چگونگی آموزش زبان انگلیسی به کودکان

آموزش زبان انگلیسی به کودکان از همان سال های اولیه زندگی شان در دنیای امروز یکی از امور ضروری است. دانش زبان به آن ها کمک خواهد کرد تا با موقعیت های بهتری در آینده روبرو شوند و همچنین تاثیر زیادی در شغل آینده شان خواهد داشت. هرچند، آموزش زبان به کودکان شغل آسانی نیست، اما اگر شیوه انجام کار را بدانید کار چندان سختی هم نیست.
در حقیقت می توان گفت که آموزش زبان انگلیسی در کودکی می تواند زمینه ای باشد برای موفقیت در دوره های مختلف زبان انگلیسی در بزرگسالی؛ چرا که مغز کودکان همیشه آماده یادگیری بوده و خیلی سریع همه چیز را به یاد می سپارد.
آموزش زبان به کودکان تجربه منحصر به فردی است که علاوه بر چالش هایش کار سرگرم کننده ای نیز هست. در مقایسه با بزرگسالان، کودکان پر انرژی ترند، اما حوصله و توجه کمتری دارند و یادگیری آن ها به صورت مرحله ای است، در نتیجه معلمان باید برنامه های چالشی بیشتری برای آموزششان در نظر داشته باشند.
کلید آموزش زبان انگلیسی به کودکان فهمیدن مبانی اولیه زبان و به کار بردن آن به شیوه ای است که کودکان را جذب و مشتاق نگه دارد. دنیای کودکان دنیای بازی و تقلید کردن است. در ادامه به سه استراتژی قوی برای آموزش زبان به کودکان می پردازیم:
1- آن ها را سرگرم کنید
سرگرمی، سرگرمی، سرگرمی! تنها فاکتوری که واقعا برای کودکان اهمیت دارد. حالا می خواهد این سرگرمی در زمین بازی باشد یا در کلاس درس. ممکن است از کودکی بپرسید که امروز در کلاس چه یاد گرفتی؟ و تنها بگوید: هیچی، امروز فقط بازی کردیم. در حقیقیت محتوای آموزشی می تواند در بین بازی پنهان باشد و نیازی به آموزش مستقیم نباشد و بسیاری عقیده دارند یادگیری کودکان از طریق بازی در اکثر زمینه ها بهتر است. در ادامه راهکارهایی برای سرگرم کردن بیشتر کلاس آمده است :
بازی کردن

بازی ها بهترین راه برای سرگرم کردن هستند. بازی نه تنها روحیه رقابت آن ها را بالا می برد بلکه هدفی برای رسیدن به آن ها می دهد. وقتی که یک بازی را می برید، احساس می کنید واقعا کاری انجام داده اید و حس بهتری نسبت به خودتان پیدا می کنید.
بازی های زیادی برای انجام دادن وجود دارند که در اینجا تنها به سه مورد اشاره می کنیم:
- simon says: بازی کلاسیک simon says یک راه عالی برای تقویت مهارت listening است. از این بازی می توان برای مرور اعضای بدن (“Simon says touch your head“) و یا حروف اضافه (“Simon says put your foot on your chair”) استفاده کرد.
- Mother May I: در بازی های حرکتی خود یک گام فراتر بروید. زبان آموزان می توانند در این بازی از انواع adjectives برای بیان گام هایی که به هر جهت بر می دارند استفاده کنند.
- Memory: یک بازی عالی برای یادگیری لغات است. در یک کارت عکس و در کارت دیگر اسم آن را بنویسید یا مترادف یا متضاد آن را در دو کارت متفاوت بنویسید. همه کارت ها را بر روی میز قرار دهید و از زبان آموزان بخواهید که کارت های مرتبط به هم را پیدا کنند.
خلاق باشید

انجام دادن کارهای تکراری در کلاس برای دانش آموزان خسته کننده است و باعث یکنواخت شدن کارتان می شوید، پس در برنامه هایتان خلاق باشید.
همه چیز را براساس یک قاعده تغییر دهید. برای مثال صندلی بچه ها را جا به جا کنید تا هر جلسه دید متفاوت تری داشته باشند. به زبان آموزان اجازه دهید تا قبل از شروع درس اشیا و وسایل مورد نظر را امتحان کنند و به آن ها اجازه دهید به محض آنکه یاد گرفتند سوال ها را پاسخ دهند. در صورتی که می توانید از دیگر معلم ها بخواهید در که در کلاس تان حرف بزنند.
می توانید برنامه یکسانی در کلاس داشته باشید اما تمرینات متفاوتی انجام دهید. برای مثال بهره بردن از real-life materials (وسایلی که در زندگی واقعی استفاده می شوند). همچنین می توانید از زبان آموزان بخواهید که بازی ها، فعالیت ها و تمرین های خودشان را بیاورند. خود آن ها سوالات امتحانی را برای یکدیگر طرح کنند یا وسایلی را در اختیار آن ها قرار دهید و از زبان آموزان بخواهید که یک بازی برای آخرین گرامری که یاد گرفته اند طراحی کنند. در انتها خلاقیت زبان آموزان شما را شگفت زده خواهد کرد.
به کلاس خود هنر اضافه کنید

کودکان عاشق ساختن چیزهای رنگارنگ و هیجان انگیز در کلاس هستند. پیکاسو می گوید: “هر کودکی یک هنرمند است”. از استعداد های مادرزادی بهره بگیرید و از هنر برای آموزش زبان به کودکان استفاده کنید. البته می توانید از چیزهای واضحی مانند رنگ ها و شکل ها نیز استفاده کنید، اما داشتن پروژه های خلاقانه تاثیر بیشتری دارند.
سنت های فرهنگی: از زبان آموزان بخواهید تا یک پروژه هنری براساس تفاوت سنت های فرهنگی بسازند. سپس درباره فرهنگ ها صحبت کنید- چه در طول انجام پروژه و یا در پایان آن.
از آنجایی که کودکان بیشتر از بزرگسالان تمرکز می کنند، بنابراین داشتن پروژه های هنری باعث می شود که تمرکز بیشتری نسبت به فرهنگ پیدا کنند، این در حالی است که culture یک عنوان کاملا انتزاعی است.
کلاژ: پروژه های هنری بهترین راه برای صحبت درمورد حروف اضافه مکان ها هستند. ساختن کلاژ بسیار ساده است و با استفاده از هر چیزی امکان پذیر است. در حینی که زبان آموزان کار می کنند، به آن ها کمک کنید تا بدانند هر کدام از preposition ها را در کجا قرار دهند یا اجازه دهید درمورد کارشان برایتان توضیح دهند.
آشپزی: هنر آشپزی را فراموش نکنید. زمانی که در کلاس آشپزی می کنید (البته اگر این امکان وجود داشته باشد) می توانید درمورد پنج حس بویایی، چشایی، لامسه، دیداری و شنیداری صحبت کنید.
برای مثال می توانید بگویید: ما اول با چشم هایمان غذا را می بینیم (eyesight) بعد با بینی (smell) سپس با دهان (taste). درمورد پنج حواس در حین آشپزی با آن ها حرف بزنید همین طور نحوه پخت غذا را نیز اضافه کنید. همانطور که به دانش آموزان خود آموزش می دهید، گرامرهایی مانند imperative statements, transitions between steps, and cause and effect relationships را پوشش دهید.
کلاس را در محیط باز برگزار کنید

آیا تا به حال کلاس خود را در محیط باز برگزار کرده اید؟ اگر جوابتان نه است، متعجب خواهید شد که زبان آموزان چه چیزهایی را می توانند در محیط بیرونی یاد بگیرند. در اینجا چند ایده برای شروع هست:
Scavenger Hunt: بچه ها را به شکار اشیا در حیاط آموزشگاه بفرستید. برای مثال از آن ها بخواهید اشیایی که با یکی از حروف الفبا شروع می شوند را پیدا کنند و یا رنگ های رنگین کمان و یا اجسامی که دارای شکل خاصی هستند را بیابند.
Treasure Hunt: زبان آموزان را به بیرون از کلاس بفرستید تا سرنخ هایی را پیدا کنند (براساس محتوا یا گرامر درس) و هر سرنخ آن ها را به سمت یکی دیگر هدایت می کند. قبل از شروع کلاس همه سرنخ ها را بیرون از کلاس پنهان کنید سپس به دانش آموزان زمان بدهید تا همه را جمع کنند سپس با کنار هم قرار دادن سرنخ ها مسئله را حل کنند.
Make Signs: از صفحات یک کتاب تصویری کپی بگیرید و آن ها را تبدیل به علامت کنید. سپس علامت ها را دور تا دور حیاط بچسبانید و از زبان آموزان بخواهید با دیدن هر علامت به سوال جواب دهند و سپس به ایستگاه بعد بروند.
2- فعال باشید

اگر چیزی باشد که کودکان بیشتر از سرگرمی دوست داشته باشند، حرکت کردن است. براساس گفته دکتر ماریا مونته سوری، کودکان یاد نمی گیرند مگر اینکه قادر به حرکت کردن باشند. به علاوه، درگیر کردن تمام بدن برای یادگیری زبان انگلیسی روش مفیدی است. هرچه بیشتر فعالیت داشته باشند، بهتر و سریع تر یاد می گیرند و آسان تر اطلاعات را به خاطر می سپارند.
TPR یا Total Physical Response یک روش آموزشی است که بخوبی بر روی کودکان کار می کند. در اصل آموزش زبان را با حرکات فیزیکی مرتبط می سازید. زبان آموزان در حین حرکت یاد می گیرند، آموزش ها را دنبال می کنند، حرکات شما را کپی می کنند و کل بدن را در هنگام تمرین مفاهیم زبان درگیر می کنند. این شیوه یکی از بهترین راه های آموزش زبان است.
استفاده از متریال دستی نیز یکی از راه های عالی حرکتی برای یادیگری زبان است. برای مثال می توانید از فلش کارت ها استفاده کنید یا اینکه کمی خلاق تر باشید.
Small World Play : عروسک های کوچکی از حیوانات به کلاس بیاورید و سناریو کوچکی از درس درست کنید و با استفاده از عروسک ها درس را آموزش دهید یا از زبان آموزان بخواید نقش ها را با استفاده از عروسک ها بازی کنند.
Mystery Bags: با قرار دادن اشیا درون یک پاکت کاغذی حس لامسه زبان آموزان را تحریک کنید و از آن ها بخواهید بدون دیدن درون پاکت اشیای داخل آن را حدس بزنند.
Jenga Discussion: علاوه بر نوشتن لیستی از سوالات بر روی کاغذ، هر سوال را بر روی یکی از بلوک های جنگا بنویسید. سپس هر زبان آموز به سوال بلوکی که کشیده است جواب می دهد.
3- کودکان را تحت فشار قرار ندهید

یکی از مهم ترین چیزهایی که در هنگام آموزش زبان به کودکان باید به خاطر داشته باشید این است که هرگز آن ها را تحت فشار قرار ندهید. به یاد داشته باشید که کودکان جنبه هایی از زبان را آسان تر از بزرگسالان یاد می گیرند. پس مهم نیست که در کلاس چه کاری انجام می دهید، آن ها در هر صورت یاد می گیرند.
روند طبیعی یادگیری آن ها سه مرحله را دنبال می کند. آن ها کلمات و گرامر را زمانی که استفاده می کنید به یاد می آورند. به سوالات جواب می دهند. زمانی که از آن ها در مورد کلمات و گرامرهایی که استفاده می کنید سوال بپرسید و در نهایت قادرند از ساختار زبانی استفاده کنند.
می توانید با استفاده از موارد زیر از تحت فشار قرار دادن زبان آموزان جلوگیری کنید:
- تصحیح نکردن همه خطاها: تمرکز خود را بر روی موردی بگذارید که تازه درس داده اید و تنها خطاهای آن قسمت را تصحیح کنید. برای مثال اگر گرامر قسمتی را هنوز درس نداده اید پس به خطاها دقت نکنید. زبان آموزان مجبور نیستند در همان لحظه بهترین باشند.
- مدل سازی استفاده صحیح از زبان: وقتی که می شنوید زبان آموزی چیز غلطی می گوید، بلافاصله تنها همان را اصلاح کنید. سیستم طبیعی بازخورد یادگیری زبان در مغز انسان تفاوت ها را می فهمد، و زبان آموزانتان بعد از شنیدن زبان درست آن را به احتمال زیاد استفاده می کنند.
- نیاز نیست به هر چیز نمره دهید: گاهی اوقات کافی است تنها درمورد جواب های صحیح حرف بزنید یا از آن ها بخواهید که با یکدیگر بحث کنند. مجبور نیستید همه کاغذ ها را جمع کنید و با یک خودکار قرمز تصحیح و نمره دهید.
به دلیل اینکه زبان انتزاعی است و کودکان خام هستند، ممکن است نتوانند گرامر یا جنبه های تکنینکی زبان را بیان کنند اما مشکلی نیست. سعی کنید همه چیز را سرگرم کننده، پویا و به دور از فشار آموزش دهید، زبان آموزان بی وقفه یاد خواهند گرفت.