تناسب اندامورزشی

آشنایی کامل با ورزش کیک بوکسینگ

کیک بوکسینگ یک رشته محبوب و پرطرفدار ورزشی است. در مقاله قبل در رابطه با ورزش بوکس اطلاعاتی را ارائه داده ایم و در این مقاله قصد داریم قوانین و فواید ورزش کیک بوکسینگ را به شما آموزش دهیم.

معرفی کیک بوکسینگ

این ورزش ترکیبی از رشته های موی تای، کاراته و بوکس غربی است و تقریبا 40 سال عمر دارد.

ورزش کیک بوکسینگ نیز مانند دیگر ورزش ها برای سلامتی ورزشکاران خود قوانین و مقررات خاص خود را دارد. در این ورزش امتیاز از طریق حمله به حریف به دست می آید؛ امتیاز این بازی بین 1 تا 3 است. فردی که در پایان بیشترین امتیاز را داشته باشد برنده بازی است.

در این مسابقه، بازی کنندگان باید تجهیزات حفاظتی مثل محافظ پا، محافظ سر، محافظ دهان، نگه دارنده ران و … بپوشند، اگر فرد مسابقه دهنده خانم باشد باید از محافظ سینه نیز استفاده کنند.

تمام فن های کیک بوکسینگ بر هفت قانون استوار است: فاصله، فریب، زمان، دفاع، مشت و پایداری

قوانین کیک بوکسینگ

قوانین ورزش کیک بوکسینگ

1- فاصله گرفتن

زمانی که می خواهید حمله کنید باید فاصله بین خود و حریف را بسنجید، اگر هنگام ضربه زدن به اندازه کافی فاصله نگیرید نمی توانید قدرت خود را نشان دهید و اگر بیش از حد به او نزدیک باشید حریف به آسانی پای شما را می گیرد.

فاصله مناسب دور، نصف اندازه ای است که بتوانید با دست هایتان حمله کنید و فاصله نزدیک به قدری است که بتوانید به زیر چانه حریف ضربه بزنید.

2- دفاع

برای خبره شدن در حرکات رزمی باید دفاع خوبی داشته باشید. اگر مهارت دفاعی شما پایین باشد حریف به آسانی بر شما چیره می شود.

افزایش قدرت دفاعی: حمله حریف را بدون هدر دادن وقت دفع کند. مثلا با حرکت سریع دست به آن پاسخ دهید.

دست و پاهایتان را قفل کنید این کار باعث می شود حریف در انتخاب حرکت محدود شود.

از خط حمله فاصله بگیرید و از آن دور شوید، روی پاشنه پا باستید این حرکت به شما توانایی این را می دهد که از تکنیک بعدی حرف جلوگیری کنید.

3 فریب دادن

یک کیک بوکسور حرفه ای مانند یک شطرنج باز عمل می کند او با فریب دادن حریف امتیاز می گیرد؛ این کار حریف را به حدس زدن وادار می کند و در نتیجه حریف کاملا گیج می شود. (برای اینکه حریف را گیج کنید به او مشت بزنید و به سرعت جای خود را عوض کنید.)

4- زمان بندی

بدون زمان بندی هیچ تکنیکی خوب از آب در نخواهد آمد؛ زمان بندی نیاز به جهت گیری، فاصله مناسب و سرعت دارد. برای اینکه زمان بندی خوبی داشته باشید از حریف دور بایستید و حرکات را به سمت او پرتاب کنید؛ برای اینکه دید بهتری از حریف داشته باشید به شکم او نگاه کنید نه صورتش.

آیا با این ورزش می توان وزن کم کرد؟

یک کلاس معمولی کیک بوکسینگ شامل: حرکات ضربه ای، گرم کردن بدن، حرکات پرشی، تمرین های استقامتی و در نهایت سرد کردن بدن است که در آن حرکت کششی انجام می دهند.

بله با این ورزش شما کالری می سوزانید اما اگر ورودی غذای شما زیاد باشد تغییری نمی کنید. دوم اینکه مقاومت شما در این تمرین به شما کمک می کند تا عضلات تان را بسازید. هرچه بدن عضله ای تر شود به کالری بیشتری برای تمرین دادن آن ها نیاز دارد.

استایل های مختلف کیک بوکسینگ

این کلاس مناسب برای افرادی است که مایل به یادگیری دفاع شخصی هستند.

یک ورزشکار کیک بوکسینگ 85 کیلویی تقریبا در 30 دقیقه 444 کالری می سوزاند.

استایل کیک بوکسینگ

فواید کیک بوکسینگ

هنگامی که در حالت حمله قرار می گیرید همزمان 8 عضو بدنتان را درگیر می کنید. ترکیب تمرینات کاردیو مثل پرش از روی طناب و دویدن همراه با تمرینات قدرتی باعث می شود تا کالری زیادی بسوزانید.

نکات کلیدی برای تازه کارها

مهم ترین موضوع در میان تمرینات رعایت نکات درست تکنیک ها است. قبل از اینکه در کلاس آموزشی حضور داشته باشید بهتراست با نوع حرکات آشنایی داشته باشید.

در این رشته از بازوها و پاهای خود زیاد استفاده می کنید. آن ها را تقویت کنید تا روی آن ها فشار زیادی وارد نشود.

به مربی خود اطلاع دهید که شما تازه کار و بی تجربه هستید تا ورزش های سنگین در روزهای اول به شما نگوید.

کمربندهای قهرمانی کیک بوکسینگ

کمربندهای قهرمانی در ورزش کیک بوکسینگ به شرح زیر می باشد.

سفید، زرد، نارنجی، سبز، آبی، قهوه ای، مشکی دان ۱ الی دان ۹، کمربند فایتری.

امیدواریم از این مقاله درس خوبی گرفته باشید؛ می توانید ما را از کانال تلگرام دنبال کنید و از مقاله های دیگر ما بی خبر نباشید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن