fennessey، طراح و انیماتور ارشد استودیو VMG می گوید که استاپ موشن را می توان سخت ترین شکل انیمیشن سازی دانست. او معتقد است استاپ موشن جذابیت منحصر به فردی دارد که می تواند زیبایی خاصی را به تبلیغات شما بدهد.

استاپ موشن شبیه انیمیشن سنتی است اما فرآیند ساخت آن فریم به فریم است. در حالی که انیمیشن سنتی دو بعدی است و عمدتا با دست کشیده می شود، استاپ موشن عکاسی از فریم های مختلف است که در نهایت به انیمیشن سه بعدی تبدیل می شود.

فرایند تولید اولیه Stop Motion به شرح زیر است:

  • صحنه ساخت این انیمیشن در زندگی واقعی از وسایل، اشیاء و مواد واقعی الگو برداری می شود.
  • همه شخصیت ها به همراه موقعیت ها و حالات مختلف چهره ساخته شده و در صحنه مناسب تنظیم می شوند.
  • صحنه های روشن و تاریک ترکیب شده و عکاسی شروع می شود.
  • سپس شخصیت ها و صحنه ها در حالت دیگری تنظیم می شوند و عکس دیگری گرفته می شود.
  • این روند تکرار می شود و هر بار شخصیت ها و صحنه ها تنظیم می شوند تا انیمیشن مورد نظر و حرکات کاراکتر ها به طور کامل عکاسی شود.
  • سپس همه عکس ها با هم گردآوری شده و یک انیمیشن سه بعدی ایجاد می کنند. انیمیشن ایجاد شده کاملاً با عکاسی دستی ساخته شده است.

ویدئو های استاپ موشن بسیار پر هزینه هستند و نیاز به پیش تولید گسترده ای دارند. Stop Motion می تواند مناسب بازاریابی محصولات ارگانیک یا دست ساز باشد و برای برند های خاص استفاده شود. فِنی در مورد آن می گوید: «قابلیت های Stop Motion بی حد و حصر است.»

انواع استاپ موشن ها

استاپ موشن یک سبک انیمیشنی متمایز است. روش های متفاوتی نیز برای استفاده از آن در استراتژی بازاریابی شما وجود دارد. زیرمجموعه های استاپ موشن شامل برش، سفال (claymation)، عروسک ها و لایو اکشن ها هستند. از همه آن ها می توان در اهداف بازاریابی یا ویدئو های تبلیغاتی برای جذابیت پیام شما استفاده شوند.

برش ها

به طور معمول، انیمیشن برش با اشکال برش خورده مسطح و دوبعدی ساخته می شود. سپس به این اشکال، حرکات ثابت می دهند. اولین استاپ موشن ساخته شده به سبک برش به نام El Apóstol (که اکنون یک فیلم گمشده محسوب می شود) بود که در سال 1917 ساخته شد.

یک نمونه مدرن از این سبک انیمیشن South Park است. این انیمیشن در ابتدا به عنوان یک انیمیشن برش شروع به ساخت کرد. سپس در سری های بعدی به انیمیشن کامپیوتری تبدیل شد. نگاهی به نحوه ایجاد برش ها بیندازید، می توانید ببینید چگونه آن را ساخته اند.

استاپ موشن پارک شمالی

سفال و عروسک

ما این دو را کنار هم قرار می دهیم، زیرا در نهایت، آن ها اساساً یک چیز هستند. عروسک ها با استفاده از مواد قابل انعطاف در اطراف یک اسکلت سیمی مجسمه ساخته می شود. برای رسیدن به توهم حرکت عروسک ها را پی در پی برای هر عکس تنظیم می کنند. فیلم فرار مرغی (2000) با فروش بیش از 224 میلیون دلار، پرفروش ترین فیلم متحرک استاپ موشن تمام دوران است.

انیمیشن فرار مرغی با استفاده از تکنیک عروسک های سفالی ساخته شده است. در این تکنیک بر خلاف برش، همه چیز به صورت سه بعدی است. تفاوت بین سفال و سایر مواد ساخت عروسک در این است که کار با خاک رس بسیار سخت تر است و لکه ها، گرد و غبار و غیره و مانع ثبات در عکاسی می شوند.

استاپ موشن فرار مرغی

عروسک گردانی، به طور کلی با عروسک سفالی های طبقه بندی نمی شود. اما استفاده از عروسک سفالی امروزه پرکاربردترین شکل استاپ موشن است. برخی از نمونه های اولیه کارهای عروسکی عبارت اند از: کریسمس رودولف، گوزن های بینی قرمز و بابا نوئل به شهر می آید.

استاپ موشن کلاسیک

فرقی نمی کند سبک ما برش، سفال یا عروسک باشد، روند ایجاد حرکات در این نوع انیمیشن تقریباً یکسان است. رایانه ها هرگز نمی توانند این حرکات را برای ما انجام دهند. حقیقتاً در استاپ موشن خود انسان باید سوژه ها را ذره ذره و لحظه به لحظه با دست حرکت دهد، تا یک فریم در یک زمان ضبط شود.

همین حرکات دستی ویژگی اصلی Stop Motion است و تماشای آن را بسیار جذاب می کند. البته کامپیوتر ها سعی کرده اند آن را تقلید کنند (برای مثال South Park یا The Lego Movie)، اما همچنان موفق نشده اند کاملاً مشابه عمل کنند.

لایو اکشن

عروسک ها در حقیقت اشیاء واقعی هستند. استاپ موشن می تواند از افراد واقعی نیز برای ساخت یک فیلم زنده استفاده کند. برای مثال به فیلم زیر نگاه کنید که توسط فیلمساز و عکاس معروف، Philipp Klein Herrero تهیه شده است.

او از اشیاء موجود در خانه برای شروع ماجراجویی، اسکی و کوهنوردی در اتاق نشیمن خود استفاده کرده است. این ویدیو به سرعت در رسانه های اجتماعی محبوبیت زیادی پیدا کرد. Herrero نظرات زیادی برای این ویدیو دریافت کرد از جمله “این بسیار خلاقانه است!”، “فوق العاده باهوش هستی!”، ” ایده ات را دوست داشتم و اجرای آن دقیق انجام شده!” این ویدئو همچنین توجه برند ها را به خود جلب کرد.

Rab Equipment، یک شرکت تجهیزات و پوشاک کوهنوردی، در بهار سال 2020 یک چالش انجام داد تا ببیند مردم در ماه های اولیه قرنطینه چه چیزی را جایگزین کوهنوردی می کنند. آن ها فیلم فیلیپ را دیدند و آن را در اینستاگرام خود به اشتراک گذاشتند. از آن به بعد آن ها شروع به دریافت ویدیو های بیشتری برای مسابقه کردند. همچنین در آن ویدیو ها بسیاری از محصولات خود را نشان می دادند.

این یک مثال عالی از نحوه استفاده از استاپ موشن در استراتژی بازاریابی یا رسانه های اجتماعی برای جذب مشتریان و تبلیغ محصولات است.

شما هم می توانید با استفاده از مطلب زیر در خانه استاپ موشن خود را بسازید

چرا بازاریابان باید Stop Motion را امتحان کنند؟

استاپ موشن یک هنر است که در مقایسه با انیمیشن سازی امروزی (CGI) بسیار قدیمی است، اما بسیار محبوب است. قبلاً Stop Motion در ژانر کمدی بیشتر ظاهر می شد، اما حقیقتاً سبک خود را مسخره می کرد، (فکر کنید مرغ ربات). با گذشتن آن زمان، این سبک به شکل هنری فوق العاده ای مورد استقبال طرفداران قرار گرفت. مقاله ای که در مورد محبوبیت استاپ موشن در جهان مبتنی بر CGI وجود دارد که به خوبی آن را تعریف می کند:

امروزه سبک های هنری بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است. هنر جایی است که می توانید تلاش انسانی را در ساخت آن احساس کنید و کار دستی محض را ببینید. همانطور که ممکن است از حمایت از یک کافی شاپ قدیمی و مستقل لذت ببرید جایی که می توانید طعم های منحصر به فردی از نوشیدنی های مورد علاقه تان را امتحان کنید.

انیمیشن استاپ موشن نیز با مخاطبان خود پیوندی مشابه دارد، این پیوند تا حدی هم علیه شرکت های هالیوودی است. شرکت های انیمیشن سازی تا مدت ها ترجیح می دادند سرمایه خود را برای ساخت انیمیشن های کامپیوتری هزینه کنند. در حقیقیت می توان گفت Stop Motion برای نشان دادن مهارت و کیفیت هنری، ساخته شده است.

مردم علاقه زیادی به استاپ موشن دارند تا جایی که برخی فیلم سازان سعی می کنند فیلم هایشان را شبیه به Stop Motion جلوه دهند.

فیلم لگو

فیلم لگو مثال خوبی است، این انیمیشن به اندازه ای حرکات مشابه دارد که مخاطب احساس می کند یک استاپ موشن است. سازندگان لگو در واقع از لگو های واقعی برای ساختن صحنه ها استفاده می کردند. با این حال، فیلم تقریباً به طور کامل توسط فناوری CGI ساخته شده است.

چند نکته وجود داشت که همه ما برای اولین بار که تریلر آن را دیدیم برایمان کاملاً خنده دار بود.

Alfie Olivier سرپرست لگو می گوید: “مردم در اینترنت می گفتند ما در حال ساخت استاپ موشن هستیم. اما وقتی دیدند هزاران آجر لگو در صحنه اقیانوس موج پیدا کرده و در اثر انفجار پاشیده شدند استدلال آن ها به هم خورده است. آن ها می گفتند: “چگونه موج را به حرکت درآوردند؟ این کار سال ها طول می کشد». بنابراین در نهایت گفتند که این صحنه باید CGI باشد، اما بقیه صحنه ها قطعاً استاپ موشن است. حقیقتاً فیلم لگو کاملاً با استفاده از انیمیشن CG ایجاد شده است.”

با این حال Olivier خوشحال است که مردم خلاف این فکر می کنند. او می گوید: «هرچه بیشتر مردم فکر کنند این یک فیلم استاپ موشن واقعی است، بهتر است. Olivier می گویید: «اگر بتوانیم مردم را متقاعد کنیم که یک فیلم دیجیتال Stop Motion است، به آنچه که می خواستیم رسیده ایم».

با این وجود سازندگان لگو سرانجام تصمیم گرفتند برای تیتراژ پایانی این فیلم یک سکانس استاپ موشن واقعی با Legos بسازند، که به خودی خود یک اقدام بزرگ بود.

استاپ موشن لگو

مشکلات استاپ موشن

البته ما قصد نداریم اینجا بنشینیم و سعی کنیم استاپ موشن را به عنوان یک گزینه آسان برای تولید یک ویدیوی منحصر به فرد به شما معرفی کنیم. این سبک ساخت انیمیشن به شدت چالش برانگیز است و نیاز به فداکاری شدید دارد.

حتی اگر بخواهید محصول نهایی فوق العاده عالی باشد، در همان ابتدا شما با بزرگترین چالش روبرو می شوید: چالش زمان.

کابوس قبل از کریسمس

به عنوان مثال فیلمبرداری این کلیپ 10 ثانیه ای به نام کابوس قبل از کریسمس چهار ماه به طول انجامید. (مراقب باشید کمی وحشتناک است).

هنری سیلیک کارگردان این اثر در مورد این که چرا پروسه ساخت این انیمیشن اینقدر طولانی شد می گوید: «سه مرحله وجود دارد: طراحی، عروسک سازی و سپس ساختن خود صحنه ها».

ساخت شخصیت اوگی بوگی سخت ترین کار بود، زیرا او بزرگ و بسیار بی شکل بود. سرانجام، ریک هاینریکس مجبور شد برای وقتی پوستش کشیده و پر از حشره می شود آن را دوباره مجسمه سازی کند، همین چند سال از زندگی انیماتور می کاهد. ساختن همین یک صحنه حدود چهار ماه طول کشید.

فیلم به طور کامل، بیش از یک ساعت و 76 دقیقه پخش می شود، اما در مجموع سه سال و نیم طول کشید و 120 نفر برای تهیه آن تلاش کردند. صحنه ها با سرعت 24 فریم بر ثانیه فیلمبرداری شدند. در حقیقت انیماتور ها مجبور بودند در هر ثانیه از فیلم، ژست هر یک از شخصیت های روی صفحه را 24 بار به طور کامل تغییر دهند. فیلمبرداری هر یک دقیقه از این فیلم حدود یک هفته به طول می انجامید. به راحتی می توان متوجه شد که چرا بازه زمانی تولید فیلم ها این قدر طولانی می شود.

جک اسکلینگتون

به عنوان مثال، در انیمیشن جک اسکلینگتون بیش از 400 سر مختلف برای هر تغییر حالت ایجاد شده بود. (سالی ماسک هایی داشت که روی صورت او ظاهر می شدند.) علاوه بر این، هر بار که جک پلک می زد، چندین پلک با سطوح مختلف بسته می شد. انیماتور برای هر پلک باید او را مجدداً تنظیم می کرد.

استاپ موشن جک

البته نگران نباشید، ساخت ویدیوی بازاریابی استاپ موشن 90 ثانیه ای شما سال ها طول نمی کشد. راه های زیادی برای تولید این نوع استاپ موشن وجود دارد.

Stop Motion هایی را که کاربران Rab Equipment در اینستاگرام به اشتراک گذاشته بودند، را یادتان هست؟ به راحتی می توان فهمید که ساخت آن ویدیو ها سال ها طول نکشید زیرا بخشی از یک چالش با مدت زمان محدود بوده است.

استودیو های تولیدی زیادی در زمینه انیمیشن تخصص دارند. متخصصان این نوع هنر می توانند ویدیو های استاپ موشن شما را با در نظر گرفتن مهلت مشخصی بسازند. البته، توجه داشته باشید به طور متوسط، تولید یک فیلم کوتاه متحرک تقریباً 6 تا 8 هفته طول می کشد، بنابراین ضروری است که از قبل برنامه ریزی کنید.

چگونه می توان با استاپ موشن ها شروع به کار کرد؟

استاپ موشن ممکن است در ابتدا طاقت فرسا به نظر برسد، اما در مقایسه با انیمیشن دو بعدی و سه بعدی که نیاز به آموزش گسترده و دانش نرم افزاری دارد، استاپ موشن از این نظر منحصر به فرد است. یادگیری خود Stop Motion نسبتاً آسان است.

مدیر شرکت VMG می گوید: «همین چند هفته پیش، من با مدیر رسانه ای داخلی خود، Bridget Raftery، برای ساخت یک قطعه استاپ موشن کوتاه برای جشن شانزدهمین سالگرد کسب و کار VMG صحبت می کردم. هیچکدام از ما تجربه های تیم طراحان و انیماتور ها در زمینه استاپ موشن نداریم. او با شوخی به من گفت: «چقدر احمقانه به نظر می رسد، چند ساعت طول بکشد تا چیزی ساخته شود که با ابزار دیجیتال ساخت آن فقط چند ثانیه طول می کشد.»

استاپ موشن ها

در پایان اگر هنوز از استاپ موشن مطمئن نیستید، از آثار کوچک شروع کنید. احتمالاً ایده گرفتن از یک قطعه انیمیشن کوتاه، راهی فوق العاده است تا ببینید آیا استاپ موشن برای نام تجاری و مخاطبان شما کار می کند یا خیر. ابتدا با انجام تمرینات مسطح با فرآیند ساخت استاپ موشن آشنا شوید. سپس، شما می توانید با انجام کار هایی مانند آماده سازی مراحل عروسک ها یا پیکره های سفالی، کمی کار خود را جلو ببرید. وقتی که احساس می کنید آماده انجام این کار هستید، می توانید از تیم های ساخت استاپ موشن کمک بگیرید.

منبع:

blog.vmgstudios.com
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا