تغذیهخواص مواد غذایی

فواید آب نارگیل برای سلامت بدن

در سال های اخیر، آب نارگیل به یک نوشیدنی مرسوم تبدیل شده است. حال، این نوشیدنی علاوه بر این که به طور طبیعی شیرین و هیدراته است، دارای چندین ماده مغذی مهم از جمله مواد معدنی است که بسیاری از مردم به اندازه کافی از آن ها استفاده نمی کنند. در ادامه 7 فایده این نوشیدنی بسیار مفید را برای شما توضیح خواهیم داد.

نارگیل در آب و هوای گرمسیری رشد می کند.

1- منبع خوبی از چندین ماده مغذی

نارگیل در آب و هوای گرمسیری روی درختانی رشد می کند که از نظر علمی به عنوان “Cocos nucifera” شناخته می شوند و از نظر گیاه شناسی به عنوان یک میوه در نظر گرفته می شود.

آب نارگیل مایعی است که در مرکز یک نارگیل سبز یافت می شود و به تغذیه میوه کمک می کند. با بالغ شدن نارگیل، که حدود 10-12 ماه طول می کشد، مقداری از مایع باقی می ماند و بقیه در گوشت سفید جامد موسوم به گوشت نارگیل جذب می شوند.

این نوشیدنی، معمولاً از نارگیل های جوان در حدود 6 تا 7 ماهگی تهیه می شود، اگرچه در میوه های بالغ نیز یافت می شود. یک نارگیل سبز متوسط حدود 1/2 تا 1 فنجان آب نارگیل را تامین می کند. نارگیل، حاوی 94 درصد “آب” و چربی بسیار کمی است. نباید آن را با شیر نارگیل که با افزودن آب به گوشت نارگیل رنده شده تهیه می شود اشتباه بگیرید. شیر نارگیل حدود 50 درصد آب دارد و چربی بسیار بالایی نیز دارد.

آب نارگیل، مایع موجود در نارگیل جوان و منبع طبیعیِ چندین ماده معدنی مهم است.

2- دارای خواص آنتی اکسیدانی

رادیکال های آزاد، مولکول های ناپایداری هستند که در طول متابولیسم در سلول های شما تولید می شوند. تولید آن ها در پاسخ به استرس یا آسیب، افزایش می یابد. هنگامی که مقدار رادیکال های آزاد بسیار زیاد است، بدن شما وارد حالت استرس اکسیداتیو می شود که می تواند به سلول های شما آسیب برساند و خطر بیماری را افزایش دهد.

تحقیقات روی حیوانات نشان داده است که آب نارگیل حاوی آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است به اصلاح رادیکال های آزاد کمک کند تا دیگر آسیبی به بدن نرساند. در یکی از مطالعات در سال 2012، موش های مقاوم به انسولین که رژیم غذایی فروکتوز بالایی داشتند، با این نوشیدنی، تحت درمان قرار گرفتند. فعالیت رادیکال های آزاد، فشار خون، تری گلیسیرید و سطح انسولین کاهش یافت.

در حالی که این مطالعات جالب هستند، توجه به این نکته ضروری است که هیچ مطالعه ای در مورد انسان و قدرت آنتی اکسیدانی این نوشیدنی، تا به امروز انجام نشده است و در هر یک از مطالعات حیوانی از دوز ها و پارامتر های متفاوتی استفاده شده است.

آب نارگیل حاوی آنتی اکسیدان هایی است که در تحقیقات مربوط به موش ها، مفید بوده است. اما مطالعات انسانی، فاقد آن است.

خواص آب نارگیل.

3- کمک به کاهش قند خون برای افراد مبتلا به دیابت

تحقیقات نشان داده است که آب نارگیل می تواند سطح قند خون را کاهش داده و حیوانات مبتلا به دیابت را بهبود بخشد. در مطالعه ای از سال 2015، موش های دیابتی که با این نوشیدنی تحت درمان قرار گرفتند، سطح قند خون بهتری نسبت به گروه های دیگر، حفظ کردند. همان مطالعه همچنین نشان داد که موش هایی که این نوشیدنی به آن ها داده شد، سطوح پایین تری از هموگلوبین A1c داشتند که نشان دهنده کنترل بهتر قند خون در دراز مدت است.

تحقیقات نشان داده است که آب نارگیل می تواند سطح قند خون را کاهش داده و سایر نشانگر های سلامتی در حیوانات مبتلا به دیابت را بهبود بخشد.

در مطالعه ای از سال 2015، موش های دیابتی که با آب نارگیل تحت درمان قرار گرفتند، سطح قند خون بهتری نسبت به گروه کنترل حفظ کردند. همان مطالعه همچنین نشان داد که موش هایی که آب نارگیل به آن ها داده شد، سطوح پایین تری از هموگلوبین A1c داشتند که نشان دهنده کنترل بهتر قند خون در دراز مدت است.

یک مطالعه جدید از سال 2021 که شامل موش های مبتلا به دیابت بود نیز نشان داد که آب نارگیل قند خون را کاهش می دهد. البته برای تأیید این اثرات بر روی انسان به مطالعات بیشتری نیاز است.

با این حال، یکی دیگر از این نوشیدنی، این است که منبع خوبی از منیزیم است، که ممکن است حساسیت به انسولین را افزایش داده و سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و پیش دیابت، کاهش دهد. با در نظر گرفتن همه این ها، توجه به این نکته ضروری است که آب نارگیل حاوی کربوهیدرات (که در بدن به قند ها تجزیه می شود) است. بنابراین اگر با دیابت یا پیش دیابت زندگی می کنید، قبل از افزودن این نوشیدنی به رژیم غذایی خود، با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

مطالعات روی حیوانات مبتلا به دیابت نشان می دهد که آب نارگیل ممکن است کنترل قند خون را بهبود بخشد، اما باید تحقیقات بیشتری در مورد انسان انجام شود.

آب نارگیل منبع خوبی از منیزیم است.

4- جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه

نوشیدن مایعات کافی برای پیشگیری از سنگ کلیه مهم است. اگرچه آب ساده یک انتخاب خوب است، اما دو مطالعه کوچک نشان می دهد که آب نارگیل حتی بهتر است.

سنگ کلیه هنگامی ایجاد می شود که کلسیم، اگزالات و سایر ترکیبات با هم ترکیب شده و در ادرار شما کریستال تشکیل می دهند. این کریستال ها سپس می توانند سنگ های ریز تشکیل دهند. در حالی که برخی از افراد مستعد تر از دیگران هستند، سنگ کلیه حدود 12 درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می دهد.

در مطالعه ای در سال 2013 بر روی موش های دارای سنگ کلیه، آب نارگیل از چسبیدن کریستال ها به کلیه ها و دیگر قسمت های مجاری ادراری جلوگیری کرد. همچنین تعداد بلور های تشکیل شده در ادرار را کاهش می دهد.

در تحقیقی از سال 2018 که شامل هشت نفر شد، محققان دریافتند که این نوشیدنی باعث افزایش ادرار پتاسیم، کلرید و سیترات در افراد بدون سنگ کلیه می شود، به این معنی که آب نارگیل ممکن است به دفع سیستم و پایین نگه داشتن احتمال سنگ کمک کند.

از آنجا که یک مطالعه شامل حیوانات و تحقیق دیگر بسیار کوچک است، باید تحقیقات بیشتری در مورد فواید آب نارگیل در کاهش احتمال ایجاد سنگ کلیه انجام شود.

تحقیقات اولیه نشان می دهد که آب نارگیل با کاهش تشکیل کریستال و سنگ می تواند به جلوگیری از سنگ کلیه کمک کند. با این حال، مطالعات بیشتری باید انجام شود، به ویژه در مورد انسان.

5- حفظ سلامت قلب

نوشیدن آب نارگیل ممکن است به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک کند. یک مطالعه در سال 2005 نشان می دهد که این نوشیدنی همچنین می تواند برای کاهش فشار خون در افرادی که دارای فشار خون بالا هستند مفید باشد، اما تحقیقات بیشتری باید در این زمینه انجام شود.

یکی از دلایلی که آب نارگیل را با کاهش فشار خون مرتبط می کند، میزان قابل توجه پتاسیم آن (500 میلی گرم پتاسیم در 8 اونس) است. نشان داده شده است که پتاسیم، فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون بالا یا طبیعی کاهش می دهد.

در حالی که شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آب نارگیل برای سلامت قلب مفید است، تحقیقات بیشتری با محوریت انسان باید انجام شود.

6- بعد از ورزش طولانی مدت

آب نارگیل می تواند یک نوشیدنی مناسب برای بازیابی هیدراتاسیون و جبران الکترولیت های از دست رفته در حین ورزش باشد. الکترولیت ها مواد معدنی هستند که چندین نقش مهم در بدن شما ایفا می کنند، از جمله حفظ تعادل مایعات. چند الکترولیت حیاتی نیز، شامل پتاسیم، منیزیم، سدیم و کلسیم است.

از آنجا که آب نارگیل حاوی الکترولیت هایی مانند پتاسیم و منیزیم است، چندین مطالعه نشان داده است که می تواند برای آب رسانی مجدد بعد از ورزش مفیدتر از آب باشد.

آب نارگیل در تامین آب مورد نیاز بدن و الکترولیت ها، پس از ورزش مؤثر است. همچنین قابل مقایسه با سایر نوشیدنی های ورزشی است.

آب نارگیل شیرین و کم کالری است و برای تامین آب بدن، می تواند موثر باشد.

7- منبع آبرسانی خوشمزه

آب نارگیل طبیعی، کمی شیرین با طعم لطیف و مغذی است. همچنین نسبتاً کم کالری و بدون کربوهیدرات است. مستقیماً از میوه خارج می شود، اما اگر نمی توانید یخچال خود را با نارگیل تازه پر کنید، امروزه مارک های زیادی از این نوشیدنی در قفسه ها وجود دارد.

فقط مواد تشکیل دهنده را بخوانید تا مطمئن شوید 100 درصد آب نارگیل دریافت می کنید. برخی از مارک های بطری می توانند حاوی شکر یا طعم دهنده های اضافی باشند. هر زمان که کمی شیرینی طبیعی می خواهید، می توانید از این مایع گرمسیری به عنوان پایه ای برای اسموتی، پودینگ دانه چیا یا جایگزین آب معمولی استفاده کنید.

آب نارگیل را می توان مستقیماً از نارگیل سبز مصرف کرد یا در بسته بندی داخل بطری، خرید. از مارک های حاوی قند، شیرین کننده یا طعم دهنده خودداری کنید.

سخن پایانی

آب نارگیل یک نوشیدنی طبیعی خوشمزه و پر از الکترولیت است که برای قلب مفید است، قند خون شما را متعادل می کند، به بهبود سلامت کلیه ها کمک می کند و بعد از تمرین بدن را سرحال و هیدراته می کند. اگرچه برای تأیید بسیاری از این ویژگی ها به مطالعات کنترل شده تری در مورد انسان نیاز است، اما تحقیقات تا به امروز دلگرم کننده، بوده است.

اگر می خواهید نوشیدن این نوشیدنی گرمسیری را شروع کنید، باید مجموعه ای از مارک ها در قفسه های خواربار فروشی محلی شما وجود داشته باشد. فقط مطمئن شوید که از محصولات دارای قند اضافه، خودداری کنید.

منبع: healthline

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا