تعمیراتخودرو

اجزاء موتور خودرو چیست؟ و چگونه کار می کند؟

آیا تابحال کاپوت اتومبیل خود را باز کرده اید و فکر کرده اید که در آنجا چه می گذرد؟ یک موتور اتومبیل می تواند برای افرادی که اطلاعاتی از آن ندارند، مانند یک سرهم بندی از فلز، لوله و سیم باشد.
اما موتور قلب خودرو شما است، که از مجموعه واکنش های بین بخار بنزین و هوای فشرده شده که درون سیلندر مشتعل می شود، به حرکت درمی آید.
در این مقاله، ما چگونگی عملکرد اجزاء موتور را مورد بحث قرار خواهیم داد و سپس به جزئیات در مورد چگونگی قرار گرفتن همه قطعات در کنار هم خواهیم رسید.

نما و جزییات موتور خودرو

امروزه عمده خودروهای درون سوز، موتور بنزینی یا دیزلی دارند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. موتور بنزینی مخلوط هوا و سوخت را متراکم می کند و بعد مخلوط را با جرقه مشتعل می کند ولی یک موتور دیزلی فقط هوا را می گیرد و آنرا متراکم می کند که این عمل باعث ایجاد فشار و گرما در مرحله تراکم می گردد و بعدا سوخت را به داخل هوای متراکم تزریق می کند. تزریق سریع تر سوخت در موتور بنزینی، آن ها را برتر از موتور دیزلی کرده است. 

عملیات احتراق موتور درون سوز

اگر مقدار کمی سوخت با چگالی انرژی بالا (مانند بنزین) را در یک فضای کوچک و محصور قرار دهید و آن را مشتعل کنید، مقدار باورنکردنی انرژی به صورت گاز منبسط شونده آزاد می شود.

لحظه احتراق موتور درون سوز

پیستون توسط یک میله اتصال به میل لنگ متصل است.
1) وقتی پیستون از بالا شروع به حرکت می کند، دریچه ورودی هوا باز می شود و وقتی پیستون به سمت پایین حرکت می کند، موتور یک سیلندر پر از هوا و بنزین را در اختیار می گیرد، این مرحله را مرحله مکش می نامند. فقط کمترین قطره بنزین باید در هوا مخلوط شود تا این کار انجام شود.

حزکت پیستون ها برای فشرده سازی هوا
شکل A

2) سپس پیستون به عقب حرکت می کند تا این مخلوط بنزین و هوا را فشرده کند زیرا فشرده سازی قدرت انفجار را بیشتر می کند.(شکل A) اگر جنس بدنه سیلندر، از ماده ای با استحکام کم ساخته شده باشد یا ضخامت جداره سیلندر کم باشد، انفجار داخل سیلندر، سیلندر را متلاشی می کند. ولی اگر سیلندر را طوری ساخته باشند که بتواند در برابر انفجار مقاومت کند، موج انفجار، به سطح داخلی پیستون فشار وارد کرده و پیستون را با شدت زیادی به سمت مخالف محفظه انفجار فشار می دهد.

3) هنگامی که پیستون به بالای ضربه خود می رسد، شمع جرقه ای برای مشتعل شدن بنزین منتشر می کند. بار بنزین موجود در سیلندر منفجر می شود و پیستون را به سمت پایین هدایت می کند. هنگامی که پیستون به پایین ضربه خود برخورد می کند، سوپاپ اگزوز باز می شود و هوای موجود در سیلندر را از اگزوز خارج می کند.

اکنون موتور خودرو تنها 1 مرتبه چرخه ذکر شده را طی کرده است، پس باید به توالی این چرخه را انجام دهد تا خودرو به حرکت در بیاید.

عملیات احتراق با جزییات
نماء جزئی از عملیات احتراق

اجزاء موتور خودرو

جزییات جاگیری اجزاء موتور خودرو

1) شاتون و میل لنگ

در واقع پیستون ها نیروی خطی تولید می کنند، اما درون موتور خودرو دو مکانیزم برای تبدیل نیروی خطی به چرخشی بکار رفته است. دو قطعه شاتون و میل لنگ به بهبود این فرآیند کمک شایانی می کند، شاتون، میله ای است که برای افزایش مقاومت مکانیکی ساخته می شود و ابتدا و انتهایش سوراخی (این سوراخها یاتاقان می باشند) وجود دارد.

شاتون
شاتون

یک سر شاتون به میل لنگ و سر دیگر آن به پیستون متصل است. میل لنگ در واقع میله ای می باشد که بر روی آن تشکیلاتی جهت دریافت نیرو از شاتون وجود دارد تا نیروی خطی دریافتی از شاتون را به نیروی چرخشی تبدیل کند. ابتدا و انتهای میل لنگ بر روی یاتاقان قرار دارد تا بتواند به راحتی در محورش بچرخد. 

میل لنگ
میل لنگ

2) بلوک سیلندر

بلوک سیلندر پایه و اساس موتور خودرو است و محلی است که سیلندر ها در آنجا تعبیه شده است. سیلندر جایی است که پیستون های موتور حرکات رفت و برگشتی خود را انجام می دهند. هرچه سیلندرهای یک موتور بیشتر باشد از قدرت بیشتری نیز برخوردار است.

بلوک سیلندر

این بلوک قطعه ریخته گری از جنس آلومینیوم است که محل نصب میل ‌لنگ، رینگ پیستون و شاتون، سرسیلندر، کارتل و کلیه قطعات جانبی است. از این رو مهندسان در ساخت بلوک سیلندر، آن را مقاوم نسبت به دما خیلی سرد یا گرما شدید می سازند، که از ترکیدن آن جلوگیری کنند.

3) سرسیلندر

سر سیلندر

یکی دیگر از قطعات مهم و حیاتی موتور خودروهای درون سوز سرسیلندر نام دارد. این قطعه فلزی روی بلوک سیلندر قرار گرفته که محفظه اتاق احتراق و سوپاپ‌های دود و بنزین، منیفولد گاز و هوا، میل سوپاپ‌ها، محل نصب شمع موتور و انژکتور سوخت را شامل می شود.
چون سرسیلندر، درون محفظه احتراق موتور قرار گرفته است، پس باید بتواند گرما بیش از حد زیاد را تحمل کند. از مهمترین وظیفه سرسیلندر می توان به ارسال آب و روغن برای کنترل دما موتور نام برد.

4) تسمه تایم

تسمه تایم

تسمه تایم قطعه پلاستیکی است، در واقع وظیفه اصلی تسمه تایم تنظیم زمان صحیح باز و بسته شدن سوپاپ‌ها و حرکت پیستون ها در سیلندر بر عهده تسمه تایم است. به طور خلاصه می‌توان گفت که این قطعه میل‌لنگ و میل بادامک را به منظور زمان‌بندی دقیق به یکدیگر متصل می‌کند.

5) سوپاپ

سوپاپ یکی از قطعات موتور است که روی سیلندر قرار می‌گیرد و ورود هوا و خروج دود ناشی از عملیات احتراق را کنترل می‌کند.
دو نوع سوپاپ وجود دارد: 1.سوپاپ ورودی 2.سوپاپ خروجی

سوپاپ

سوپاپ ها باید در زمان مناسب، ابتدا دریچه ورودی را برای ورود هوا به محفظه احتراق برای مخلوط شدن با سوخت باز کند و سپس در مرحله خروج نیز گاز یا دود ناشی از عملیات احتراق را از سیلندر خارج کند.
قطعه‌ای درون موتور خودرو به نام میل بادامک، وظیفه تنظیم باز شدن یا بسته ماندن سوپاپ ها را بر عهده دارد.

6) شمع

بالای هر سیلندر شمع قرار دارد. وقتی شمع جرقه می زند، سوخت فشرده و هوا را مشتعل می کند و باعث انفجار می شود که پیستون را به سمت پایین هل می دهد و انرژی برای به حرکت درآوردن دیگر قطعات مکانیکی خودرو را فراهم می کند.

شمع خودرو

بطور دقیق تر می توان گفت، دو الکترود مثبت و منفی که در شمع وجود دارد پس از دریافت ولتاژ اولیه از باتری، جریان آن را دوباره افزایش داده و منجر به بالا رفتن ولتاژ گازهای موجود در محفظه احتراق می‌شوند؛ در ادامه رسانای جریان الکتریکی شده و احتراق آغاز می شود.

7) میل بادامک

میل بادامک

میل بادامک یا میل سوپاپ مغز موتور خودرو است، همچنین قطعه ای است که وظیفه باز و بسته نمودن سوپاپ ها را در زمان بندی مشخص بر عهده دارد.

انواع میل بادامک :

1.میل بادامک (Overhead Valve (OHV

این نوع میل سوپاپ که دیگر قدیمی به حساب می آید با چندین دهه پرمصرف سابقه ی درخشانی را در تاریخ برای خود ثبت کرده است.
OHV به میل بادامکی گفته می شود که در پایین موتور قرار دارد و نیرو را از طریق میله های بلندی به سوپاپ ها منتقل می کند.

چگونگی حرکت میل بادامک OHV

2.میل بادامک (Single Overhead Camshaft (SOHC 

SOHC میل بادامکی است که اغلب در موتور های خطی بکار می رود و در بالای سیلندر ها قرار می گیرد. چون در موتورهای خطی فقط یک میل بادامک وجود دارد، در هر سیلندر 2 سوپاپ تعبیه می شود.
زمان بندی سوپاپ SOHC، بدلیل اینکه باز وبسته شدن سوپاپ مستقیما توسط میل بادامک کنترل می شود از میل سوپاپ OHV سریع تر و قوی تر است.

چگونگی حرکت میل بادامک SOHC

3.میل بادامک Double Overhead Camshaft (DOHC)

چگونگی حرکت میل بادامک DOHC

میل سوپاپ DOHC به صورت جفتی بالای سیلندر قرار می گیرد. در موتورهای خطی 2 میل بادامک و در موتور های V-شکل 4 میل بادامک (دو سوپاپ برای ورود هوا و سوخت و دو سوپاپ برای خروج گازهای حاصل از احتراق) تعبیه می شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن